Tips på bra och roliga appar

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Tips på bra och roliga appar

Inlägg av NiklasG » 10 oktober 2014, 07:15

Tänkte starta en tråd där vi kan samla lite erfarenheter om olika appar som kan vara till nytta, eller roliga. Tex ljusmätare, framkallningshjälp etc. Kommer inte på någon just nu men jag tänkte fylla på efterhand jag testat.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på bra och roliga appar

Inlägg av Siompa » 10 oktober 2014, 09:20

Jag kör pocket lightmeter och den funkar helt ok!

För framkallning blir det massive dev chart som jag också gillar. Smidigt att få fram recept och spädningar för framkallningsvätska etc.
Svårt att framkalla för kort eller för länge också med tajmingen och så :)

Jag börjar nu också köra en app som heter "negative me".
Det enda den gör är att göra en bild negativ, brukar fota av neggen när de hänger på tork för att få ett hum om hur det blev :)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Tips på bra och roliga appar

Inlägg av NiklasG » 10 oktober 2014, 09:47

"Negetive me" lät lite rolig och nyttig för oss som är lite otåliga... :)

Pocket lightmeter har jag prövat tidigare och tyckte var helt ok men nu har jag börjat snegla lite mot "myLightmeter pro", som enligt uppgift ska klara att mäta ner till -4EV. Vilket är väldigt mörkt och ca 5 EV bättre än min nuvarande, "riktiga" ljusmätare. Den kostar dock hela 28:- och då sa snåltarmen ifrån :)

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Tips på bra och roliga appar

Inlägg av jojonas » 10 oktober 2014, 10:04

inte för att jag har nån smartphone men om jag hade det så skulle jag ladda ned Pinhole Assist https://itunes.apple.com/se/app/pinhole ... 57473?mt=8
I grunden en ljusmätare men den har även så du kan skriva in bländartal för dina olika nålhålskameror, kolla planhet med en bubble level och så det lilla extra: reciprocitetsfel-databas för dom långa exponeringarna :)
ISO ned till .025 ISO så man kan använda den för våtplåt och så kan man använda appen som "anteckningsblock" då den tar en bild med ljustmätningen sparad samt var och när. lite för exif-nörden? eller bara bra om man testar nya/hembyggda kameror :P

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på bra och roliga appar

Inlägg av Siompa » 10 oktober 2014, 10:38

jojonas skrev:inte för att jag har nån smartphone men om jag hade det så skulle jag ladda ned Pinhole Assist https://itunes.apple.com/se/app/pinhole ... 57473?mt=8
I grunden en ljusmätare men den har även så du kan skriva in bländartal för dina olika nålhålskameror, kolla planhet med en bubble level och så det lilla extra: reciprocitetsfel-databas för dom långa exponeringarna :)
ISO ned till .025 ISO så man kan använda den för våtplåt och så kan man använda appen som "anteckningsblock" då den tar en bild med ljustmätningen sparad samt var och när. lite för exif-nörden? eller bara bra om man testar nya/hembyggda kameror :P
pocket light meter kan man också logga ljusmätningar med, då får man en liten thumbnail i hörnet av en skärmdump med infon kring mätningen, ganska bra grej!

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips på bra och roliga appar

Inlägg av monotux » 10 oktober 2014, 15:34

Jag använder Massive Devchart-appen (Android) för att hålla koll på mina framkallningstider, hitta nya tider och så vidare. Jag är mycket nöjd, trots att den var relativt dyr.

https://play.google.com/store/apps/deta ... ltruth.mdc

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Tips på bra och roliga appar

Inlägg av jojonas » 10 oktober 2014, 22:26

nån som provat darktimer 2 för framkallningstider och så? http://darktimer2.dev76.org/DarkTimer2/DarkTimer_2.html den använder filmdev.org som bas.

och så har den lite funktioner för mörkrum också nu när jag kollar på sidan. metronom vore schysst.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på bra och roliga appar

Inlägg av johan_lindgren » 11 oktober 2014, 02:18

Android:
Film Developer Pro för filmframkallning
Exif4Film för att spara exif-data (jag har börjat prova den då den enligt uppgift verkar bra!)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Tips på bra och roliga appar

Inlägg av jojonas » 12 oktober 2014, 00:16

just det, jag vet inte 100% om den finns som app men jag brukar använda suncalc för att planera för fotografering

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på bra och roliga appar

Inlägg av Siompa » 12 oktober 2014, 01:08

[quote="jojonas"]just det, jag vet inte 100% om den finns som app men jag brukar använda suncalc för att planera för fotografering[/quote

Vad gör Suncalc?

Posta ett svar