Fiberpapper vs RC-papper

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Fiberpapper vs RC-papper

Inlägg av vicnor » 14 november 2014, 00:03

Vad är skillnaden mellan fiberpapper och RC-papper? Förutom att den första är dyrare och gjord av träfibrer och den andra billigare och av plast. Finns det ngn skillnad i arkivbeständighet? Kontrast? Dynamiskt omfång?

Jag vet att Helmut Newton alltid krävde att hans negativ skulle förstoras på det billigaste plastpappret som fanns, så att bilderna skulle vara så missfärgade att de inte gick att användas efter 6 månader. Bara så att han skulle kunde garantera att bilderna inte kunde användas mot hans vilja eller säljas vidare (han signerade nämligen bilderna så att magasinen visste att de printar som de fick var "auktoriserade").

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fiberpapper vs RC-papper

Inlägg av jojonas » 14 november 2014, 11:38

monotux kommer nog ta över denna tråd med sin expertis så småningom ;)
så jag säger inte för mycket tills dess, han har bra koll på det där!

Själv tycker jag att det som utmärkte mig mest i den mängd jag använt vardera är:

fiberpapper:
-jättefin yta! en go taktil känsla av slutprodukten
-behöver mycket vatten i sköljning för att bli av med fixrester som sätter sig i pappersbasen
-mycket jobb att få sin kopia plan! fast jag sätter mest mina i passpartou
-tar längre tid att få torr

plastpaper:
-sköljer snabbare
-torkar snabbare
-torkar planare

sen har jag för mig att det allt som oftast är samma emulsion på papper och plastvarienterna

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fiberpapper vs RC-papper

Inlägg av monotux » 20 november 2014, 07:37

vicnor skrev:Vad är skillnaden mellan fiberpapper och RC-papper? Förutom att den första är dyrare och gjord av träfibrer och den andra billigare och av plast. Finns det ngn skillnad i arkivbeständighet? Kontrast? Dynamiskt omfång?
De äldsta bilderna vi har bevarade är gjorda på traditionellt papper, medan plastpapper bara funnits med oss i ett par årtionden och har gått igenom fantastisk produktutveckling sedan dess. Man har gjort accelererade tidstester med plastpapper och funnit att dessa håller åtminstone tiotals år, medan fiberpapper kan hålla åtminstone 100-150 år, kanske mer? Så i arkivbeständighet verkar det finnas en skillnad.

Det viktigaste för arkivbeständighet är att man behandlar det i färsk kemi, sköljer pappret enligt konstens alla regler och gärna tonar det efteråt. Ett dåligt behandlat fiberpapper är lika ickebeständigt som ett dåligt behandlat plastpapper. Men ett bra behandlat fiberpapper kan nog längre än ett plastpapper.

För kontrast (dynamiskt omfång är i princip samma sak) är det ingen större skillnad. Precis som Jonas skriver är det samma emulsion på båda papper, men man kan göra plastpapper glansigare än fiberpapper, vilket ger lite högre kontrast om man vill ha det så. Jag gillar glansigt papper. Glansigt fiberpapper kan man köra i en ferrotyp och få superduperglansigt men jag har inte testat själv. Jag lufttorkar mitt glansiga fiberpapper.

Det går mycket myter om att fiberpapper skulle tona bättre, ge bättre tonalitet och vara kontrastrikare. Detta är alltså myter.

Jag kör båda typer av papper, beroende på tid tillgänglig. Helst kopierar jag på fiberpapper även om det tar tid, så att jag har bulken av mina bilder på arkivbeständigt papper, projektet jag håller på med vill jag ha kvar på papper väldigt länge. När jag ska ta tag i en knepigare bild eller bara har lite tid över (när jag väntar på sköljen av fiberpapper, exempelvis) kör jag utan att tveka plastpapper så jag hinner utforska printen lite mer. Det är kul.
vicnor skrev:Jag vet att Helmut Newton alltid krävde att hans negativ skulle förstoras på det billigaste plastpappret som fanns, så att bilderna skulle vara så missfärgade att de inte gick att användas efter 6 månader. Bara så att han skulle kunde garantera att bilderna inte kunde användas mot hans vilja eller säljas vidare (han signerade nämligen bilderna så att magasinen visste att de printar som de fick var "auktoriserade").
Det låter snarare som att han använde utkopieringspapper som han inte fixerade. Om jag minns min historia rätt använde man sådana för att skicka utkast till folk när man inte ville att de skulle behålla dessa - de var nämligen bra när de kom fram, men mörknade med tiden (inom några veckor). Om han använde plastpapper var han isf väldigt slarvig med fixern. =)
jojonas skrev:monotux kommer nog ta över denna tråd med sin expertis så småningom ;)
;)
jojonas skrev:så jag säger inte för mycket tills dess, han har bra koll på det där!

Själv tycker jag att det som utmärkte mig mest i den mängd jag använt vardera är:

fiberpapper:
-jättefin yta! en go taktil känsla av slutprodukten
-behöver mycket vatten i sköljning för att bli av med fixrester som sätter sig i pappersbasen
-mycket jobb att få sin kopia plan! fast jag sätter mest mina i passpartou
-tar längre tid att få torr

plastpaper:
-sköljer snabbare
-torkar snabbare
-torkar planare

sen har jag för mig att det allt som oftast är samma emulsion på papper och plastvarienterna
Tycker du har koll på det här. Det man kan tillägga är att plastpapper brukar innehålla en framkallningsagent i emulsionen som gör att det framkallar mycket snabbare, typ 45-90 s för plast jämfört med 2-5 minuter för fiberpapper.

