24exp 2017 någon?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: 24exp 2017 någon?

Inlägg av johan_lindgren » 28 december 2017, 13:24

Jaaaha årets 24 bilder blev ingen smidig melodi direkt för egen del.. Det började med att jag blev av med kameran, varvid den dans bild sket sig, därefter fick jag fortsätta nästa dag med en Nikon F5 som sedermera blev för tung för handbagaget när jag drog till england en vecka så då blev det vidare med F90 istället - när rullen tog slut i F90 så satte jag igång tillbakaspolning av rullen när det var ganska fullt med folk runt omkring medans jag gick och köpte en ny rulle film. Jag petade sedan upp baklocket och filmen var inte alls tillbakaspolad (men behövde visst hålla in knapparna på F90 under hela tillbakaspolningen) GHAA! Så den hann kanske dra in några av de sista bilderna i rullen åtminstone, det märker jag snart..

Aja, jag kommer nog ändra (mina) regler för 24exp nästa år till nånting i stil med att jag ska ta 24 bilder mellan 1'a till 24'e december istället - hellre än en tvungen bild per dag :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: 24exp 2017 någon?

Inlägg av jojonas » 28 december 2017, 22:59

vilken soppa! :?

ja, man bör väll ta det så man själv vill, men en enklare kamera kanske vore nåt istället? ;)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: 24exp 2017 någon?

Inlägg av johan_lindgren » 29 december 2017, 00:29

jojonas skrev:vilken soppa! :?

ja, man bör väll ta det så man själv vill, men en enklare kamera kanske vore nåt istället? ;)
Ja jag skulle tait min plastiga "voigtländer" som jag tänkt från början :-)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 24exp 2017 någon?

Inlägg av vicnor » 11 januari 2018, 23:22

johan_lindgren skrev:Jaaaha årets 24 bilder blev ingen smidig melodi direkt för egen del.. Det började med att jag blev av med kameran, varvid den dans bild sket sig, därefter fick jag fortsätta nästa dag med en Nikon F5 som sedermera blev för tung för handbagaget när jag drog till england en vecka så då blev det vidare med F90 istället - när rullen tog slut i F90 så satte jag igång tillbakaspolning av rullen när det var ganska fullt med folk runt omkring medans jag gick och köpte en ny rulle film. Jag petade sedan upp baklocket och filmen var inte alls tillbakaspolad (men behövde visst hålla in knapparna på F90 under hela tillbakaspolningen) GHAA! Så den hann kanske dra in några av de sista bilderna i rullen åtminstone, det märker jag snart..

Aja, jag kommer nog ändra (mina) regler för 24exp nästa år till nånting i stil med att jag ska ta 24 bilder mellan 1'a till 24'e december istället - hellre än en tvungen bild per dag :-)
Otursfågel!

En kompis har också en F90. Hur man laddar den med fim och spolar tillbaka den kräver viss övning. Jag tror vi satt en halvtimme på youtube innan vi lyckades ladda kameran med film.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: 24exp 2017 någon?

Inlägg av johan_lindgren » 12 januari 2018, 02:11

Ja och som om inte det räckte så missade jag flera dagar på grund av skift-gång på jobbet så jag glömde bort bilden och insåg det först vid 01-tiden på natten... nä det var väl inte det mest optimala.

F90'n tycker jag väl egentligen är en av de enklaste jag har att ladda så jag förstår inte riktigt hur det kunde bli ett så stort problem -däremot är jag mer van vid min F5, som spolar tillbaka hela rullen när man initierat tillbakaspolningen till skillnad från F90..

Bökigare var den här då, den satt jag och en kompis en bra stund på självaste donken för att klumerera ut hur den funkade på :-)

Sinar Zoom Back:
Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: 24exp 2017 någon?

Inlägg av jojonas » 13 januari 2018, 11:49

Å wow dom där är häftiga! Gillar verkligen idén med att bara kunna dra in mellanformatsadaptern bakom fokusskivan på storformatskamera. Jag klämde länge på en annan modell senast jag var på kameraloppisen. Men jag tänkte att jag borde skaffa en kamera först ;)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: 24exp 2017 någon?

Inlägg av johan_lindgren » 13 januari 2018, 16:37

Mmjo köp en med darkslide isånnafall, version 2 av den här har darkslide utöver den mekaniska gardinen man drar isär vilket tycks behövas då jag fått ljusläckage på ganska många bilder - det är tämligen irriterande, jag har gjort en smärre justering sedan sist som ska provas men darkslide är helt klart en bättre lösning.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar