Kodak återlanserar Ektachrome 100

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av luminousoctaves » 11 januari 2017, 14:16

Lämnar du in film på framkallning Jonas? Även svartvitt?
Det är ju väldigt kostands- och tidseffektivt att framkalla själv. Med en flaska vin och en radioapparat blir det dessutom kul. Om man inte har galet mycket bakåt-lager som en del här på FFF verkar ha... hehe, ångest!
Sedan är det ju det där med plats hemma också.

Nämen, det är ju faktiskt helt sjukt att man kan gå på loppis och hitta en systemkamera med tre prime-gluggar för 150 spänn. Det händer dessutom ganska ofta.

Och vill man ha något fint, som en bladare, en Leica eller liknande, så är det ju bara att köpa och några år senare sälja med vinst.

Vi lever i paradiset just nu.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av jojonas » 12 januari 2017, 09:45

Nä ingen framkallning själv sen jag flyttat upp till Ume. Jag brukade köra det i en klubblokal i Göteborg. Riktigt trevlig aktivitet som du säger :)

För tlllfället är en polare schysst och framkallar svartvitt åt mig (min wingman på podcasten, Sina). Men annat skickar jag iväg (eller fyller kylskåpet med, tror jag har 40 rullar där nu)

Har hittat ett mörkrum i stan nu till slut men dealen med frugan vart att jag ska skriva upp mig där först när jag fått fast jobb (sitte på en konsulttjänst nu som ska bli fast i vår)

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av Tobias_N » 1 mars 2017, 17:46

Riktigt rolig nyhet! Kul att Kodak går helt emot Fuji(not)film och återupptar film istället för att bara sluta producera.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kodak återlanserar Ektachrome 100

Inlägg av jojonas » 2 mars 2017, 09:43

ja, fantastiska tider med så mycket filmnyheter. man blir allt lite hoppfull :)

Saxat från Emulsive: http://emulsive.org/articles/every-new- ... ed-in-2017
2017 FILM ANNOUNCEMENT SCHEDULE
Here’s a quick guide to when each of these films were announced. Further details and samples/links can be found a little further below.


January
5th Kodak EKTACHROME 100

February
1st FERRANIA P30® (ALPHA)
2nd Bergger Pancro 400
23rd Lomography Color Negative F²/400

March
TBA JCH Streetpan 400 - 135 (2nd run) and 120
Och så Instax square som ska komma ut i år också :) (synd inget nytt ang visades på CP+ mässan)

Posta ett svar