Rollei RPX 25 / Gamma vid svartvit skanning!?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Rollei RPX 25 / Gamma vid svartvit skanning!?

Inlägg av monotux » 1 juli 2014, 20:58

Bild

Jag skulle skriva något om att RPX 25 verkar vara en rätt habil film i allmänhet, men sen när jag exporterade några bilder såg jag ovan. Vafalls?! Jag vet inte hur det ser ut på era skärmar, men här är det olika gamma-värden (dvs, bilderna är olika kontrastrika) i de olika rutorna.

Hur som helst, bilden ovan är tagen med den "nya" (den har varit ute i över ett halvår) filmen Rollei RPX 25, soppad i Acurol-N. Nu har jag bara skannat bilderna (inte kopierat än) men kornet är...kornet är fint. Och detta i småbild, jag undrar hur det kommer se ut i mellanformat, särskilt då jag i mellanformat nästan enbart plåtar med stativ (ovan på frihand).

Här är några bilder om någon vill titta högupplöst:
Bilderna är tagna i gultimmen för typ en månad sen. På några bilder hade jag gulfilter på men det blev lite väl hög kontrast på en del neg.

Om bilderna ser lite mörkt kopierade ut är det gamman som ställer till det. Vet inte var problemet ligger riktigt.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Rollei RPX 25 / Gamma vid svartvit skanning!?

Inlägg av jojonas » 2 juli 2014, 23:03

oj, den var klurig! misstänker att det är nåt med ps7 hanterar filen men jag är lite färsk på sånt här pill. jag lärde mig photoshop när jag använde det som ritverktyg.


men när jag öppnar upp rpx25-1.tif så ser den ut som den lilla bilden.

när jag går in på image > mode > assign profile så är den på don't color manage this document.

när jag ändrar om detta till profile: dot grain 10% så ser den ut som den stora bilden. det låter som en profil anpassad för tryck?

Posta ett svar