Jag älskar båda typer av papper men arbetar helst med fiber. Jag hoppas min arbetskedja i mörkrummet är bra nog för att göra mina bilder arkivbeständiga (dubbla fixerbad, HCA, arkivsköljning, toning, ny arkivsköljning...) för jag gillar tanken på att ha dem i en låda och plocka fram om 50 år. Plastpapper ger mig möjlighet att göra ruggigt bra kopior snabbare (som jag sedan kan kopiera till fiber vid behov), ligger plant, är smidigt att jobba med.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fiberpapper vs RC-papper

Inlägg av jojonas » 20 november 2014, 07:56

monotux skrev: Tycker du har koll på det här.
Tack!
monotux skrev:Det man kan tillägga är att plastpapper brukar innehålla en framkallningsagent i emulsionen som gör att det framkallar mycket snabbare, typ 45-90 s för plast jämfört med 2-5 minuter för fiberpapper.
Just det, den där inbyggda framkallningsagenten är också av vikt. Speciellt om man kör lithframkallare då hela kopian kan svartna isf. fast då kan man bara köra vanlig framkallare först och sen second pass lith.

Normalt brukar jag hantera den längre framkallningstiden med att ha någonting svart att kontrollera svärtan på kopian mot innan jag drar den ur framkallaren.
monotux skrev:Jag älskar båda typer av papper men arbetar helst med fiber. Jag hoppas min arbetskedja i mörkrummet är bra nog för att göra mina bilder arkivbeständiga (dubbla fixerbad, HCA, arkivsköljning, toning, ny arkivsköljning...) för jag gillar tanken på att ha dem i en låda och plocka fram om 50 år.
Bra där du nämner dubbla fixerbad. Inget jag har använt men nåt jag ämnar börja med, speciellt om jag får något mer uppdrag att ta fram en kopia.

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Fiberpapper vs RC-papper

Inlägg av Jönsson » 21 november 2014, 21:09

jojonas skrev: Bra där du nämner dubbla fixerbad. Inget jag har använt men nåt jag ämnar börja med, speciellt om jag får något mer uppdrag att ta fram en kopia.
Hur funkar det? Fixa, skölja sen fixa igen? Två fixerbad efter varandra?

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Fiberpapper vs RC-papper

Inlägg av NiklasG » 21 november 2014, 22:33

Jönsson skrev: Hur funkar det? Fixa, skölja sen fixa igen? Två fixerbad efter varandra?
Dubbla fixbad är när man tar ett begagnat fix i en skål där man lägger pappret i och sedan flyttar man pappret till en skål med nyblandat. Efter kopieringssessionen slänger man fixbad ett och spar fixbad två till nästa gång, då bli det fixbad ett.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fiberpapper vs RC-papper

Inlägg av jojonas » 21 november 2014, 23:52

NiklasG skrev:
Jönsson skrev: Hur funkar det? Fixa, skölja sen fixa igen? Två fixerbad efter varandra?
Dubbla fixbad är när man tar ett begagnat fix i en skål där man lägger pappret i och sedan flyttar man pappret till en skål med nyblandat. Efter kopieringssessionen slänger man fixbad ett och spar fixbad två till nästa gång, då bli det fixbad ett.
så får kopian alltid gå igenom färsk fixer. vad jag förstår så är fördelarna bättre för fiberpapper.

så här skriver ilford:
Two bath fixing
An extremely efficient method of fixing film or
paper is to use the two bath fixing technique.
Make up two separate fixing baths of the same
solution volume. Fix the film or paper in the first
bath for half the recommended fixing time and
then transfer them to the second bath for the
remainder of the time. Continue to work this way
until the capacity of the first bath is reached, then
discarded it and replace it with the second fixer
bath. Prepare and use a completely fresh second
bath. Repeat this process as required with the
result that the film or paper is always thoroughly
fixed by the relatively fresh fixer in the second
bath.

http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200 ... 312091.pdf

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Fiberpapper vs RC-papper

Inlägg av NiklasG » 26 november 2014, 22:42

vicnor skrev:Vad är skillnaden mellan fiberpapper och RC-papper? Förutom att den första är dyrare och gjord av träfibrer och den andra billigare och av plast. Finns det ngn skillnad i arkivbeständighet? Kontrast? Dynamiskt omfång?
När det gäller ytan på papper så upplever jag det som att det matta fiberpappret blir mycket bättre, läs mattare, än på plastpapper. Och då jag nästan uteslutande förstorar på matt papper så blir det framförallt fiber jag kör med.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Fiberpapper vs RC-papper

Inlägg av Konir » 17 juli 2015, 13:34

Tänkte att denna kunde göra sig hemma här. Plockad ifrån Mörkrumshandboken av Michael Langford 1981. Osäker på om det fortfarande är såhär den funkar men alltid något. :)
Fiber till vänster, plast till höger. Lite dum fråga kanske men vad står egentligen RC för?
uppbyggnad.jpg

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fiberpapper vs RC-papper

Inlägg av monotux » 17 juli 2015, 15:11

RC står så vitt jag vet för resin coated, och resin verkar betyda harts på svenska.

Posta ett svar