Scannerfunderingar

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av Bjorkman » 8 november 2015, 10:25

lomographys såg inte alls tokiga ut, och ingen jätte investering heller.

Jag har inte alls satt mig in i att fota negativen, men jag har hört att en del gör de...
Blir de bättre än dessa budget scannrar? I mina öron låter de som mer jobb än en scanner, men som oinsatt så vet ja dock inte
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av jojonas » 8 november 2015, 12:51

det är tyvärr mer jobb med att rigga upp för att fota av. en skanner är mer dedikerad till ändamålet.
sen blir mer pill efter också med att få ut en bra bild från det avfotade, speciellt färg.

det man vinner med att fota av är oftast mer skärpa. om man mest bara ska visa på webben så tycker jag inte det är värt besväret.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av tinfoiljesus » 8 november 2015, 13:25

Jag har en 9000F, alltså uppföljaren till 8800F. Jag tycker den är okej för att scanna för web (om det inte är en väldigt kornig film) och att bara få en snabb överblick av en rulles innehåll (brukar gå ned på 1200 dpi då så varje ruta tar ca 30 sekunder).

Nackdelar:
* Alla flatbäddare jag känner till har fixfokus, det är därför de är så kassa. Och även om jag har ett perfekt platt negativ i hållaren så fokuserar inte scannern just där. Jag orkar inte leka gissningsleken och pröva olika hållare.
* Optiken är inte topp heller. 9000F hävdar 2400 dpi, men kommer bara upp i 1500 dpi på ett ungefär pga brister i optiken.
* Så för att få ynka 1500 dpi måste jag scanna i 2400 och kasta bort (skala ned bilden) en hel del pixlar.
* 1500 dpi är bara ~2750x1500 px från ett småbildsnegativ. Alltså max en 13x18-utskrift i 300 dpi
* Men nu blir det ju än sämre iom att fokusen missar

Mina webbilder är ofta 800 px på bredden, ibland uppemot 1200 px. Då räcker det till, om inte det rör sig om typ Delta 3200 eller så, för då blir kornet bäng.

Kort sagt så är digitalisering en evig frustration för mig. Och att scanna prints är iofs roligare, men även där väntar efterarbete.

Min lösning blir troligen att göra mer i mörkrummet och reprofota eller möjligen scanna kopiorna. Scannern får stå och skämmas och möjligen producera webbilder av finkorniga neg som inte är värda att printa.

En annan lösning är ju dedikerad filmscanner. Fortfarande ett hästjobb IMO. Och de som tar 120 är ju galet dyra.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
Bjorkman
Inlägg: 78
Blev medlem: 31 oktober 2015, 18:18
Ort: Dalarna

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av Bjorkman » 9 november 2015, 22:54

De lät som den bittra sanningen serverad på ett fat... ;)

Så med andra ord så skaffa man sig inte en bättre scanner så duger den till webb, annars är det mörkrummet som gäller..
Instagram @pabjorkman

The everyday thing: http://www.BjorkmansSkomakeri.se

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av tinfoiljesus » 9 november 2015, 23:32

Jao, blir lika uppgiven varje gång jag tänker på digitalisering... :D

MEN! För småbild så finns det ju ändå hopp i form av dedikerade filmscanners, typ Plustek/Minolta. De kan ju fokusera och folk får kornskärpa. Sedan är det väl ändå en kamp för att få till "looken". Men det känns ju roligare att pilla med det när arbetsmaterialet inte är oskarpt. Jag har en kompis som kör en begagnad Minolta någonting, köptes för 500 kronor. Den spöar flatbädd men kan eventuellt kräva en lite äldre windowsversion? Har för mig att den inte har USB heller. Oh well. Bäst att kolla runt.

