Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Inlägg av luminousoctaves » 1 januari 2017, 13:20

Någon som har satt i en ny mattskiva / kalibrerat fokus i en Hasselblad 500 C någon gång? (OBS! ej 500 C/M)

Jag börjar misstänka att mattskivan inte är skruvad i rätt läge/höjd och tänkte försöka kalibrera själv innan jag lämnar vidare. Har skjutit en testrulle mot skärpedjupsskiva under morgonen och tänkte framkalla efter bakfyllepizzan.

På nätet finns det väldigt lite info om 500C, dess mattskivor och hur man byter/kalibrerar.

Min första åtgärd är att framkalla och kolla om skärpan ligger bakom eller framför nuvarande fokuseringspunkt.

En möjlig lösning är att kalibrera mattskivan efter oändlighet. Alltså ställa optik på oändligt och därefter skruva mattskivan så att den ger skärpa på ett objekt långt borta.
Inte optimalt då jag inte kan vara säker på att gluggen och kamerahuset verkligen är 100% synkat på oändligt.

En annat mer tidsödande metod är att offra några rullar och stegvis justera skruvhöjd, ställa skärpan och plåta (och föra noggranna anteckningar). I efterhand kan jag läsa av rullen och se vilken höjd som ger bäst resultat (man får skruva samtliga fyra skruvar ett kvarts varv åt gången eller liknande).

På nätet föreslår en del att man ska ta loss filmbakstycket, sätta dit en lös mattskiva i stället och justera fokus så att skärpan är samma på bägge mattskivor. Här är ett problem att filmplanet på Hasselblad ligger en bit utanför kamerahuset / en bit in i filmbakstycket.

Vettiga idéer och förslag mottages tacksamt!

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Inlägg av jojonas » 2 januari 2017, 08:01

hm.... jonas har inte kunnat ge några ledtrådar?

alltid tråkigt med en bladare som inte går o fota med
20120413125745627.jpg
20120413125745627.jpg (19.85 KiB) Visad 13215 gånger

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Inlägg av luminousoctaves » 2 januari 2017, 09:42

jojonas skrev:hm.... jonas har inte kunnat ge några ledtrådar?
Säkert kan han det, men han är på julsemester i lappland och jag ringer vanligtvis honom tre ggr i veckan om fotorelaterade grejor. Något måste man ju lösa själv också. :D

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Inlägg av jojonas » 2 januari 2017, 10:19

ah, är han kvar där än? ja, det var ju hyggligt av dig :D

du råkar inte ha ett polaroidbakstycke? de borde vara lättare att få upp o sätta in en mattskiva i

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Inlägg av luminousoctaves » 2 januari 2017, 15:48

Inget polaroidbakstycke!
Nu har jag bytt mattskiva.

Jag har fört anteckningar över hur många varv skruvarna var idragna innan bytet (8,5 varv).
Fick skruva ytterligare 1,5 varv (dvs 10 varv) för att få till fokus mot oändlighet med nya mattskivan.
Då stämmer även avståndsinställningen på objektivet med uppmätt avstånd på 1 m. Så var icke fallet tidigare.
Men det är givetvis ingen garanti för att det kommer stämma vid fotografering.

Börjar med att testskjuta en rulle film där nya mattskivan är kalibrerad mot oändlighet.

PS. Jonas är möjligen hemma nu, men även reparatörer förtjänar långhelg. Sen är det ju kul att kunna ringa och säga att man har löst något på egen hand. Det händer inte så ofta då det gäller kamerateknik för mig...
... ska inte ropa hej för tidigt...

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Inlägg av johan_lindgren » 3 januari 2017, 04:49

åtminstonde få till den grövsta felfokusen borde väl gå med en bit papper istället för film om du kan få till det? Annars tänker jag väl (nu vet jag inte helt säkert om bladarna skiljer sig något från någon annan kamera) men rengör och återmontera ordentligt så borde det ju varav rätt, eller har du en mattskiva med annan tjocklek än föregående?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Inlägg av luminousoctaves » 3 januari 2017, 06:43

Som sagt, då filmplanet sitter svårtillgängligt (en bit in i filmbakstycket, dvs utanför kamerahuset), så är det nästan omöjligt att lösa det utan någon slags anordning.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Inlägg av jojonas » 3 januari 2017, 08:05

lite som o kolla fokus på en gammal skruvleica ;)

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Inlägg av luminousoctaves » 3 januari 2017, 09:27

jojonas skrev:lite som o kolla fokus på en gammal skruvleica ;)
Ja, hur gör man det? Trial and error? Eller finns det inte en slags trianguleringsapparat som man använder där?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Kalibrera fokus på Hasselblad 500C

Inlägg av johan_lindgren » 3 januari 2017, 14:28

luminousoctaves skrev:Som sagt, då filmplanet sitter svårtillgängligt (en bit in i filmbakstycket, dvs utanför kamerahuset), så är det nästan omöjligt att lösa det utan någon slags anordning.
Nej jag tänkte att med papper skulle du kunna montera (mörkrums)papper istället för film, så kan du gruvjustera en bild i taget tänkte jag, inte som pappers-mattskiva som jag misstänker att du tolkade det till.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar