Kopiering för Nybörjare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av luminousoctaves » 10 maj 2016, 07:34

monotux skrev:Jag låter negativet sitta kvar och diffuserar ljuset med en matlåda.
Alltså typ en sådan? McGyver-nivå! ;) Smart!
Bild

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av monotux » 10 maj 2016, 07:47

Min har varit lite mer genomskinlig men det spelar nog mindre roll. Får hjälp av exponeringsmätaren i timern med en lagom tid, funkar mycket bra. :)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av tinfoiljesus » 10 maj 2016, 13:33

Listigt! Själv så har jag inte kommit till preflash-nivån i mitt kopieringsarbete (ännu). För hålkameror så har jag preflashat en hel hög papper och lagt i en egen låda för användning som negativ. Men i kopieringen så kanske olika exponeringar är önskvärda?
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av monotux » 10 maj 2016, 15:09

Jag vet att en del kör olika grader av pre-flash, från precis innan att det ger ton till lite mindre - men jag har inte orkat testa mer än till gränsen till att ge ton. Det verkar vara meckigt utan att ge någon större nytta?

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Konir » 11 maj 2016, 19:08

Haha, varför göra det svårt för sig? Får se om jag hittar någon lämplig diffusor jag också. ^^

Har inte haft någon direkt nytta av det tidigare, men negativet till "På gränsen"-utmaningen är lite tricksigare än vad jag är van vid, får pröva allt jag kan/inte kan. Inte helt fel. ;)

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Snytbaggen » 7 november 2016, 21:51

Jag tar och bumpar och snor den här tråden lite, så slipper jag skapa en ny.

Framkallaren jag köpt hem är Tetenal Eukobrom och om jag läser rätt på förpackningen så ska en liter "working solution", som jag tolkar som utspädd och färdig framkallare, ha en kapacitet på upp till 5 kvadratmeter papper. Jag använder 18x24 RC-papper, och om min matte inte är helt galen så borde en kvadratmeter vara i runda slängar runt 20-23 papper. Visst att 5 kvadratmeter säkert är glädjesiffror, men det blir ju ändå en fasans massa papper för en liter. Är framkallaren verkligen så här dryg, eller gör jag något gravt tankefel?

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av jojonas » 8 november 2016, 16:47

bumpa på! sharing is caring, eller? :D


njaee... känns inte tokigt när du säger det. Jag tyckte alltid att pappersframkallaren räckte bra länge.

Herr Oscar har nog en bestämt uppfattning om detta inte skulle stämma

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av monotux » 8 november 2016, 17:06

Dektol ska tydligen klara 96 st 8x10" per gallon utspädd så 25 kopior per liter utspädd eukobrom låter inte helt orimligt egentligen.

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Snytbaggen » 9 november 2016, 00:39

Jag håller med om att runt tjugotalet kopior per liter låter helt rimligt, saken är bara den att det står "up to 5 m² per liter working solution" på flaskan. Jag tolkar "working solution" som den utspädda lösning man jobbar med, så om inte min tolkning är fel så säger flaskan att jag borde kunna framkalla uppåt hundratalet 18x24-ark på en liter utspädd lösning, under ideala förhållanden så klart. Jag tycker att det här låter på tok för mycket, även om jag självfallet skulle bli glad om det stämmer.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av monotux » 9 november 2016, 05:47

Även om framkallaren har en sådan (över)kapacitet gissar jag att oxidering kommer slå till innan du hinner använda upp all kapacitet. Om du vill vara ekonomisk med den kan du försöka förvara både koncentrat och arbetsspädning (working solution, finns det en bättre term på svenska?) så att den inte oxideras ytterligare, typ i bra glasflaskor med gas som förhindrar ytterligare oxidering. Jag har sådana flaskor jag köpt från Sagitta (Mariestad!) men bara 500 ml än så länge.

Jag återanvänder inte min framkallare pga att den med tid ändrar egenskaper (ändrar ton) och för att jag då aldrig någonsin skulle hinna använda upp mitt koncentrat, och eventuella besparingar vid återanvändning skulle bli bortkastade när jag fick kasta ett dyrt koncentrat. :)

Posta ett svar