skanning med negfix8?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

skanning med negfix8?

Inlägg av jojonas » 1 november 2014, 23:30

negfix8 - nån som provat detta?
programmet utgår från en råskanning av negativ som positiv för att sedan vända om med nåt script. de som gillar det verkar använda råfilen att utgå från för att kunna göra flera tolkningar av negativet. och andra för att det kan automatisera skanningen.

hemsida för negfix8: https://sites.google.com/site/negfix/

diskussionstråd på flickr: https://www.flickr.com/groups/isf_scann ... 025769748/



disclaimer: känns som jag lägger med tid på research för skanning än faktisk skanning senaste tiden :P

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: skanning med negfix8?

Inlägg av Tobias_N » 3 november 2014, 09:43

Jag har testat ColorPerfect, samma princip. Personligen tycker jag det är för krångligt att hålla på med, men det är säkert mest för att jag inte är helt säker på vad jag sysslar med. :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: skanning med negfix8?

Inlägg av jojonas » 3 november 2014, 12:34

jag provade också ColorPerfect nyligen. fick snabbt till en bild som jag var rätt nöjd med som utgångsläge. men inget jag skulle lägga ut pengar för... inte just nu iaf.

får se, kanske provar detta imorrn och återkommer sen.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: skanning med negfix8?

Inlägg av johan_lindgren » 3 november 2014, 12:44

Förstår nog inte helt tror jag.. är råscanningen från en digital kamera som plåtar av bilderna till raw... eller? Annars kan väl all scanningmjukvara sköta färginverteringen utan bekymmer och vad ska man då med scriptet till?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: skanning med negfix8?

Inlägg av vicnor » 3 november 2014, 13:47

johan_lindgren skrev:Förstår nog inte helt tror jag.. är råscanningen från en digital kamera som plåtar av bilderna till raw... eller? Annars kan väl all scanningmjukvara sköta färginverteringen utan bekymmer och vad ska man då med scriptet till?
Vad jag har förstått så kastar program som Silverfast etc bort en hel del information som betänkligt begränsar det dynamiska omfånget i bilden, vilket inte direkt underlättar för en att jobba vidare med bilden i PS. Oftast är scanningsprogrammen bara hyffsat bra på att scanna men att ingenjörerna som skrev programmen inte är några experter på färgbehandling och resultatet blir därefter.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: skanning med negfix8?

Inlägg av NiklasG » 3 november 2014, 13:59

johan_lindgren skrev:Förstår nog inte helt tror jag.. är råscanningen från en digital kamera som plåtar av bilderna till raw... eller? Annars kan väl all scanningmjukvara sköta färginverteringen utan bekymmer och vad ska man då med scriptet till?
Råskanning är när man skannar ett negativ som ett positiv så att inte skannerprogrammet lägger in en massa kurvor och profiler på bilden. Sådant fixar man bäst i efterbehandlingen i program som är bättre lämpade, tex ps eller Gimp. Som jag förstått det så fixar det här scriptet så automatiserar den detta tillvägagångssätt, vilket kan vara bra om man har många bilder att skanna.
vicnor skrev: Vad jag har förstått så kastar program som Silverfast etc bort en hel del information som betänkligt begränsar det dynamiska omfånget i bilden, vilket inte direkt underlättar för en att jobba vidare med bilden i PS. Oftast är scanningsprogrammen bara hyffsat bra på att scanna men att ingenjörerna som skrev programmen inte är några experter på färgbehandling och resultatet blir därefter.
Det är därför det är bättre att skanna negativet som ett positiv, så slipper man klippningen av hög och lågdagrar.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: skanning med negfix8?

Inlägg av johan_lindgren » 3 november 2014, 14:55

Och scriptet gör då om raw-filen inverterat till en ny raw-fil som man sedan hackar på i ex. LR eller annan önskad raw-hanterare?

Går man inte miste om ICE isf?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: skanning med negfix8?

Inlägg av NiklasG » 3 november 2014, 15:18

Tror inte att det är samma sak som RAW, fast jag vet inte.... Själv så skannar jag negativen som positiv och sparar filen som tiff och kallar det råskanning.

tillägg: vad är ICE?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: skanning med negfix8?

Inlägg av johan_lindgren » 3 november 2014, 15:33

NiklasG skrev:vad är ICE?
Det är dammborttagningsfunktioner som många film-scannrar använder. ICE är i grunden hårdvarubaserad och jobbar med IR för att få bort damm och ev repor från neggen och det funkar vanligen väldigt bra - dock endast för c41 eller e6 framkallad film.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: skanning med negfix8?

Inlägg av NiklasG » 3 november 2014, 15:36

ja just ja. Den funktionen har jag sett i silverfast programmet men aldrig använt. :)

Posta ett svar