Färgprocess för nybörjare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Mattias Burling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 juli 2016, 19:36

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av Mattias Burling » 18 juli 2016, 19:41

Snytbaggen skrev: Jag har också kikat runt på Maco och sett att det finns kit för C-41 som ska klara att framkalla i 25 grader. Det blir ju längre tider men det känns inte lika svårt och läskigt som att lyckas hålla 30+ stabilt.
Om någon annan tycker det är läskigt eller bara tråkigt att passa ett vattenbad, agitera osv.
Jag har börjat använda det kittet (Digibase) i rumstemperatur och stående framkallning.
Inget värmande, inget agiterande, behöver inte stå vid ångorna osv.
Tycker det funkar bra även om det kan bli lite stick som måste korrigeras i efterhand.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av jojonas » 18 juli 2016, 20:35

kul o höra från nån som provat det :)

Snytbaggen
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 mars 2016, 19:07
Ort: Linköping

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av Snytbaggen » 25 juli 2016, 20:10

En snubbe på Reddit skrev en någorlunda kort guide till färgförstoringar nu förra veckan, en del av det (priser och sånt) är bara relevant för USA, men jag tyckte det stod en del nyttigt i den: https://drive.google.com/file/d/0B0NIDW ... hsTzA/view

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av Konir » 17 november 2016, 20:23

En liten fundering kring stående framkallning när det kommer till färg. Min erfarenhet av metoden när det kommer till svartvit film är att det ger lite mjukare kontrast, hur påverkar just den mjukare kontrasten resultatet i färgprocessen? Har ingen koll på vad man kan förvänta sig. ^^

Hur ser det förresten ut om man inte bleker fullt ut? Läste om det någonstans men har inte sett några exempel.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av jojonas » 18 november 2016, 08:06

Oj, ja ändå 26 sidor har plitat ner. Tack för tipset, snyltbaggen!

Och Konir, som en mildare bleach bypass? Det var ett bra tag sen jag snubblade över sånt där men det låter spännande. Om man hittar nåt så vore det kul o ha en tråd i tekniska delen av forumet om bleach bypass, varva sv och färgkemi osv

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av mikael.langer » 18 november 2016, 08:25

Konir skrev: Hur ser det förresten ut om man inte bleker fullt ut? Läste om det någonstans men har inte sett några exempel.
Har provat några gånger, lite exempel här
https://flic.kr/s/aHskNRThGd



Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av Konir » 18 november 2016, 16:48

mikael.langer skrev:Har provat några gånger, lite exempel här
https://flic.kr/s/aHskNRThGd
Kan med andra ord bli grymt mumsigt! :)

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Färgprocess för nybörjare

Inlägg av Konir » 22 september 2017, 00:23

Right, tog nästan ett år innan jag plötsligt hade ett paket med Tetenal Colortec att hämta ut. All framkallning jag kör numera är stående, tänkte att inte heller denna process ska slippa undan den behandlingen. Det som förbryllar mig en smula är att när jag läser och kikar på videor så kör alla med full styrka på kemikalierna, trots de långa tiderna. Någon som har koll på detta? Van vid att stående innebär utspädda vätskor, i alla fall framkallare.

Hej igen förresten. Har haft fullt upp med att springa ikapp livet så kamerorna har legat på hyllan ett tag.

Posta ett svar