LC-A 120

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

LC-A 120

Inlägg av johan_lindgren » 8 september 2014, 23:33

Se på fan :)

http://petapixel.com/2014/09/08/lomogra ... 120-camera

Tråkigt nog saknar den det manuella läget (1/60 med valfri bländare) samt om ljusmätningen inte är precis samma som den ryska så lär den vara betydligt sämre tyvärr...

Kul idé annars med 38mm på 6x6!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
krevad
Inlägg: 24
Blev medlem: 3 april 2014, 09:35
Ort: Uppsala

Re: LC-A 120

Inlägg av krevad » 9 september 2014, 09:38

Alldeles oavsett är det ju kul med teknikutveckling på filmkamerafronten och på mellanformat dessutom!

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: LC-A 120

Inlägg av jojonas » 9 september 2014, 12:04

johan_lindgren skrev:Se på fan :)
38mm på 6x6!
det är ju bara häftigt :)
kul o se att de gått från sina plastkameror till att göra fler lite mer avancerade kameror med mätarstyrning osv.

johan, menar du att de modernarne LC-A+ och LC-W mäter annorlunda mot den gamla ryska?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: LC-A 120

Inlägg av johan_lindgren » 9 september 2014, 22:42

jojonas skrev:det är ju bara häftigt :)
kul o se att de gått från sina plastkameror till att göra fler lite mer avancerade kameror med mätarstyrning osv.

johan, menar du att de modernarne LC-A+ och LC-W mäter annorlunda mot den gamla ryska?
Hmm vad menar du med mätarstyrning? Jag tror visserligen att även den här kommer bli väldigt plastig :-)
Oj, nej jag vet faktiskt inte vilket ljusmätning som sitter i de moderna LC -modellerna, men det är möjligt att det faktiskt är en likadan variant/motsvarighet mot den i orginalet. Jag tycker själv att orginalet har en alldeles utmärkt ljusmätning, och det ser ju åtminstone likadant ut på de moderna LC-modellerna. Min dåliga erfarenhet grundar sig på lomography's BelAir 6x12 som jag har provat 7-8 rullar i. Även där så har de gjort om det så att det bara är ljusmätning per automatik som gäller vilket jag tycker är väldigt tråkigt tillsammans med att jag tycker att ljusmätaren i BelAir'en är dålig, den har för mig varit slumpvis.

Ljusmätaren i LC-A (orginalet) är av typen CDS och den tycker jag är riktigt stabil. Jag är inte övertygad att lomographys nybyggda modeller kör med samma, men jag har inte läst på om detta så ska inte säga för mycket. :roll:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: LC-A 120

Inlägg av jojonas » 10 september 2014, 11:16

johan_lindgren skrev:
jojonas skrev:det är ju bara häftigt :)
kul o se att de gått från sina plastkameror till att göra fler lite mer avancerade kameror med mätarstyrning osv.

johan, menar du att de modernarne LC-A+ och LC-W mäter annorlunda mot den gamla ryska?
Hmm vad menar du med mätarstyrning? Jag tror visserligen att även den här kommer bli väldigt plastig :-)
Oj, nej jag vet faktiskt inte vilket ljusmätning som sitter i de moderna LC -modellerna, men det är möjligt att det faktiskt är en likadan variant/motsvarighet mot den i orginalet. Jag tycker själv att orginalet har en alldeles utmärkt ljusmätning, och det ser ju åtminstone likadant ut på de moderna LC-modellerna. Min dåliga erfarenhet grundar sig på lomography's BelAir 6x12 som jag har provat 7-8 rullar i. Även där så har de gjort om det så att det bara är ljusmätning per automatik som gäller vilket jag tycker är väldigt tråkigt tillsammans med att jag tycker att ljusmätaren i BelAir'en är dålig, den har för mig varit slumpvis.

Ljusmätaren i LC-A (orginalet) är av typen CDS och den tycker jag är riktigt stabil. Jag är inte övertygad att lomographys nybyggda modeller kör med samma, men jag har inte läst på om detta så ska inte säga för mycket. :roll:
ah, ja den där BelAir verkade tråkigt nog ha blivit för instabil för sitt eget bästa. typ samma byggkvalitet som deras diana fast fler delar som kan strula.
trordde det var specifikt mätarn som du var orolig för bara :P

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: LC-A 120

Inlägg av johan_lindgren » 10 september 2014, 11:48

Har varit lite sugen på en BelAir ändå med inställningen att hårdvaruhacka den till manuella möjligheter. Dyker det upp en billigt så kanske jag köper en ändå - formatet är ju tilltalande ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: LC-A 120

Inlägg av jojonas » 10 september 2014, 17:08

annars kanske en Holga 120 WPC Wide Pinhole Camera skulle passa? dom är ju också 6x12 ;)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: LC-A 120

Inlägg av johan_lindgren » 10 september 2014, 23:05

jojonas skrev:annars kanske en Holga 120 WPC Wide Pinhole Camera skulle passa? dom är ju också 6x12 ;)
Usch fyfan nu har jag köpt en kamera till............
Jag kollade upp den där holgan och hurdana resultat den gav och fann inte någon anledning till varför jag inte borde ha en :-D
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: LC-A 120

Inlägg av jojonas » 11 september 2014, 09:23

johan_lindgren skrev:
jojonas skrev:annars kanske en Holga 120 WPC Wide Pinhole Camera skulle passa? dom är ju också 6x12 ;)
Usch fyfan nu har jag köpt en kamera till............
Jag kollade upp den där holgan och hurdana resultat den gav och fann inte någon anledning till varför jag inte borde ha en :-D
det här är inte klubben för GAS Anonymous :mrgreen:

jag ska se fram emot dina resultat. den verkar vara en rolig kamera :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: LC-A 120

Inlägg av johan_lindgren » 11 september 2014, 12:01

jojonas skrev:det här är inte klubben för GAS Anonymous :mrgreen:

jag ska se fram emot dina resultat. den verkar vara en rolig kamera :)
Haha ja jo... argumentet emot borde vara mängden kameror jag redan har då förstås. Tanken är ju att sälja av dem, men det känns krångligt, då jag vill sälja dem på ebay.

Holgan kommer tveklöst reducera behovet att köpa och hacka om en BelAir, så jag blir nog nöjd :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar