Kickstarter: Slutarmätare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Kickstarter: Slutarmätare

Inlägg av vicnor » 19 oktober 2016, 10:25

Kanske det här är ngt som varje person med exakthetsångest behöver? En mackapär som mäter slutarhastigheten på ens kamera.

Kolla in det här!

Seriöst, om man säljer en massa beg. kameror på ebay (eller annan gudsförgäten plats), eller bara har en orimligt stor samling, så kan det ju vara bra att ha en sån här.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kickstarter: Slutarmätare

Inlägg av jojonas » 19 oktober 2016, 15:34

inte illa!

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Kickstarter: Slutarmätare

Inlägg av mikael.langer » 19 oktober 2016, 17:36

Jag har en http://www.photoplug.de annars. Funkar bra upp till 1/500 och smidigt med bara en liten dongel till telefonen istället för dedikerad hårdvara tycker jag.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kickstarter: Slutarmätare

Inlägg av vicnor » 19 oktober 2016, 19:58

mikael.langer skrev:Jag har en http://www.photoplug.de annars. Funkar bra upp till 1/500 och smidigt med bara en liten dongel till telefonen istället för dedikerad hårdvara tycker jag.
Fräckt! Klart mer prisvärt än $99-129. Fast jag antar att de täcker lite olika behov, även om man kan tänka sig att det går att göra sin egen normalfördelning genom att göra upprepade tester med den billigare varianten.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kickstarter: Slutarmätare

Inlägg av monotux » 24 oktober 2016, 06:31

För den händige verkar det vara rätt lätt att bygga en egen - en fotodiod, en laserpekare och ett ljudkort verkar vara allt som behövs.

Anekdot: Om en vill få automatisk databehandling får en bygga det själv, jag har tyvärr glömt bort vilken algoritm vi använde när jag jobbade på Ericsson och bland annat mätte avbrottstid i mobilsamtal. Där hade vi ett program som identifierade när ljud startade och slutade på en inspelning och räknade ut avbrottet - samma som en skulle behöva här. Det var inget avancerat men var anpassat för våra behov. Vi spelade in i 8 kHz/8-bit (dvs gammal hederlig telefonkvalitet) men går man upp i motsvarande CD-kvalitet (44/16) har man så mycket precision kvar att det lär räcka till. :)

http://www.baytan.org/prak/shutter.html

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Kickstarter: Slutarmätare

Inlägg av johan_lindgren » 10 februari 2017, 16:10

Lite gammal tråd, men jag kan likagärna tillägga ett litet projekt jag hade för ett tagsedan:
slutartestare1.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2015:05:19 02:42:46
Image taken on:
19 maj 2015, 00:42
Focus length:
4.15 mm
Shutter speed:
1/33 Sec
F-number:
f/2.2
ISO speed rating:
50
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Apple
Camera-model:
IPhone 6
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
slutartestare2.jpg
slutartestare3.jpg
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2015:05:19 02:42:59
Image taken on:
19 maj 2015, 00:42
Focus length:
4.15 mm
Shutter speed:
1/33 Sec
F-number:
f/2.2
ISO speed rating:
80
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Apple
Camera-model:
IPhone 6
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Spot
slutartestare4.jpg
Vi körde som synes också med laser och en programmerad arduino samt en lagom överdimensionerad ljuskänslig krets/fotodiod (minns inte vad det var exakt)
Trots detta så fick vi en känsla av att de uppmätta tiderna inte var att lita på redan runt 1/200. Jag vet flera som säger sig och har påstått sig kunna mäta tiderna med löjlig precision och med precis samma metod utan att få relevanta resultat över omkring 1/200 så något fenomen är det som dyker upp där som jag själv inte kan förklara.. som om det vore någon form av signal-eko eller nått... wierd.

Jag har manicken kvar iaf efterssom den funkar hyffsat bra på under 1/200 iaf.

EDIT: Såg nu att han använder sig av två sensorer vilket är lite intressant, hanpåstår mätning upp till 1/8000 och visar exempel på upp till 1/250 som verkar stämma med verkligheten. Varianten med två sensorer kanske skulle kollas upp :-p
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kickstarter: Slutarmätare

Inlägg av vicnor » 11 februari 2017, 16:45

FETT!!!

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kickstarter: Slutarmätare

Inlägg av jojonas » 11 februari 2017, 22:34

har för mig jag sett nån med fem sensorer -eller var det lampor? jonas på analoga kameror sålde en sån en gång som han använt som resekalibrerare

Posta ett svar