Kul med 16mm film

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kul med 16mm film

Inlägg av jojonas » 8 februari 2017, 10:08

johan_lindgren skrev:Tack för erbjudandet men jag är ganska säker på att den förblir oanvänd, det tycks vara enkelperforering som gäller till dessa. Min ballaste minolta där är en "modell II", då de tydligen gått till enkelperforering och den andra är ännu lite nyare.

Men det ska bli ett sant nöje att prova dem! Har du laggt upp bilder från din kanske?

näe min första rulle ligger oframkallad än. vill inte påbörja nån till förrens jag vet hur den beter sig

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Kul med 16mm film

Inlägg av johan_lindgren » 10 februari 2017, 14:14

jojonas skrev:näe min första rulle ligger oframkallad än. vill inte påbörja nån till förrens jag vet hur den beter sig
Tänkte eftersom du hackat ihop en special-spiral där för filmtypen så tänkte jag att du använt den nån gång? Eller blev det inte av? :roll: ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kul med 16mm film

Inlägg av jojonas » 10 februari 2017, 14:48

haha nä det har inte blivit av. tror jag har kvar en petflaska med fix från när jag framkallade första rullen ur min Kiev 6C i kaffenol. Skulle bara vart ensam hemma nog länge så man hinner framkalla o torka filmen -har egentligen fotokemistopp hemma :P

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Kul med 16mm film

Inlägg av johan_lindgren » 10 februari 2017, 17:23

jojonas skrev:haha nä det har inte blivit av. tror jag har kvar en petflaska med fix från när jag framkallade första rullen ur min Kiev 6C i kaffenol. Skulle bara vart ensam hemma nog länge så man hinner framkalla o torka filmen -har egentligen fotokemistopp hemma :P
Inte hittat nån trevlig lokal med tillhörande passande gemenskap att spendera tid i då? :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kul med 16mm film

Inlägg av jojonas » 11 februari 2017, 22:37

har en på gång faktiskt :) planen är o hoppa på när jag hoppar från konsult till fast anställning i vår/sommar. elevkåren står för lokalen och man kan gå runt univeritetspluggskravet genom o vara stödmedlem ;)

Posta ett svar