Sugen på mellanformat, tips sökes!

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sugen på mellanformat, tips sökes!

Inlägg av Siompa » 4 september 2014, 09:15

krevad skrev:För de priser du talar om är det ändå inte så mycket av en risk att ta. Jag har en Rolleicord som tyvärr är lite trött på de längre slutartiderna, men den fungerar bra på de tider man rimligen kan köra handhållet med. Kanske är det något du är intresserad av? Skicka ett privat meddelande så kan vi väl snacka om den saken.
Det har du rätt i. Kör sällan långsammare slutartider än 30. Har inget vettigt stativ och föredrar handhållet. Skickar pm så fort jag kommer till jobbet!

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sugen på mellanformat, tips sökes!

Inlägg av Siompa » 15 september 2014, 10:25

Håller utkik på tradera blocket och schönherrs nu efter TLR kameror. Dock ganska dåligt utbud i sverige generellt. Så jag kastar ut en förfrågan om någon mer här kanske har en över som de vill sälja. Den som krevad har var det tyvärr fel på filmmatningen, så hör gärna av er med PM!

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Sugen på mellanformat, tips sökes!

Inlägg av johan_lindgren » 16 september 2014, 15:08

Siompa skrev:Håller utkik på tradera blocket och schönherrs nu efter TLR kameror. Dock ganska dåligt utbud i sverige generellt. Så jag kastar ut en förfrågan om någon mer här kanske har en över som de vill sälja. Den som krevad har var det tyvärr fel på filmmatningen, så hör gärna av er med PM!
Jag kan nog tänka mig att sälja min Yashica-Mat, om inte annat så får jag ett ökat behov av att laga min Yashica B :roll: :)
Vi kan ju ta det vidare i form av PM om du är intresserad.

En sån här:
Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sugen på mellanformat, tips sökes!

Inlägg av Siompa » 16 september 2014, 17:25

johan_lindgren skrev:
Siompa skrev:Håller utkik på tradera blocket och schönherrs nu efter TLR kameror. Dock ganska dåligt utbud i sverige generellt. Så jag kastar ut en förfrågan om någon mer här kanske har en över som de vill sälja. Den som krevad har var det tyvärr fel på filmmatningen, så hör gärna av er med PM!
Jag kan nog tänka mig att sälja min Yashica-Mat, om inte annat så får jag ett ökat behov av att laga min Yashica B :roll: :)
Vi kan ju ta det vidare i form av PM om du är intresserad.

En sån här:
Bild

Tackar för erbjudandet men NiklasG krängde sin rolleicord IV till mig precis ^^ gick fort!

Användarvisningsbild
konvalescens
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 juni 2014, 14:47

Re: Sugen på mellanformat, tips sökes!

Inlägg av konvalescens » 22 september 2014, 11:20

jag gick i exakt samma tankar som du för några månader sedan. köpte en yashica a på blocket för en mindre summa. har bara använt den sporadiskt (har nu köpt en extern ljusmätare eftersom det saknas i kameran och tänkte komma igång mer snart!) men den producerar ganska bra resultat tycker jag. inte samma otroliga skärpa som hos dyrare varianter, men en okej instegskamera. exempel från första rullen:

Bild

det ska bli kul att se dina kommande bilder med den nyinköpta rolleicorden.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sugen på mellanformat, tips sökes!

Inlägg av Siompa » 22 september 2014, 14:05

Ser bra ut! Har också kollat lite på yashica-a men NiklasG kom med sitt erbjudande innan jag hann trycka på knappen. Superpeppad på att testa, väntar på avisering från schenker....

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sugen på mellanformat, tips sökes!

Inlägg av Siompa » 22 september 2014, 14:13

Juste en fråga, är det nån som brukar köra rollei Rpx 400? Kollar runt lite på 120 film och den verkar ganska prisvärd.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Sv: Sugen på mellanformat, tips sökes!

Inlägg av monotux » 23 september 2014, 13:38

Siompa skrev:Juste en fråga, är det nån som brukar köra rollei Rpx 400? Kollar runt lite på 120 film och den verkar ganska prisvärd.
Trådkapning, men jag kör i princip bara Rollei RPX-filmerna och är riktigt nöjd.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sv: Sugen på mellanformat, tips sökes!

Inlägg av Siompa » 23 september 2014, 14:48

monotux skrev:
Siompa skrev:Juste en fråga, är det nån som brukar köra rollei Rpx 400? Kollar runt lite på 120 film och den verkar ganska prisvärd.
Trådkapning, men jag kör i princip bara Rollei RPX-filmerna och är riktigt nöjd.
kul att höra! Dock köpte jag fel :P Blev rollei retro 400s istället men den verkar rätt fin den med bortsett från att den inte pressar så bra.

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Sugen på mellanformat, tips sökes!

Inlägg av jojonas » 23 september 2014, 15:36

rollei retro 400s funkar fint för mig. blir fina negativ men jag har inte provat pressa den. den kan du ju köra infraröd-foto med också förresten ;) skaffa bara ett 720nm filter. lite tips på det: https://www.flickr.com/groups/yashicama ... 764748779/

Posta ett svar