Köpes: billig rysk mätsökarkamera

Märk din annons "K/S/B:" och rubrik på aktuell vara.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Köpes: billig rysk mätsökarkamera

Inlägg av jojonas » 3 mars 2017, 21:30

mikael.langer skrev:Lustigt sammanträffande, jag började snegla lite på ryska mätsökare för första gången igår. Bild

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
kanske är nåt i luften ;)

vi får fira commie camera day första maj tror jag :D

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Köpes: billig rysk mätsökarkamera

Inlägg av luminousoctaves » 4 mars 2017, 14:17

tinfoiljesus skrev: Jag har också Zeissen på minneslistan.. Men blir nog för dyr för mig just nu. Gillar verkligen konceptet. Har en 645a med Novar som iofs är trevlig men svårjobbad med stor bländare.
Storleken på kamerahuset är sanslöst. Snacka kompakt. Man får plåta med större bländartal eller, för kort skärpedjup på porträtt, göra klassikern mäta upp ett snöre på närgränsen. Det gjorde jag på en Super Ikonta 533/16 (med Tessar 80mm 2.8) som hade kass mätsökare. Det funkarr jättebra, och är dessutom väldigt snabbt och smidigt.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Köpes: billig rysk mätsökarkamera

Inlägg av tinfoiljesus » 4 mars 2017, 20:27

luminousoctaves skrev:
tinfoiljesus skrev: Jag har också Zeissen på minneslistan.. Men blir nog för dyr för mig just nu. Gillar verkligen konceptet. Har en 645a med Novar som iofs är trevlig men svårjobbad med stor bländare.
Storleken på kamerahuset är sanslöst. Snacka kompakt. Man får plåta med större bländartal eller, för kort skärpedjup på porträtt, göra klassikern mäta upp ett snöre på närgränsen. Det gjorde jag på en Super Ikonta 533/16 (med Tessar 80mm 2.8) som hade kass mätsökare. Det funkarr jättebra, och är dessutom väldigt snabbt och smidigt.
Bra tips! Jag tror att den är en meter på denna (omärkt efter 1.2 men det går att skruva en bra bit till).

Min första kamera var en enkel canonkompakt med macroläge på 45 cm, där hade de tänkt till med längden på kameraremmen!

Har även mätt upp min arm till 75 cm, så jag använder den ibland vid porträtt. Ser nog skumt ut när jag står med den utsträckt mot någons ansikte.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Köpes: billig rysk mätsökarkamera

Inlägg av jojonas » 5 mars 2017, 12:05

tinfoiljesus skrev:П
Har även mätt upp min arm till 75 cm, så jag använder den ibland vid porträtt. Ser nog skumt ut när jag står med den utsträckt mot någons ansikte.
Haha kör själv mycket med det, speciellt för LC-An :D

Posta ett svar