Instax-film och mellanformat

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Instax-film och mellanformat

Inlägg av Snytbaggen » 12 augusti 2017, 21:40

På senaste tiden har jag börjat testa mina mellanformatskameror med Instax Mini-film efter reparationer och dylikt, att bränna av ett par såna bilder är både billigare och snabbare än en rulle film. Det finns ju Instax-bakstycken till en del kameror och även vissa som gjort sina egna bakstycken så det är ju på intet sätt en ny idé, men jag tycker att jag inte sett det diskuteras så mycket här på forumet.

Min metod är inte alls fancy på något sätt, men den funkar OK. Jag går helt enkelt in i mörkrummet, lägger ett tomt negativ i kameran, fotar det jag ska, går in i mörkrummet igen och flyttar över bilden till ett tomt Instax-magasin och "fotar fram" den med min riktiga Instax-kamera. Jag har hört om folk som "kavlar ut" kemikalierna manuellt istället för att köra bilden genom en kamera, men eftersom jag har en så känns det onödigt riskabelt. Det bökiga är dock att man bara kan ladda in en bild åt gången, och måste ta sig till ett mörkrum mellan bilderna. Jag har tittat på att bygga ett eget bakstycke, men det känns lite för komplicerat för att jag ska våga mig på det på ett tag.

Själva filmen är ganska trevlig, Instax-kamerorna är ju väldigt basic så där får filmen aldrig visa vad den faktiskt går för. Man måste dock sätta exponeringen som ett smäck, filmen är väldigt oförlåtande.

Är det några fler här som har erfarenheter av det här?

Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Instax-film och mellanformat

Inlägg av jojonas » 16 augusti 2017, 16:21

Nice! Ja, vad jag sett om o kavla så verkar det lite hit n miss. Fast om man försöker få nån instaxback på så verkar det ofta som det behövs kapas lite i kameran.

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Instax-film och mellanformat

Inlägg av Snytbaggen » 16 augusti 2017, 22:12

Jag slet isär instax-kameran för att se om det skulle gå att få på den på kameran, men precis som du säger så skulle man bli tvungen att kapa lite någonstans. Jag var inne på att göra ett helt eget bakstycke, men det största problemet jag såg är att det är en liten arm längst ner i kameran som trycker upp bilden så att den kan haka i rullarna, och där gick jag bet.

Posta ett svar