Posta en bild du tagit

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av haga » 2 april 2017, 20:08

Bild
Svante by Henric Hagström, on Flickr

Första färgframkallningen med Jobon som jag köpte för två veckor sen. Tycker att det blev lika bra som Crimson (som jag har mest erfarenhet av) eller vilket proffslabb som helst, i alla fall gällande färgbalans och densitet. Gjorde några små justeringar i Lightroom. Ska inte ropa hej än, men det var enklare än jag trodde att framkalla färg.

Kamera: Olympus Mju:II
Film: Kodak ColorPlus 200
Framkallare: Digibase C41 Kit - 3:15 min @ 38 grader
Skanner: Pakon F-135 Plus
Processor: Jobo CPE2
Min bländaröppning är större än din.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 3 april 2017, 16:48

vart ju prima! nu kommer det rassla bilder i dalarna gissar jag :D
fint ljus på kontorsnissen. lite mildare korn än vad jag sett från labb med samma film, men de brukar ju alltid skärpa upp lite extra

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av tinfoiljesus » 3 april 2017, 23:56

Diana Mini alltså. Det känns som en inlärningskurva. Slutartiden verkar dessutom vara lite åt det långa hållet då jag får en hel del skakningsoskärpa handhållet men överraskande skarpt på (billigt billigt billigt) stativ med bulb. Sedan förra lördagen till tisdagen är tre rullar avskjutna, den väckte lust i alla fall. Högt och lågt men här är några jag gillar på olika vis.
IMG_0054es.jpg
EXIF-Data show/hide
Whitebalance:
Auto
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
CanoScan 9000F
IMG_0006.jpg
EXIF-Data show/hide
Whitebalance:
Auto
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
CanoScan 9000F
IMG_0032es.jpg
EXIF-Data show/hide
Whitebalance:
Auto
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
CanoScan 9000F
Den sista är från första rullen som tyvärr avslutades med ofrivillig bulb.. Live and learn!

Svårt att göra kontrastjusteringar på många då optiken ser till att det mesta ligger på samma plats i kurvan. Hehehe.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 4 april 2017, 06:41

finfint porträtt och känsla i dom andra bilderna (känslan av ett liv som ragglande halvalkoholiserad?)

ja, man undrar om den orkar hålla uppe hastigheten till sagda 1/60 ens. känns som 1/15 ibland? (true to original diana lolol)
jag anade ugglor i mossen när jag kollade på bilder online och tyckte att blixtbilderna var oproportioneligt mycket skarpare än de utan...
men själva slutarknappen/vredet är ju i sig en liten bov i dramat, känns som ett ordentligt hack när man fyrar av den. jag tänkte att jag skulle skaffat en sån där kort trådutlösare och använda med kameran. stativ, som du upptäckt, funkar ju också (chain thy beast to the earth)

annars då? jag tycker full glugg ger trevligast bilder vad jag minns och att att fokusera inte gjorde så mycket -det kan bara vara min kamera dock :P

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av Jönsson » 5 april 2017, 13:06

tinfoiljesus skrev:Diana Mini alltså. Det känns som en inlärningskurva. Slutartiden verkar dessutom vara lite åt det långa hållet då jag får en hel del skakningsoskärpa handhållet men överraskande skarpt på (billigt billigt billigt) stativ med bulb. Sedan förra lördagen till tisdagen är tre rullar avskjutna, den väckte lust i alla fall. Högt och lågt men här är några jag gillar på olika vis.
Gillar den sista bilden! Go oskärpa.
Inlärningskurva ja. Jag har haft min holga i kanske 5 år (Diana i 2) och jag tycker fortfarande inte att jag förstår mig på dom. Varje rulle är ett äventyr! :)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av tinfoiljesus » 5 april 2017, 15:21

Jönsson skrev:Gillar den sista bilden! Go oskärpa.
Inlärningskurva ja. Jag har haft min holga i kanske 5 år (Diana i 2) och jag tycker fortfarande inte att jag förstår mig på dom. Varje rulle är ett äventyr! :)
Den påminde mig om din "monolith" som jag gillar. :D
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 4 maj 2017, 17:58

Jag har sett väldigt få mörkhyade personer fotade med en av mina favoritfilmer för porträtt, FP4+, så jag var ju tvungen att prova. Det funkar väl, men Tri-X har bättre tonalitet. Jag ska försöka hinna med en rulle Acros och TMax400 snart.

Bild
EXIF: Zeiss-Ikon Ikoflex IIa med Tessar 3,5/75 och Ilford FP4+. f/5,6 & 1/5s.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 5 maj 2017, 08:44

skärpan (och oskärpan) sitter fint, victor. kan förstå att det blev en utmaning i motljus speciellt.
gillar hur som linjerna i nedre bild som hjälper till med riktningen. och det märks då inte här att det var en nervös modell :)
tinfoiljesus skrev:
Jönsson skrev:Gillar den sista bilden! Go oskärpa.
Inlärningskurva ja. Jag har haft min holga i kanske 5 år (Diana i 2) och jag tycker fortfarande inte att jag förstår mig på dom. Varje rulle är ett äventyr! :)
Den påminde mig om din "monolith" som jag gillar. :D
ah, nu när du säger det! jag har alltid haft svårt o bestämma mig vilken version av den som jag gillar bäst
Bild Bild
Monolith by Martin Jönsson, on Flickr och Monolith by Martin Jönsson, on Flickr

det är nånting med oskärpa och den hotande, mörka formen av någonting högt

här är en egen på "temat"
Bild
pillars by jonas lundström, on Flickr

jag provade fota samma med min Contax RTS när jag hade den men det blir ju helt annan känsla även om jag försökte mörka ned.
Bild
only way is up by jonas lundström, on Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av jojonas » 19 maj 2017, 23:28

lite bilder från första rullen med min fed-2 :)

Emrik
jonasfed2cheapshotschallanges16portraitsb.jpg
fd chefen
jonasfed2cheapshotschallanges16portraits3b.jpg
mmm, sårtvätt
mmm, sårtvätt
ursäkta kvallan, skannade labbprintarna med jobbkopiatorn :mrgreen:

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Posta en bild du tagit

Inlägg av vicnor » 20 maj 2017, 09:24

Snajdigt, Jonas! Vad körde du för film och glugg på din FED-2?

PS Sårtvätt ser ju onekerligen smaskigt ut!

Posta ett svar