Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Inlägg av luminousoctaves » 27 februari 2016, 20:18

Några elever på skolan har bestämt sig för att göra analoga filmloopar (Super-8 och 16mm) till en konsert i maj. Jag ska hjälpa dem.
Jag har relativt liten erfarenhet av att fotografera och framkalla rörlig film. Någon som har erfarenhet?

1. Tänkte köpa in en Bolex H16, en äldre och billigare modell då ljudsync är oväsentligt och teknisk kvalitet ej prioriterad (flum går före skärpa så att säga).

2. Framkallningsprocessen. Vi ska givetvis framkalla filmen själva, men jag känner mig lite osäker kring om det är något särskilt som gäller förutom reversal-processen och själva handhavandet (10 meter film). Jag vet att Foma säljer ett framkallningspaket, Reversal Developer Kit, men det borde man väl kunna ta fram själv?

Ge mig tips! Jag har googlat en del och börjar väl få tankarna på plats, men det vore bra att bolla med någon som har "varit där".

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Inlägg av Jönsson » 28 februari 2016, 22:04

Jag skulle också gärna testa detta. Har kommit över en del gammal kodachrome super 8 film men har ännu ingen kamera. Har dock för mig att den framkallningsprocessen inte finns längre men att man kan få fram något i svart/vit.

Ska inte sno tråden! Men kommer att följa

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Inlägg av luminousoctaves » 29 februari 2016, 08:10

Hehe, inte mycket att sno!
Jag ska försöka att återkoppla när/om vi lyckas framkalla film.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Inlägg av jojonas » 29 februari 2016, 13:46

jag vet att det finns två eller tre i analoga fotografer-gruppen på fb som har filmat med iaf super8. fast jag kan inte minnas att jag sett nån svensk snacka om att framkalla själv

Zorki
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 mars 2016, 21:39

Re: Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Inlägg av Zorki » 1 mars 2016, 21:56

Jag gick också i samma tankar ett tag. Kom fram till att en Krasnogorsk 3 också är ett vettigt alternativ till en Bolex H16. Vill du börja lite enklare hade nog någon dubbel 8 kamera som en Bolex P1 säkert också fungerat bra.

Dubbel 8 filmer brukar dessutom vara 10m istället för 30.5m som det är för 16mm. En kortare film kan göra hanteringen lite enklare under själva framkallningen om ni inte också ska köpa framkallningsdosor gjorda för 16mm.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Inlägg av tinfoiljesus » 2 mars 2016, 16:13

Ja, de berömda ryska tankarna för spelfilm rymmer ju bara 15 meter. Sedan finns ju alternativet med hinkar också. Ska åven finnas någon sorts apparat där du vevar filmen fram och tillbaka mellan två spolar.

Ang. blekbad så år väl kemin svårfunnen i Sverige men finns på silverprint tror jag. Någon engelsk lösviktsbutik iaf. Fomakitet ger inte många liter och blir dyrt med hinkar.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Inlägg av luminousoctaves » 2 mars 2016, 17:50

Vi kommer troligen att framkalla i hinkar. Eftersom filmprojektionerna ska vara experimentella/konstnärliga så är repor, fläckar och all annan skit bara önskvärt. :) Dessutom verkar det så himla roligt att framkalla i hinkar. Så brutalt!

Angående reversalprocessen, vi har en kemiutbildning på skolan. Min kollega Johan, kemiläraren, har tagit en snabb titt på listan över nödvändiga kemikalier och det verkar inte vara några konstigheter. Jag själv har dålig koll på mörkrumskemi på detaljnivå, men det vore kul att kunna mer. Vi har faktiskt planer på att införa ett moment i utbildningen där eleverna får lära sig att blanda framkallningsvätska och fixer från scratch. Vore fantastiskt kul.

Då det gäller kamera finns det så klart många alternativ. Jag har googlat en del på Krasnogorsk 3, men hittar ingen just nu till salu. Känner att Bolex också är lite bättre grejor.

Då det gäller film så är 16mm-formatet och 16mm-projektorer ett oerhört stort steg upp i kvalitet och ljusstyrka, så det lutar snarare åt det. Super-8 och 8mm är konstruerat för hemmabruk i vardagsrummet, då krävs inte så starka lampor. Ska man projicera film i en konsertlokal krävs det fetare grejor. VI har två superfina Eiki 16mm på skolan, det är nästan biokvalitet på dem.

Dessutom är det svårt att använda loopar i 8mm-projektorer, de kräver oftast att man matar in filmen i "inloppet" projektorn, till skillnad från en 16mm-projektorer som Eiki där du kan trä in en färdigtejpad loop från sidan, om ni förstår vad jag menar.

Det är en djungel med filmformaten för övrigt. Det gäller att läsa noga innan man beställer film. Här är några exempel:
16mm - finns i både dubbelperforerad (äldre kameramodeller) eller singelperforerad (modernare kameror).
Super 8 = 8mm-film i kassetter
DS 8 (Double Super 8) = 16mm film med dubbelperforeringar för 8mm-formatet. Filmen exponeras två gånger och delas sedan på mitten efter framkallning = 8mm film x 2.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Inlägg av jojonas » 4 juli 2016, 10:09

Har ni hunnit testa att framkalla?

jag fick lite tips på twitter nyligen:
Screen Shot 2016-07-04 at 10.07.42.png
Screen Shot 2016-07-04 at 10.07.42.png (131.54 KiB) Visad 15854 gånger

Mattias Burling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 juli 2016, 19:36

Re: Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Inlägg av Mattias Burling » 20 juli 2016, 11:33

Johan Rehborg framkallar och lägger upp på sin Youtube.
Verkar som han mest håller sig till svartvitt för enkelhetens skull. Finns ju både i 8mm, s8 och 16mm. På lager i Sverige och framkallas i vanlig Kodak framkallare.
Personligen vill jag ha färg, eftersom det är just färgerna och dynamiken från film som jag saknar i video.
Därför håller jag mig till negativ och skickar till labb eller E-6 som går att framkalla hemma.
Största problemet för mig är upphängning för tork, har inte plats för nån stor spindel eller likande.

Kodak har ju lagt ner sin color reversal men Wittner Chrome 200 D finns fortfarande både i 8, s8 och 16mm.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning Reversal-film Super8/16mm

Inlägg av jojonas » 20 juli 2016, 23:16

jaha ja, jag har 16mm kasetter på väg (plus-x) trodde det var lös film i metallburk (likt 35mm cinefilm) så jag hae mest kollat på kameror som kiev 303 o så. men nu vill jag ju prova att filma med det! :P #it'satrap

Posta ett svar