Pakon F135 plus

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Pakon F135 plus

Inlägg av jkarlsson » 5 september 2014, 14:58

Har pratat ned hela min omgivning om denna scanner nu den senaste tiden så tänkte sammanfatta mina upplevelser hittills :)

Pakon var ett företag som först tillverkade främst diamonteringsprylar men startade en scannerdel på 90-talet. Kodak köpte företaget men lät det drivas enskilt.
2004 släpptes F135 scannern och 2006 släpptes en uppdaterad variant med tillägget "plus" med skillnaden att originalet kunde scanna 1500x2250 och plusversionen kan scanna 3000x2000.
Maskinen tillverkades för minilab som framkallade film för konsumenter och gav framförallt en möjlighet att kunden kunde få sina rullar digitaliserade på en cd tillsammans med kopiorna. Då det fanns en relativt stor marknad för detta så finns det än idag en mängd maskiner på begagnatmarknaden som kommer från nedlagda minilab från framförallt USA.

Det lite udda med scannern är att man inte monterar negativen i någon hållare utan rullen förs in i en slot på sidan och matas automatiskt igenom scannern och kommer ut på andra sidan. Det hela går väldigt fort och har man en oklippt rulle så tar det runt 5 minuter att köra igenom den.
Att slippa montera negativen verkar föra med sig betydligt mindre damm också vilket i sin tur ger mindre efterarbete men även att rullen håller sig plan och fin.

Programmet som man använder sig av heter PSI eller Pakon Scan Interface vilket också är det enda programmet som fungerar med scannern. Man kan alltså inte använda tex silverfast eller vuescan. Man får dock ut tiff-filer och även raw-filer om man så önskar och programmet namnger filerna efter antingen dx-kodningen på rullen eller genom att man matar in nummer själv efter eget tycke.

För min del som kommer från en Canon 9000f så är det ljusår av skillnad på bildkvalitén. Man får kornskärpa och områden som mest bestod av gröt blir plötsligt skarpa. Med finkornig film och framkallare så kan man få bilder som står sig bra mot en digitalkamera.

Nackdelar
Om det kommer damm på sensorn så blir det inte en punkt på bilden utan ett streck vilket är lite frustrerande när man har kört igenom en rulle, särskilt då det inte finns någon previewfunktion. Det brukar behövas en grundlig rengörning vilket innebär att man skurvar isär maskinen vilket inte är svårt om man är normalt teknisk. Det finns även guider för detta online.
Man kan bara köra mjukvaran på en dator med windows XP. Det fungerar att köra med tex vmware eller virtualbox men då blir det genast lite mer instabilt med lite märkliga felmeddelanden och dylikt. En del har fått det att fungera bra men för min del så var lösningen att använda en gammal dator som jag hade liggande med XP på som jag sedan fjärrstyr från min vanliga dator.
Den bara tar 135-film men å andra sidan så är det främst det som har varit ett problem för mig med min canonscanner. Mellanformat klarar flatbädden helt ok för mina behov.
Då negativen dras i förhållandevis trånga utrymmen så repas de. Inte mycket men om man granskar de närmare så ser man det.


Om man vill köpa en pakon så får man antingen förlita sig på ebay eller hoppas på att det dyker upp någon här i sverige som importerat. Jag gjorde det senare vilket gick utmärkt. Vet att killen som jag köpte av har fler så om någon är intresserad så hör av er till mig så förmedlar jag kontakten.

Lite bilder nedan. Samtliga kommer direkt ifrån scannern via lightroom:
BildHotel Kefalonia by jkarl photo, on Flickr

BildStrand by jkarl photo, on Flickr

BildSommar by jkarl photo, on Flickr

Bilduntitled.jpg by jkarl photo, on Flickr
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jojonas » 5 september 2014, 19:55

kul att läsa om det hela :)
jag är lite nyfiken på vilken mer info apparaten kan dra ur streckkoden. nåt du vet?

jag kanske får skicka dig ett pm... ;)

just det, hur var det med dia med de här? gick det?

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av Siompa » 5 september 2014, 20:35

Vad kostar en sån här pjäs egentligen? Låter ändå som en halvstor investering.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jkarlsson » 5 september 2014, 22:16

3500 plus frakt. Är ju en relativt stor slant med tanke på att det inte är någon garanti direkt men vad jag läst så verkar maskinerna rejält byggda. För min del kändes det som ett bättre köp än tex en v700 då jag redan har en flatbädd.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jojonas » 5 september 2014, 22:36

om man inte har problem med att lösa det med operativsystemet så känns det ändå värt... klart nåt att tänka på :)

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av Siompa » 6 september 2014, 03:47

jkarlsson skrev:3500 plus frakt. Är ju en relativt stor slant med tanke på att det inte är någon garanti direkt men vad jag läst så verkar maskinerna rejält byggda. För min del kändes det som ett bättre köp än tex en v700 då jag redan har en flatbädd.
Trodde det handlade om mycket mer ändå.. 3500 är i min menig inte jättemycket. En okej scanner kostar allt mellan 1500-7000 om man tittar på flatbädd vs plustek.

Användarvisningsbild
krevad
Inlägg: 24
Blev medlem: 3 april 2014, 09:35
Ort: Uppsala

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av krevad » 6 september 2014, 10:43

Bra med denna intressanta sammanfattning, tack för den! Om bilderna på Flickr är helt obehandlade efter skannerprogramvaran så låter detta som en utmärkt pryl för att smärtfritt digitalisera film. Uppenbarligen fungerar den bra med svartvita negativ.

Jag är lite nyfiken på hur väl den fungerar med färgfilm, det tycker åtminstone jag är en utmaning att få till bra. Så gott som alltid behöver jag lägga ner en hel del jobb på efterbearbetning. Här misstänker jag att minilabben inte kunde kosta på sig så mycket av bearbetning och att skannern (med programvara) gör bra jobb utan större justeringar.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jkarlsson » 6 september 2014, 15:21

Ingen orsak :) Kan ladda upp lite färgbilder ikväll då får du lite exempel.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jkarlsson » 6 september 2014, 20:50

Nu finns en färgbild på länken nedan.

Upplever lite frustration med damm på sensorn för tillfället. Det finns en guide för hur man tar isär och gör rent den men upptäckte att jag saknade en torxsats här hemma så får fan inte isär den :( Var och köpte tryckluft på burk idag så tänkte att det skulle bli rengörning men icke...

https://flic.kr/p/oP2LRU
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jkarlsson » 6 september 2014, 20:55

jojonas skrev:kul att läsa om det hela :)
jag är lite nyfiken på vilken mer info apparaten kan dra ur streckkoden. nåt du vet?

jag kanske får skicka dig ett pm... ;)

just det, hur var det med dia med de här? gick det?

Jag tror egentligen bara att det är numreringen som den plockar ur men kan ha fel. Hade ju vart intressant om det är mer helt klart.

Edit.
Dia är det lite delade meningar om. Några har lyckats skapligt men det finns inte "officiellt" stöd för det tyvärr.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Posta ett svar