FOTO UTMANING #2, dec-jan

Fotoutmaningar, bildtematrådar, bildstafetter o dyl
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: FOTO UTMANING #2, dec-jan

Inlägg av jojonas » 7 januari 2015, 14:03

tack för påminnelsen! den här var svår faktiskt :P jag menar, MINA traditioner? det vart lite brytning i traditionerna sen flytten känns det som haha

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: FOTO UTMANING #2, dec-jan

Inlägg av Siompa » 7 januari 2015, 19:18

Ska framkalla 2 rullar imorrn. Får se om det dyker upp nåt, tror det finns nåt som ska ligga i temat! :)

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: FOTO UTMANING #2, dec-jan

Inlägg av Jönsson » 7 januari 2015, 20:24

Har slarvat lite med framkallningen på det senaste. Det ligger nu 4 rullar i kylen och väntar. Får nog ta ett ryck i helgen om jag ska hinna med att få in nått bidrag.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: FOTO UTMANING #2, dec-jan

Inlägg av jojonas » 7 januari 2015, 22:06

Jönsson skrev:Har slarvat lite med framkallningen på det senaste. Det ligger nu 4 rullar i kylen och väntar. Får nog ta ett ryck i helgen om jag ska hinna med att få in nått bidrag.
hur löser du digitaliseringen nu för tiden? om du får filmen framkallad och filmswap-rullen klar i månaden så kan du skicka med nåt du vill ha skannat när du postar norrut ändå.

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: FOTO UTMANING #2, dec-jan

Inlägg av Jönsson » 8 januari 2015, 18:54

jojonas skrev:
Jönsson skrev:Har slarvat lite med framkallningen på det senaste. Det ligger nu 4 rullar i kylen och väntar. Får nog ta ett ryck i helgen om jag ska hinna med att få in nått bidrag.
hur löser du digitaliseringen nu för tiden? om du får filmen framkallad och filmswap-rullen klar i månaden så kan du skicka med nåt du vill ha skannat när du postar norrut ändå.
Sist gjorde jag en kopia som jag skannade hos min kusin. Han har en skanner som skannar papper finfint men tar inte film.
Tänkte investera i en skanner inom en ganska snar framtid. Måste bara bestämma mig för hur mycket jag vill betala och hitta en lämplig modell.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: FOTO UTMANING #2, dec-jan

Inlägg av johan_lindgren » 20 januari 2015, 10:04

Väldigt klent med bidrag här tycker jag...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: FOTO UTMANING #2, dec-jan

Inlägg av jojonas » 20 januari 2015, 13:14

håller med. det kommer komma något från mig hoppas jag. får se om det kanske blir en smygframkallning när jag är ensam hemma :P
fast jag kom på att jag vet inte om jag har något som jag kan mäta upp rodinalen med(!) -framkalla från höften kanske? :D

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: FOTO UTMANING #2, dec-jan

Inlägg av johan_lindgren » 20 januari 2015, 13:43

Du får väl blanda till lite caffenol c-l annars? :-) Verkar ju funka till det mästa, jag har provat på en bunt c-41 rullar samt Rollei Retro 80s samt jag har sett fina framkallningar av TriX osv...

Vad du behöver då är en bra våg...
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: FOTO UTMANING #2, dec-jan

Inlägg av jojonas » 20 januari 2015, 18:21

johan_lindgren skrev:Du får väl blanda till lite caffenol c-l annars? :-) Verkar ju funka till det mästa, jag har provat på en bunt c-41 rullar samt Rollei Retro 80s samt jag har sett fina framkallningar av TriX osv...

Vad du behöver då är en bra våg...
jag har en digital köksvåg iaf :D hmm, kanske kan smyga ned lite snabbkaffe m.m. när jag storhandlar nästa gång.
jag vet att coop forum nere i göteborg hade samma målarsoda som jag brukade använda för caffenol innan (nitor). kanske finns här med?
hm... annars ska de vara återförsäljare för beckers ser jag. dom har ju också en målarsoda, har inte provat den men vad jag kan läsa mig till så verkar den vara utan H2O

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: FOTO UTMANING #2, dec-jan

Inlägg av johan_lindgren » 21 januari 2015, 14:02

Här syns den målarsodan jag använder mig av: http://www.pe-larsflon.se/?p=28
Intressant nog ser jag att han även använder salt MED jod (iodine) tydligen för att slippa en slöja...

Känner att jag får börja experimentera lite igen.

EDIT: Såg nu "jodberikat salt behövs bara för framkallning av högkänsliga filmer"
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar