Agitering av Tri-X?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 21 november 2014, 10:01

vicnor skrev: Bör dock tilläggas att jag inte haft problem med EI 1600-framkallningar innan (då: ett tillhöftat 13m45s vid typ 20C, dvs 9m45s*1,4142 för två stopp), utan det har mer varit de vanliga ISO 400-framkallningarna som har saknat lite stuns. Jag återkommer när jag har mer att berätta.
Det är inte svårt att få mer stuns i pressframkallning då det är en av egenskaperna av utökad framkallning. Ju längre framkallning desto mer kontrast och tvärtom, ju mindre framkallning desto lägre kontrast. Tiderna som tillverkarna ger är bara en utgångspunkt och känner man sig inte nöjd med resultatet vid denna startpunkt måste man öka eller minska framkallningen utifrån de resultat man vill ha.

Och ändrar man framkallningen åt något håll så måste man, ibland, justera exponeringen något. Vissa skjuter Tri X med ett EI på 200 med minska framkallning och andra, som jag, utgår ifrån ett EI på 800 med ökad framkallning. Skillnaden blir att de som fotar på 200 får en mjukare gråskala och ett mindre korn och de som utgår från 800 får en hårdare gråskala, mer stuns, och ett mer påtagligt korn.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av RikardL » 25 november 2014, 18:09

Någon som testat att både överexponera och överframkalla? Ralph Gibson ska, enligt det allvetande internetet, ha skjutit Tri-X på ie100/ie200 och framkallat i Rodinal 1:25, 11min, 20 grader (vilket är rätt saftigt).

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av jojonas » 25 november 2014, 18:20

RikardL skrev:Någon som testat att både överexponera och överframkalla? Ralph Gibson ska, enligt det allvetande internetet, ha skjutit Tri-X på ie100/ie200 och framkallat i Rodinal 1:25, 11min, 20 grader (vilket är rätt saftigt).
hade han byggarbetsplatslampa i förstoringsapparaten eller? :D

äsch, kanske inte var så grovt. vore intressant o prova..

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av RikardL » 25 november 2014, 18:39

jojonas skrev:
RikardL skrev:Någon som testat att både överexponera och överframkalla? Ralph Gibson ska, enligt det allvetande internetet, ha skjutit Tri-X på ie100/ie200 och framkallat i Rodinal 1:25, 11min, 20 grader (vilket är rätt saftigt).
hade han byggarbetsplatslampa i förstoringsapparaten eller? :D

äsch, kanske inte var så grovt. vore intressant o prova..
Haha. Ja man vet aldrig :) Jag har funderat på varför han helt enkelt inte bara pressade filmen o sköt ie800-1600 istället, eftersom han verkar vara ointresserad av detaljer i skuggorna. Men samtidigt har högdagarna ett visst "skimmer" som kanske uppstår lättare med hans metod. Jag ska nog testa o se vad som händer, men jag scannar ju iofs, o då är ju "allt" möjligt :)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 25 november 2014, 18:49

Ett litet problem kan uppstå med att överexponera och överframkalla när man skannar negativen och det är att negativet kan bli för tätt för att skannern ska kunna komma igenom de höga densiteterna. Vid vanlig förstoring så borde det vara enklare då det, oftast, är bara att lysa igenom negativet tillräckligt länge.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 25 november 2014, 18:56

RikardL skrev:Någon som testat att både överexponera och överframkalla? Ralph Gibson ska, enligt det allvetande internetet, ha skjutit Tri-X på ie100/ie200 och framkallat i Rodinal 1:25, 11min, 20 grader (vilket är rätt saftigt).
Den här bilden är en något överexponerad Tri X framkallad i D76 1+1 i 12 min. Lite åt det du frågade efter och det är på vippen att min skanner klarar av den... Jag väntar med spänning tills jag haft möjlighet att pröva den i mörkrummet.

BildSecrets by Niklas Groop, on Flickr

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av RikardL » 25 november 2014, 19:02

NiklasG skrev:
RikardL skrev:Någon som testat att både överexponera och överframkalla? Ralph Gibson ska, enligt det allvetande internetet, ha skjutit Tri-X på ie100/ie200 och framkallat i Rodinal 1:25, 11min, 20 grader (vilket är rätt saftigt).
Den här bilden är en något överexponerad Tri X framkallad i D76 1+1 i 12 min. Lite åt det du frågade efter och det är på vippen att min skanner klarar av den... Jag väntar med spänning tills jag haft möjlighet att pröva den i mörkrummet.
Fantastiskt häftig bild!

Fasen också. Ja du har säkert rätt i det där med att det kan bli svårscannat. Får se till att ta tag i det där med mörkrum då :) Egentligen passar det mig illa att köra tri-x långsammare än 400. 800 är min melodi för det mesta.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 25 november 2014, 19:08

Tack.

Fast du Rikard, har inte du en ganska fräsig skanner? Jag kör på en ganska rutten Canon 8800f. Så pröva på!! inte för att jag vill avråda från mörkrum

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av RikardL » 25 november 2014, 19:36

NiklasG skrev:Tack.

Fast du Rikard, har inte du en ganska fräsig skanner? Jag kör på en ganska rutten Canon 8800f. Så pröva på!! Bild inte för att jag vill avråda från mörkrumBild
Ja iofs. Den ska ha någon form av multi-exposure function, vilken jag inte testat. Det kanske kan hälpa :D

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av monotux » 25 november 2014, 20:49


Posta ett svar