Färgprocess för nybörjare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Färgprocess för nybörjare

Inlägg av Konir » 11 juli 2016, 16:39

Tjo, kombinationen av att jag fick tag på en hög med färgfilm och nu råkade komma över en förstoringsapparat med färghuvud har lett mig in på spåret att det kanske vore nice att pröva färgprocessen från början till slut. Folket i min närhet försöker avskräcka mig med att processen är för värmekänslig för att det ska vara kul(tror det framför allt är framkallningen av filmen de syftar på), vore kul att höra åsikter ifrån folk som faktiskt prövat det hela. -.-

Är det möjligt att ha någon form av mörkrumsbelysning när man leker med färg eller är det bara att glömma?

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av tinfoiljesus » 11 juli 2016, 22:25

IR-glasögon borde funka.. :)

Kör på. Det är inte alls så illa med temperaturer. RA4 kör jag i rumstemp, enda nackdelen är att tiderna blir långa.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av Konir » 11 juli 2016, 23:25

Polsk generation 0 to the rescue! :D

Bild

Men fint, då kör jag igång när tid ges! ^^

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av Snytbaggen » 12 juli 2016, 07:30

Jag har haft samma funderingar som du eftersom jag har mer färgfilm liggandes än jag har lust att betala framkallning för. Mörkrumsbelysning finns, jag har sett att "min" förening har en sån lampa hängandes i mörkrummet och jag har sett nyckelringslampor på Maco. Fast polska IR-glasögon är ju såklart mycket coolare.

Jag har också kikat runt på Maco och sett att det finns kit för C-41 som ska klara att framkalla i 25 grader. Det blir ju längre tider men det känns inte lika svårt och läskigt som att lyckas hålla 30+ stabilt.

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av tinfoiljesus » 12 juli 2016, 08:22

Jag har kört 38-tiderna hemma i handtank och fått bra resultat med enkel process. Värm flaskorna till ~38 grader i vattenbad och ställ alla utom framkallaren åt sidan, den värmer jag till ca 42. Tappa upp ett 38-39 gradigt bad och håll din laddade dosa i det någon halvminut. Häll i framkallare och kör som vanligt. Den rumstempererade filmen sänker tempen till 38 och där ligger den stadigt i 3:15. Låt dosan stå i badet mellan agiteringarna bara. Mät temp vid en min och häll ev på lite varmvatten.

Men innan jag insåg att det behövdes 42 grader körde jag ovetandes med 38 in vilket gav 35 i tanken. Tokfina rullar ändå. :P Använde Tetenalkitet men har sedan även kört Rollei. De håller länge också.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av luminousoctaves » 12 juli 2016, 08:23

Här är en skön film som tar bort den värsta skräcken kring färgfilmframkallning. Svensk snubbe som står bakom:
A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.
A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av luminousoctaves » 12 juli 2016, 08:34

Angående belysning, jag har samlat på mig någon slags natrium-spektrallampa som ska gå att använda med färgpapper. Har aldrig använt den. Om någon är intresserad hojta till. Har även en del färgpapper jag kan separera mig från.
_DSC8486.jpg
_DSC8486.jpg (94.06 KiB) Visad 15211 gånger
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2016:07:12 08:28:53
Image taken on:
12 juli 2016, 06:28
Focus length:
10.4 mm
Shutter speed:
1/250 Sec
F-number:
f/1.8
ISO speed rating:
125
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
SONY
Camera-model:
DSC-RX100
Exposure program:
Aperture priority
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
_DSC8487.jpg
_DSC8487.jpg (112.16 KiB) Visad 15211 gånger
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2016:07:12 08:29:01
Image taken on:
12 juli 2016, 06:29
Focus length:
10.4 mm
Shutter speed:
1/80 Sec
F-number:
f/1.8
ISO speed rating:
125
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
SONY
Camera-model:
DSC-RX100
Exposure program:
Aperture priority
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av mikael.langer » 14 juli 2016, 13:52

tinfoiljesus skrev:Jag har kört 38-tiderna hemma i handtank och fått bra resultat med enkel process. Värm flaskorna till ~38 grader i vattenbad och ställ alla utom framkallaren åt sidan, den värmer jag till ca 42. Tappa upp ett 38-39 gradigt bad och håll din laddade dosa i det någon halvminut. Häll i framkallare och kör som vanligt. Den rumstempererade filmen sänker tempen till 38 och där ligger den stadigt i 3:15. Låt dosan stå i badet mellan agiteringarna bara. Mät temp vid en min och häll ev på lite varmvatten.

Men innan jag insåg att det behövdes 42 grader körde jag ovetandes med 38 in vilket gav 35 i tanken. Tokfina rullar ändå. Bild Använde Tetenalkitet men har sedan även kört Rollei. De håller länge också.
Har också kört med liknande metod, fast jag blötlade filmen i 38 gradigt vatten några minuter (använde samma vatten från vattenbadet till blötläggning och sköljning) vilket gav en hyfsat stabil temperatur genom hela framkallningen. Man framkallar ju bara i 3 minuter så temperaturen hinner inte sjunka nåt nämnvärt med ett tillräckligt stort vattenbad (jag körde full stor diskho).

Numera tempererar jag vattenbadet med min sous vide-maskin (med 0.1 graders precision), men det är egentligen inte nödvändigt. Kan inte påstå att jag ser nån skillnad på negativen med exakt kontroll. Kan möjligtvis vara så att eventuella färgstick märks om man förstorar och vill använda samma filter.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av monotux » 14 juli 2016, 21:34

luminousoctaves skrev:Angående belysning, jag har samlat på mig någon slags natrium-spektrallampa som ska gå att använda med färgpapper. Har aldrig använt den. Om någon är intresserad hojta till. Har även en del färgpapper jag kan separera mig från.
_DSC8486.jpg
_DSC8487.jpg
Jag inser att jag har samlat på mig en likadan - ska jag ställa ner den i mörkrummet Daniel? Jag kommer inte köra färg hemma direkt...
Snytbaggen skrev:Jag har haft samma funderingar som du eftersom jag har mer färgfilm liggandes än jag har lust att betala framkallning för. Mörkrumsbelysning finns, jag har sett att "min" förening har en sån lampa hängandes i mörkrummet och jag har sett nyckelringslampor på Maco. Fast polska IR-glasögon är ju såklart mycket coolare.

Jag har också kikat runt på Maco och sett att det finns kit för C-41 som ska klara att framkalla i 25 grader. Det blir ju längre tider men det känns inte lika svårt och läskigt som att lyckas hålla 30+ stabilt.

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av Snytbaggen » 15 juli 2016, 12:21

monotux skrev:Jag inser att jag har samlat på mig en likadan - ska jag ställa ner den i mörkrummet Daniel? Jag kommer inte köra färg hemma direkt...
Åhå! Jag tänker nog inte testa att förstora färg inom den närmaste framtiden eftersom jag vill bli lite mer varm i kläderna först, men vill du bli av med den så gör det ju inget om den står där och skräpar istället. Framkalla färg hade jag nog tänkt försöka göra om några veckor däremot, fast där har man ju inte så stor nytta av lampan.

Posta ett svar