Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av jojonas » 16 augusti 2017, 14:30

Tjo!

Vart ni kamera att fira första veckan på nya jobbet med, om jag minns rätt så var det några här på forumet som har sådana här?
Det vore trevligt med tips, särskilt med frammatningen :)

Jag kommer nog behöva smörja för de sega tiderna, är dom krångliga o komma åt?
Annars verkar den vara i fint skick (mätaren död men whatever). 525:- på myrorna.
Bilagor
image.jpeg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:08:16 14:16:10
Image taken on:
16 augusti 2017, 12:16
Focus length:
4.28 mm
Shutter speed:
1/20 Sec
F-number:
f/2.4
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Apple
Camera-model:
IPhone 4S
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Spot

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av johan_lindgren » 16 augusti 2017, 18:14

Har aldrig haft isär gluggen på min eftersom den funkat superbt! Vanligtvis brukar det ju vara att lossa bakre elementet och främre elementet och sedan ha fatt bort allt glas för att kunna rengöra, men alltid är det inte riktigt så lätt.

Vad har du för strul med frammatningen? Jag vet att min överlappat frames lite ibland, men detta är då pappret på moderna filmer tydligen är tunnare än de var förr, således får man ha lite tape på rullen man drar filmen till vid laddning för att avståndet ska bli rätt, så åtminstone med exempelvis rollei retro 80s.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av jojonas » 16 augusti 2017, 20:46

Ja, jag skaffade den idag så frammatningen är mer nåt jag läst om än varit med om själv ;) hade till exempel läst om folk som ändrade hur mycket de drog fram startpilarna och så din variant med extra tejp för att tjocka på. Det är då skönt o höra att inte alla filmer berörs :) kör du nån strip med eltejp eller?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av johan_lindgren » 16 augusti 2017, 21:31

Jag använder ju nästan aldrig kameran tyvärr så det har mest blivit andra som använt den. Jag vill minnas att kodaks rullar funkat bättre i den än rolleis. Efter lite storformatsplåtande så har jag märkt att rolleis film har varit tämligen tunn (!!) och kodaks betydligt tjockare (dubbelt?) Så vid lite eftertanke så är det kanske inte pappret som är problemet utan filmens tjocklek.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av vicnor » 16 augusti 2017, 22:16

Det lilla jag kan om centralslutare är att Copal är mkt lättare att mecka med än Syncro-Compur. Kul att det är Tessar-glugg på kameran! Älskar hur Tessar renderar bakgrundsoskärpan, detaljrikedom en bit bakom där man satte fokus men ändå len och mjuk övergång mot blurr.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av jojonas » 17 augusti 2017, 07:14

Jag har hp5 som stapelvara men hittar inte nåt om att folk skulle haft problems med den kombon, så jag kör på :)

Ja, ska bli kul o leka lite med en riktig tessar :)

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av vicnor » 17 augusti 2017, 22:59

jojonas skrev:Jag har hp5 som stapelvara men hittar inte nåt om att folk skulle haft problems med den kombon, så jag kör på :)

Ja, ska bli kul o leka lite med en riktig tessar :)
Tessar har ju en hel del kontrast i sig som den där, så det ska nog gå bra. Även om det hjälper om den har T-coating, vilket de flesta inte har. Jag tror det i princip bara var Rolleiflex och vissa batcher av Ikoflex som hade det.

En parantes. Jag är inte helt 100, men jag tror att antireflexbehandlingen som östtyska Carl Zeiss Jena använde innan de började med multicoating på 70-talet, var original T-coatingen. T*-coatingen fick västtyska Carl Zeiss av Pentax i utbyte mot lite objektivdesigns. Östtyska Carl Zeiss Jena slutade iaf saluföra T-coatingen med ett T i början av 50-talet pga upphovsrättsliga problem i väst. Intressant att både Schneider-Kreuznach och Görlitz-Meyer använde V för att saluföra sin antireflexbehandling.

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av Snytbaggen » 18 augusti 2017, 07:08

vicnor skrev:
jojonas skrev:Jag har hp5 som stapelvara men hittar inte nåt om att folk skulle haft problems med den kombon, så jag kör på :)

Ja, ska bli kul o leka lite med en riktig tessar :)
Tessar har ju en hel del kontrast i sig som den där, så det ska nog gå bra. Även om det hjälper om den har T-coating, vilket de flesta inte har. Jag tror det i princip bara var Rolleiflex och vissa batcher av Ikoflex som hade det.

En parantes. Jag är inte helt 100, men jag tror att antireflexbehandlingen som östtyska Carl Zeiss Jena använde innan de började med multicoating på 70-talet, var original T-coatingen. T*-coatingen fick västtyska Carl Zeiss av Pentax i utbyte mot lite objektivdesigns. Östtyska Carl Zeiss Jena slutade iaf saluföra T-coatingen med ett T i början av 50-talet pga upphovsrättsliga problem i väst. Intressant att både Schneider-Kreuznach och Görlitz-Meyer använde V för att saluföra sin antireflexbehandling.
Hmm, Ikoflexen jag ropade hem häromdagen har ett T på gluggen. Det innebär alltså att den är T-coated?

Bild

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av vicnor » 18 augusti 2017, 17:48

Snytbaggen skrev:Hmm, Ikoflexen jag ropade hem häromdagen har ett T på gluggen. Det innebär alltså att den är T-coated?
Svar: ja. :D

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Zeiss Ikon Super Ikonta IV

Inlägg av Snytbaggen » 18 augusti 2017, 19:11

vicnor skrev:
Snytbaggen skrev:Hmm, Ikoflexen jag ropade hem häromdagen har ett T på gluggen. Det innebär alltså att den är T-coated?
Svar: ja. :D
Sweet :D nu börjar jag också känna Tessar-peppen!

Posta ett svar