Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av jojonas » 18 augusti 2017, 23:02

Snytbaggen skrev:
vicnor skrev:
jojonas skrev:Jag har hp5 som stapelvara men hittar inte nåt om att folk skulle haft problems med den kombon, så jag kör på :)

Ja, ska bli kul o leka lite med en riktig tessar :)
Tessar har ju en hel del kontrast i sig som den där, så det ska nog gå bra. Även om det hjälper om den har T-coating, vilket de flesta inte har. Jag tror det i princip bara var Rolleiflex och vissa batcher av Ikoflex som hade det.

En parantes. Jag är inte helt 100, men jag tror att antireflexbehandlingen som östtyska Carl Zeiss Jena använde innan de började med multicoating på 70-talet, var original T-coatingen. T*-coatingen fick västtyska Carl Zeiss av Pentax i utbyte mot lite objektivdesigns. Östtyska Carl Zeiss Jena slutade iaf saluföra T-coatingen med ett T i början av 50-talet pga upphovsrättsliga problem i väst. Intressant att både Schneider-Kreuznach och Görlitz-Meyer använde V för att saluföra sin antireflexbehandling.
Hmm, Ikoflexen jag ropade hem häromdagen har ett T på gluggen. Det innebär alltså att den är T-coated?

Bild
Nice kap, snyltbaggen!

Hmm ikontan min är ju från 56-60 nån gång. Lite varmare reflektion och jag kan se tre speglingar så nån slags coating finns iaf. Ser fram emot o se vad den har för kontrast :) (kör iofs hp5 som 1600 för att komma undan de långsamma slutartiderna..)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av jojonas » 19 augusti 2017, 20:08

förresten, jag undrar med min super ikonta iv, den har ju nåt EV-läge som kopplar bländare till slutartid (den har ljusmätare som visar värden som EV).
om jag ska vara ärlig så känns den mest i vägen. eftersom jag halkar runt antingen största bländare eller 1/60 hela tiden. blir mycket fipplande :P
kan man som koppla av den funktionen på ett smidigt sett utan att förstöra kameran?

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av luminousoctaves » 20 augusti 2017, 07:51

johan_lindgren skrev:Efter lite storformatsplåtande så har jag märkt att rolleis film har varit tämligen tunn (!!) och kodaks betydligt tjockare (dubbelt?) Så vid lite eftertanke så är det kanske inte pappret som är problemet utan filmens tjocklek.
Tror det både är filmens tjocklek och spolarna som har förändrats över tid.
Precis samma fenomen på min Super Ikon 533/16.
Det är ganska lätt att lösa genom att vika en post-it-lapp och kila in i spolens skåra när man laddar film.

Posta ett svar