Vem är du? | Presentera dig själv

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av vicnor » 4 november 2016, 09:55

jonasfj skrev:Hej, hej!

Jag heter Jonas och bor i Bangkok och tidvis i Holland. Jag fotar mest analogt aven, men aven digital nar andan faller pa.
Välkommen!!
jonasfj skrev:Nikon FA
Nikon F4
+
28/2.8 AI-s crc
50/1.2 AI-s
105/2.5 AI-s

och

Hasselblad 503cx
4/50 CF T* FLE
2.8/80 C T*
4/150 CF T*
Ingen dålig samling! Har alltid velat ha en FA, men sen jag snubblade över en FE i prima skick så känns det lite onödigt. Framför allt när man har en F3HP som huvudkamera! AI-s 28:an är också ett sånt objektiv man stod å vägde mellan, men det blev en AF 24/2.8D istället. Billigare och funkar bättre digitalt. ;) Kanske joinar även jag Hasselbladklubben i framtiden, men just nu ligger mitt mellanformatintresse lite på hyllan. Kul att du har lyckats täcka alla användbara brännvidder med dina system.

Användarvisningsbild
gudnithor
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 augusti 2017, 14:30
Ort: Reykjavík

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av gudnithor » 1 augusti 2017, 21:45

Hej!

Jag heter Guðni Þór och har bott i Sverige i ett år. Jag är isländsk och min skriven svenska är dålig. Så ledsen för det.

Mitt foto intresse började för ungefär 10 år sedan men bara de senaste två åren har jag lärt mig om analog fotografering. Jag bulk laddar (är detta rätt?) 135 B/W och framkalla och skanna hemma. Sedan jag började göra analog fotografering tror jag har avancerat mycket som fotograf. Jag älskar mätsökarkameror och har några, allt från Canonets till Yashica Electros. Jag har också övat reparation på kameror.

Det här forumet hittade jag genom Jonas podcast som jag har lyssnat på under framkallning. En bra podcast.

Tre frågor om det är okej.
* Jag har problem med torrmärken på mina filmer här i Sverige. Jag använder photoflo men det verkar inte fungera bra för mig. Vad använder du för den sista sköljningen? Är det någon som använder destillerat vatten från bensinstationen?
* Finns det någon form av analoga foto möten i Skåne?
* Är någon här bekant med fotolabben i Hemgården i Lund? Jag är intresserad av att lära mig att använda forstoringsapparater.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av luminousoctaves » 2 augusti 2017, 07:32

Imponerad av din svenska Gudni!

Ang torrfläckar: Jag har också haft problem med kalkfläckar, men löser det genom att dra av filmen med fingrarna innan jag hängde på tork. Jag sköljer filmen en sista gång en framkallningsdosa fylld med vatten och några droppar photoflo.

Man kan också, som du påpekar, prova att skölja med destillerat vatten precis innan torkning.

Destillerat vatten: Jag skulle köpa det på apoteket, inte bensinmacken, och återanvända det flera gånger (det är rätt dyrt). Och tänk på att inte använda för mycket photoflo, den kan också ge fläckar.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av tinfoiljesus » 2 augusti 2017, 21:45

Välkommen!

Jag har hört att enstaka torkfläckar på den blanka sidan (inte emulsionen) efter färgframkallning kan torkas av med ett sämskskinn (som du kan hitta på Biltema eller bensinstationen). Torkfläckar verkar vara vanligast på den sidan av filmen. Jag antar att det borde fungera med svartvitt också?

Jag använder Tetenal Mirasol och har inga jätteproblem med fläckar, men ibland så är de ivägen. Tycker de framträder värre vid scanning också?
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av vicnor » 2 augusti 2017, 22:59

gudnithor skrev:Hej!

Jag heter Guðni Þór och har bott i Sverige i ett år. Jag är isländsk och min skriven svenska är dålig. Så ledsen för det.

Mitt foto intresse började för ungefär 10 år sedan men bara de senaste två åren har jag lärt mig om analog fotografering. Jag bulk laddar (är detta rätt?) 135 B/W och framkalla och skanna hemma. Sedan jag började göra analog fotografering tror jag har avancerat mycket som fotograf. Jag älskar mätsökarkameror och har några, allt från Canonets till Yashica Electros. Jag har också övat reparation på kameror.

Det här forumet hittade jag genom Jonas podcast som jag har lyssnat på under framkallning. En bra podcast.

Tre frågor om det är okej.
* Jag har problem med torrmärken på mina filmer här i Sverige. Jag använder photoflo men det verkar inte fungera bra för mig. Vad använder du för den sista sköljningen? Är det någon som använder destillerat vatten från bensinstationen?
* Finns det någon form av analoga foto möten i Skåne?
* Är någon här bekant med fotolabben i Hemgården i Lund? Jag är intresserad av att lära mig att använda forstoringsapparater.
Hej och välkommen!

Angående torkningsfläckar. Jag är själv skeptisk mot att dra den våta filmen mellan två fingrar. Det finns alltid en inte helt försumbar risk att man skadar emulsionen, framför allt om den är nära eller efter bästföre-datum eller om man förvarar filmen i byrålådan. Om inte annat så finns det ju också risken att man har ngt hårt dammkorn på ett av fingrarna som repar hela rullen. Det funkar nog för de flesta, men jag är inte så benägen att ta risker med de bilder som jag lagt ned min själ i.

Angående vätmedel. Jag använder själv Mirasol 2000. Om man torkar i torkskåp så kan det bli en linje på den nedre halvan av 135-film, som går att ta bort med mikrofiberduk. Om man låter filmen utan hjälpmedel så märker jag inte ngn linje. 120-film brukar inte ge några sträck, då den torkar så snabbt och är förhållandevis kort.

Angående Hemgården i Lund. Jag brukar framkalla där. Ordentligt med förstorningsapparater, upp tom 6x7. Bokningssystem i molnet och trevlig personal, om man stryker dem medhårs.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av jojonas » 3 augusti 2017, 12:39

Välkommen till forumet, Gudni! Kul du hitta hit via min podd till och med :) Din svenska funkar absolut.

Som luminousoktaves säger så kan för mycket vätmedel ge fläckar med. Jag har provat ;)
Tur Victor här kunde fylla i angående Hemgården i Lund!

Användarvisningsbild
gudnithor
Inlägg: 10
Blev medlem: 1 augusti 2017, 14:30
Ort: Reykjavík

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av gudnithor » 3 augusti 2017, 22:11

Tack för varmt välkommen!

Var inte imponerad av min svenska. Jag blir ganska bra på att läsa och förstå nästan allt på forumet men jag behöver fortfarande lite hjälp med att skriva (tack Google!). Målet i vinter är att bli bättre på att skriva och tala.

Jag tror att jag använder för mycket Mirasol (Jag också anvandar Tetanol Mirasol) vid sista sköljningen. Jag ska försöka använda endast 2 eller 3 droppar nästa gång och låt det torka utan att röra. Jag har försökt med att dra filmen mellan två fingrar men jag tycker inte att det fungerar så bra. Jag har även försökt använda en trasa för att torka filmen. Det var en hemsk idé och lämnade repor på filmen.

Kanske kommer vi att träffas någon gång på Hemgården nästa vinter Victor! Jag tror att jag kommer att åka dit även om jag måste stryka del av personalen att använda mörkrummet. Strykar du dem bara på huvudet? :D

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av luminousoctaves » 4 augusti 2017, 07:25

Angående torka av vatten från film med fingrar: man får givetvis se till att inte ha smuts eller matfett på fingrarna, men i övrigt ska den här metoden inte underskattas. Den är gammal och väl beprövad och fungerar definitivt bättre än de dedikerade filmavtorkarna (som verkligen ger repor då de inte är perfekt rengjorda).

Kanske handlar det om rätt teknik, dvs dra jämnt, inte för snabbt och inte pressa för hårt eller löst. Övningsfråga.
Sedan kanske det är en fördel att jag har lena babyfingrar och inte några grova stenhuggarlabbar. ;)

Jag har haft rätt mycket problem med vätmedel som avger fläckar, men inga problem (än) med repor på filmen från fingrar. Och då kör jag ganska ofta Fomapan som har omvittnat lös emulsion.

ketri
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 augusti 2017, 11:03
Ort: Växjö, Småland

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av ketri » 15 augusti 2017, 14:39

Hej!

Ny här men har smygläst en del under ca 6 månaders tid.

Jag heter Carl Johan och bor i Växjö med min fru och våra två barn. Jobbar som verksamhetsutvecklare på Folkuniversitetet här i Växjö och Kronoberg med olika typer av studiecirklar och kulturarrangemang. På jobbet har jag haft turen att kunna bygga ett litet mörkrum som också fungerar som "sköljrum" för screentrycksramar vilket är perfekt för min del då både mörkrumsarbete och screentryck är något som jag gärna ägnar mig åt på den lilla fritiden man har med heltidsjobb, två barn och ett hus som vi renoverar. Men många av mina luncher och fikaraster spenderas i detta lilla mörkrum.

Mörkrummet har jag utrustat med prylar som jag främst fått av "luminousoctaves" här på forumet. Detta är jag såklart otroligt tacksam för! :) När vi träffades senast var han vänlig och gav mig en Focomat 1C som jag måste ta mig tid att testa.

Använder främst min Rolleicord mellanformat från slutet av 50-talet och ibland en Yashica A som väl är ungefär lika gammal. Blir också en del bilder med en Minolta Hi-Matic 9 och en Olympus Trip 35 för småbild. Mestadels blir det svartvitt på Fomapan och Ilford men har testat några rullar Kodak Ektar också vilket var otroligt roligt att framkalla. Måste bara låna en scanner så vi kan titta på semesterbilderna från Madeira i våras...

Jag vill verkligen inte påstå att jag har superkoll på detta med foto och mörkrumsarbete men ibland lyckas jag få fram någon bild som jag blir nöjd med och det räcker i nuläget för min del. Motiven blir väl ungefär detsamma som för många andra föräldrar; på barnen. Hur som så tycker jag att det är fantastiskt roligt att spendera lite tid med framkallning och kopiering!

ketri
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 augusti 2017, 11:03
Ort: Växjö, Småland

Re: Vem är du? | Presentera dig själv

Inlägg av ketri » 15 augusti 2017, 16:21

Lägger upp två bilder också

Bild

Bild

Posta ett svar