Sedan så blir ju resultaten från 120-film i flatbädd bättre iom de större negativen. Men du får ju fortfarande inte ut mycket av dem. Kanske nog för en 30x30-40x40-print max.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av johan_lindgren » 10 november 2015, 12:40

Jag har både en dedikerad småbildsscanner och en bra flatbädd. Nu strular min gamla småbildsscanner något fasansfullt (Nikon Coolscan) men annars är arbetsflödet med dom riktigt bra dels då man slipper neghållare utan det är bara att mata scannern med film.
Min flatbädd (Epson V700) är en mästare på mellanformat nu känner jag iom "better scanning" filmhållare eftersom man med justerskruvar i varje hörn kan ställa fokusen vilket är en rejäl skillnad från orginalhållarna. Nu har jag börjat med småbild i orginalhållarna på V700'an också, vilket inte är så bra som min coolscan men det funkar iaf och någon annan mjukvara än Vuescan ser jag som utesluten!

Mitt tips är nog att om du bara kör småbild så är en Reflekta (jag skrev nog plustek tidigare I tråden, men nån av dem är det) utmärkt, men vill du variera neggen så är en V700 med specialhållare the shit! Och Vuescan oavsett vad.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av luminousoctaves » 10 december 2015, 20:42

Jag gjorde en jämförelse mellan min Minolta Dimage 5400 och Epson V700 för ett antal år sedan:

BildTest: Flatbed vs Film scanner by Erik Danielsson, on Flickr


MINOLTA DIMAGE 5400 (dedikerad negativskanner med autofokus mot filmplanet)
BildComparing scanners: film scanner by Erik Danielsson, on Flickr

EPSON V700 (flatbäddskanner utan autofokus).
BildComparing scanners: flatbed scanner by Erik Danielsson, on Flickr

Jag fick en del kritik för jämförelsen då jag inte optimerade V700-skanningen med bästa möjliga hållare m.m.. Men jag hävdar än i dag, fem år senare, att skillnaden mellan en flatbädd och dedikerad filmskanner är enorm. Och det är inte fel med en dedikerad filmskanner som fokuserar mot filmplanet. Det gör varken Reflecta eller Plustek, men däremot Nikon och Minolta.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av jojonas » 11 december 2015, 08:03

ah, just det. kommer ihåg den jämförelsen!

och den här kommentaren på en utav bilderna står sig än den med:
"Men har du möjlighet till mörkrum så är det så klart bäst av allt. Allra mest för själen!" :)

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av luminousoctaves » 11 december 2015, 08:33

Hehe, helt korrekt! :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Scannerfunderingar

Inlägg av johan_lindgren » 11 december 2015, 15:06

luminousoctaves skrev:Jag gjorde en jämförelse mellan min Minolta Dimage 5400 och Epson V700 för ett antal år sedan
...
Men jag hävdar än i dag, fem år senare, att skillnaden mellan en flatbädd och dedikerad filmskanner är enorm. Och det är inte fel med en dedikerad filmskanner som fokuserar mot filmplanet. Det gör varken Reflecta eller Plustek, men däremot Nikon och Minolta.
Det där såg inte dumt ut, hade ingen vetskap om att det bara var Nikon och Minolta som hade autofokus på filmplanet.. vilken Minolta-variant handlar det om?

Nu har jag haft lite problem med min "Coolscan V" och har gått över till att scanna även 135-film med min V700, resultatet är visserligen inte lika bra, men klart värt att man slipper massa jobb när bilden bara ska upp på webbwn på något vis. Samtidigt vill jag ju gärna ha kornskärpa, men det tycker jag väl att jag fått också, trots att det bara är standardhållaren (och en jobbig rulle film som ville skruva på sig helatiden...)

135-film med standardhållaren i V700:
Bild
257 Delta400 31 by Johan, on Flickr

Jag är faktiskt inte helt säker på att jag skulle vilja se resultatet ur min Coolscan på just den bilden :lol:
Samtidigt så har jag 'betterscanning'-hållarna för mellanformat, vilket jag är sugen på att investera i för småbild också för att sedan göra mig av med den dedikerade scannern helt, men det finns ett problem med småbildsvarianten från betterscanning och det är att man bara kan beställa glasbitarna som man sedan applicerar innuti standardhållarna för att få filmen platt, men man har på grund av det inga justerskruvar för att bättra på fokusen, vilket är en bummer.... vet inte riktigt hur de har tänkt det där.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar