favoritfilm?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

CHOCKTEST

Inlägg av monotux » 26 oktober 2014, 13:58

Nu har jag hunnit jobba lite med det här!

VARNING FÖR KÄNSLIGA LÄSARE: BILDERNA I DETTA INLÄGG KAN UPPLEVAS SOM EXTREMT TRÅKIGA

Inlägget innehåller även dåliga skannade kopior.

:)

TL;DR; RPX25 är bra på ISO20 men framkallningstiderna (för HC-110, exempelvis) är alldeles för långa. RPX100 funkar för mig på ISO64.

Jag har framkallat och kopierat och fastställt mina personliga EI (exponeringsindex) för min utrustning och RPX100 och RPX25 (RPX400 hann jag inte klart med). Jag jobbar med HC-110 dilB och en diffussionsförstorare. Ljusförhållandet när jag tog bilderna var normal, dvs, varken N+ eller N-. Skuggorna hamnade rätt och högdagrarna likaså.

Här är scenen jag utgick från, först i färg, digital förlaga:

Bild

Svartvit konvertering av samma scen, desaturerad:

Bild

Handduken är där för att testa högdagrar. Den övre delen av handduken är tre steg över medelgrått (VIII), dvs, ger tonalitet men ingen textur. Den nedre delen är ett stop mörkare (VII), dvs, ger fortfarande tonalitet.

Ryggsäcken är där för att ge två steg under medelgrått (III), dvs, där jag fortfarande får textur i skuggorna. Resten av hålet mellan containrarna ger skuggteckning i övrigt (I till II).

I detta test tittar jag primärt på skuggteckningen för att fastställa mitt EI. Högdagrarna justerar jag genom framkallning senare.

Tyvärr är mina bilder ur fokus, vilket är en dundertabbe som dock är svår att göra något åt nu.

Här är RPX100 @ISO64, i extremt låg kontrast pga skanningen:

Bild

Tyvärr får vi inte samma skuggteckning som på kopian. På kopian är skuggteckningen lik den på den digitala förlagan, dvs, bra för zon III. Jag kommer framkalla lite längre och köra på ISO64 tills vidare. Nästa rulle kommer jag framkalla lite hårdare, denna framkallades 6:45 i HC-110 dilB. Nästa blir 5-10% mer framkallad, finlir här. :)

Här är RPX25 @ISO20, HC-110 dilB 5:00:

Bild

Skanningen är gjord på samma sätt, men RPX25 är fortfarande av högre kontrast. Kolla även på container-dörren, den är ruskigt ljus jämfört med RPX100. Om RPX25 har en konstig färgkänslighetskurva (som orsakar att röd blir ljus) vet jag inte, men även stegen handduken ligger på är för ljus, den ligger strax över medelgrått i värden. Handduken har knappt någon teckning alls - dvs, den är överframkallad.

Nästa rulle kommer jag testa i HC-110 dilH (1:63 istället för 1:31) på 8:30 minuter, ISO20.

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: favoritfilm?

Inlägg av Jönsson » 8 november 2014, 23:12

Kör mest tmax 400 just nu så jag får nog säga den.
Jag tycker jag får snygga resultat med den, bra toner, fint korn, blir inte så grynig när den pressas och lätt att göra kopior på.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: favoritfilm?

Inlägg av jojonas » 9 november 2014, 16:10

monotux, jag glömde säga tack för att du delade med dig. glömde kommentera innan mest för att jag inte hade så mycket att tillägga :P
jag ser fram emot fler test :)

Användarvisningsbild
ahoff
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 april 2014, 18:13
Ort: Örskogen

Re: favoritfilm?

Inlägg av ahoff » 18 november 2014, 11:15

Är i Hongkong och här kom jag över lite T-Max 3200. Får se om det blir en favorit. Synd bara att den slutat tillveras :-( . Köpte även några rullar Plus-X som fans på hyllan.
Åke Hoff
Örskogen, Vansbro

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: favoritfilm?

Inlägg av jojonas » 18 november 2014, 18:18

ahoff skrev:Är i Hongkong och här kom jag över lite T-Max 3200. Får se om det blir en favorit. Synd bara att den slutat tillveras :-( . Köpte även några rullar Plus-X som fans på hyllan.
intresant sida du länkar där. de verkar engagerade och skriver om lite filmtester med: http://www.thefilme.com/blogs/sharings/ ... m-sharings

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: favoritfilm?

Inlägg av haga » 18 november 2014, 23:49

ahoff skrev:Är i Hongkong och här kom jag över lite T-Max 3200. Får se om det blir en favorit. Synd bara att den slutat tillveras :-( . Köpte även några rullar Plus-X som fans på hyllan.
Grym film! Går att köra handhållet på kvällen/natten och inomhus! Köpte 35 rullar när jag hörde att den slutat tillverkas. Tyvärr har jag inga kvar längre. Här är två exempel, framkallade i 20 minuter i Xtol 1:1 + R09 1:200.

Bild

Bild
Min bländaröppning är större än din.

Posta ett svar