Kopiering för Nybörjare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av luminousoctaves » 18 december 2015, 18:56

Absolut, kör glansigt. Läste något om att det blir bättre att kontaktkopiera då originalprinten är blöt... fungerar det bättre än med glasskiva menar ni?

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Konir » 18 december 2015, 19:57

luminousoctaves skrev:Absolut, kör glansigt. Läste något om att det blir bättre att kontaktkopiera då originalprinten är blöt... fungerar det bättre än med glasskiva menar ni?
Mina resultat med blött material vart flammiga. Blev bättre när allt fått torka och jag bara använde glasskiva.
Vet inte riktigt vad som funkar bäst. Hört att blött skulle få det hela att ligga ann bättre och ville pröva, kan ha gjort fel någonstans på vägen.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av johan_lindgren » 18 december 2015, 22:19

Konir skrev:Hört att blött skulle få det hela att ligga ann bättre och ville pröva, kan ha gjort fel någonstans på vägen.
Skrapade du av vattnet från pappret innan belysning? Annars kan jag mycket väl tänka mig att man får flammig effekt.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Konir » 18 december 2015, 22:35

Skrapade inte utan försökte mig på att pressa ut det. Diskuterade det i en annan tråd för några dagar sedan och där kom vi fram till att jag förmodligen hade allt för mycket vatten med i leken.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av johan_lindgren » 19 december 2015, 01:25

Konir skrev:Skrapade inte utan försökte mig på att pressa ut det. Diskuterade det i en annan tråd för några dagar sedan och där kom vi fram till att jag förmodligen hade allt för mycket vatten med i leken.
Så bra! Så länge man vet varför så har man lärt sig något :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Konir » 19 december 2015, 01:33

johan_lindgren skrev:Så bra! Så länge man vet varför så har man lärt sig något :-)
Ja, vi får hoppas på det i alla fall. ;)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Konir » 12 mars 2016, 01:43

Prövade just att göra en svartvit kopia av ett färgnegativ. Mellanformatsnegativ men omständigheterna lät mig bara plocka ur en lämplig tugga, stor som en vanlig 35-mm'are. Tror det var Lomographys "grisen i säcken" färgfilm på 800 asa.

Tycker det gick rätt bra, förväntade mig knepigare resultat än vad jag fick, men hade inte tänkt på att belysningstiderna skulle bli så långa med tanke på den tintade filmbasen. Det jag vart mest förvånad över var kornet, jag har prövat Delta 3200 tidigare och pushat lite annan film, men inget har haft så grovt men mjukt korn som denna. Är annorlunda korn ett trademark för färgfilm?

Om det är en aning rörigt skyller jag på att jag är sömndrucken, då är allt ursäktat. ;)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av jojonas » 12 mars 2016, 10:04

ja, silverkornet i färgfilm ersätts ju utav färg "dye" (i brist på svenska ord) i framkallningen så det har en mjukare form säkerligen :)
fast gammal färgfilm kan då se minst lika kornig ut som riktigt kornig sv dito kan jag tycka :D

men kul du fick till det!

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Konir » 10 maj 2016, 00:19

Frågetecken, hur gör ni när ni pre flashar?

Har bara en förstoringsapparat tillgänglig för tillfället vilket innebär att jag får plocka ut negativhållaren vid varje flashning, tyvärr leder det till att negativet rubbas lite och jag måste spendera en stund på att få det på plats igen. Vore trevligt med en mer strömlinjeformad lösning.

Har ni några tips, hur gör ni? Hilfe! ;)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av monotux » 10 maj 2016, 07:16

Jag låter negativet sitta kvar och diffuserar ljuset med en matlåda.

Posta ett svar