Varför så tråkiga namn?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Varför så tråkiga namn?

Inlägg av RikardL » 3 juni 2014, 12:47

När det gäller hur olika tillverkare namnger sina produkter så är skilnaden större när det gäller klass än när det gäller prestanda. Voigtlander, Zeiss och Leica sätter ribban högt. Ultron, Anticomar, Biogon, Rodagon, Summicron och sist men inte minst Super Angulon! Namnen rullar av tungan och skulle passa perfekt som namn på någon av marvels superhjältar. Nikon kontrar med beteckningar som AF-S och VR. Fantasifullt? Canon är lika god kålsupare med sina EF och USM.
Kanske inte så mycket till trådstart, utan mer en reflektion :)

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Varför så tråkiga namn?

Inlägg av jojonas » 3 juni 2014, 14:07

dom där finnamnen känns numera lite "förr" tyvärr. mest förkortningar nu för tiden! förutom mätsökargrejjer som fortfarande kan tugget!
canon har ju aldrig varit särkilt roliga på namn. Pellix är det första jag kan komma på som inte är en ren beteckning. :P

men jo, finns en del härliga namn. rokkor, zuiko, petzval, helios med mera

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Varför så tråkiga namn?

Inlägg av kokoskorpen » 4 juni 2014, 13:32

Eller Nano Coating både namnet och vad det gör, gör mig lätt illamående. :cry:

Det går väl att ta bort med sandpapper eller?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Varför så tråkiga namn?

Inlägg av johan_lindgren » 5 juni 2014, 02:45

Tråkika namn har väl funnits länge, som exempelvis det fantasifulla "T-22" som optiken heter på min gamla Lubitel (någon som vet om den beteckningen betyder något btw?) som tillverkades fram till -54 om jag minns rätt. Var väl tyskarna som hade de kuligaste namnen som ryssarna och japanarna försökte ta efter :-)

kokoskorpen skrev:Eller Nano Coating både namnet och vad det gör, gör mig lätt illamående. :cry:

Det går väl att ta bort med sandpapper eller?
Vad är så dåligt med nano-coating :?: :?:
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Varför så tråkiga namn?

Inlägg av kokoskorpen » 5 juni 2014, 13:51

Tar bort massa fina motljusfenomen som jag gillar.

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Varför så tråkiga namn?

Inlägg av jojonas » 5 juni 2014, 15:59

johan_lindgren skrev:Tråkika namn har väl funnits länge, som exempelvis det fantasifulla "T-22" som optiken heter på min gamla Lubitel (någon som vet om den beteckningen betyder något btw?) som tillverkades fram till -54 om jag minns rätt.
vart nyfiken själv och googlade lite, fann detta :)

The Lubitel 2's lens is a Triplet-22 (T-22) which as the name suggest is made of three element, a Plano-Convex, a Biconcave and finally a Biconvex. The Triplet lens system was, at the time regarded as huge technological leap in lens design, but that was way back in 1893, by the 1950's the Triplet lens system was simply the cheapest lens that could still produce adequately sharp images.
https://sites.google.com/site/contrapti ... -lubitel-2

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Varför så tråkiga namn?

Inlägg av haga » 11 juni 2014, 16:29

RikardL skrev:När det gäller hur olika tillverkare namnger sina produkter så är skilnaden större när det gäller klass än när det gäller prestanda. Voigtlander, Zeiss och Leica sätter ribban högt. Ultron, Anticomar, Biogon, Rodagon, Summicron och sist men inte minst Super Angulon!
Låter som obotliga ögonsjukdomar. Det enda namnet jag riktigt stört mig på från de större märkena är Canon Rebel. :oops:
Min bländaröppning är större än din.

Posta ett svar