Jag - komplett mörkrumsnoob

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av RikardL » 27 maj 2016, 19:35

luminousoctaves skrev:
RikardL skrev:Oerhört roligt det här med mörkrum. Jag har gjort ett trettiotal mindre kopior på gammalt rc papper (som verkar funka ok trots att det har 10 år på nacken). Idag började jag med fiberpapper och kopierade upp en bunt testremsor. De lufttorkar just nu, både hängande och liggande. Jag tänkte som så att de får torka bäst de vill, sedan lägger jag dem under något plant och tungt i ett dygn eller så :) Blir det ok så kör jag nog vidare på den simpla metoden :)
Tänk på att när printarna har torkat så går det inte att forma dem längre. Lägger du en torr print i bokpress så händer det inte mycket.
Ska du plana ut torra fiberprintar måste de fuktas först.
Tack för tipsen. Vad menas med "bokpress"? Är det en fackterm eller är det helt enkelt bara en press bestående av en bunt böcker? Att hålla på och tejpa kopiorna känns väldigt omständigt, men det kanske det inte är? Lämnar inte tejpen kvar rester på papperet?

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av luminousoctaves » 27 maj 2016, 20:07

RikardL skrev: Vad menas med "bokpress"? Är det en fackterm eller är det helt enkelt bara en press bestående av en bunt böcker?

Precis, en hög med böcker. Jag torkar mina printar i några timmar (beroende på temperatur i rummet) tills emulsionen inte längre har synlig fukt (typ droppar eller liknande). Sedan placerar jag den i en bok som är större än fotopapperet. Ovanpå boken placerar jag en hög med tunga böcker. Låt ligga i minst ett dygn, gärna mer, och gärna intill ett element eller liknande som kan dra ur fukten ur papperet.
Ibland lägger jag in printen med en tunn tygbit på baksidan av printen för att suga ut fukten snabbare.
RikardL skrev: Att hålla på och tejpa kopiorna känns väldigt omständigt, men det kanske det inte är? Lämnar inte tejpen kvar rester på papperet?
Jo, det är omständligt med fiberpapper överhuvudtaget. Men när du har kört ett tag kommer du inse att det är värt det. Belöningen med en perfekt kopierad och plan fiberkopia slår allt. RC-papper kommer inte ens i närheten.

Den syrafria tejpen kan inte avlägsnas från fiberpapperet, därför får du räkna med att offra en del av ytan när du våtmonterar och torkar. Jag rekommenderar att alltid lämna några centimeter vit kant när du kopierar/förstorar. Det underlättar i efterarbetet.

När jag började kopiera gjorde jag tio-femton olika printar per arbetspass i mörkrummet. Med åren har jag lärt mig att mörkrummet är ett oerhört långsam process. Nu gör jag max tre motiv per pass. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av RikardL » 28 maj 2016, 01:22

luminousoctaves skrev:
RikardL skrev: Vad menas med "bokpress"? Är det en fackterm eller är det helt enkelt bara en press bestående av en bunt böcker?

Precis, en hög med böcker. Jag torkar mina printar i några timmar (beroende på temperatur i rummet) tills emulsionen inte längre har synlig fukt (typ droppar eller liknande). Sedan placerar jag den i en bok som är större än fotopapperet. Ovanpå boken placerar jag en hög med tunga böcker. Låt ligga i minst ett dygn, gärna mer, och gärna intill ett element eller liknande som kan dra ur fukten ur papperet.
Ibland lägger jag in printen med en tunn tygbit på baksidan av printen för att suga ut fukten snabbare.
RikardL skrev: Att hålla på och tejpa kopiorna känns väldigt omständigt, men det kanske det inte är? Lämnar inte tejpen kvar rester på papperet?
Jo, det är omständligt med fiberpapper överhuvudtaget. Men när du har kört ett tag kommer du inse att det är värt det. Belöningen med en perfekt kopierad och plan fiberkopia slår allt. RC-papper kommer inte ens i närheten.

Den syrafria tejpen kan inte avlägsnas från fiberpapperet, därför får du räkna med att offra en del av ytan när du våtmonterar och torkar. Jag rekommenderar att alltid lämna några centimeter vit kant när du kopierar/förstorar. Det underlättar i efterarbetet.

När jag började kopiera gjorde jag tio-femton olika printar per arbetspass i mörkrummet. Med åren har jag lärt mig att mörkrummet är ett oerhört långsam process. Nu gör jag max tre motiv per pass. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Det låter lovande. Stora böcker har jag gott om :) Funderade på ifall det skulle funka med att lägga papperet med emulsionssidan mot en glasskiva/spegel och en slät duk ovanpå och sedan stryka med ett strykjärn med relativt låg värme tills det blir slätt?

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av luminousoctaves » 28 maj 2016, 07:32

RikardL skrev: Funderade på ifall det skulle funka med att lägga papperet med emulsionssidan mot en glasskiva/spegel och en slät duk ovanpå och sedan stryka med ett strykjärn med relativt låg värme tills det blir slätt?
Just detta har jag inte testat, gör't!

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av RikardL » 28 maj 2016, 17:42

luminousoctaves skrev:
RikardL skrev: Funderade på ifall det skulle funka med att lägga papperet med emulsionssidan mot en glasskiva/spegel och en slät duk ovanpå och sedan stryka med ett strykjärn med relativt låg värme tills det blir slätt?
Just detta har jag inte testat, gör't!
Will do :)

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av RikardL » 28 maj 2016, 20:02

luminousoctaves skrev:
RikardL skrev: Funderade på ifall det skulle funka med att lägga papperet med emulsionssidan mot en glasskiva/spegel och en slät duk ovanpå och sedan stryka med ett strykjärn med relativt låg värme tills det blir slätt?
Just detta har jag inte testat, gör't!
Det gick åt skogen. Emulsionen fastnade på glaset. Blev iofs rätt ball, så den hamnar på väggen i alla fall :)
image1-2.JPG
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2016:05:28 19:57:17
Image taken on:
28 maj 2016, 17:57
Focus length:
4.15 mm
Shutter speed:
1/17 Sec
F-number:
f/2.2
ISO speed rating:
500
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Apple
Camera-model:
IPhone 6s
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av jojonas » 28 maj 2016, 22:01

grymt! du är inne på att hitta din stil ser jag ;)

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av luminousoctaves » 29 maj 2016, 07:52

RikardL skrev: Det gick åt skogen. Emulsionen fastnade på glaset.
Prova att vända printen åt andra hållet, alltså ryggen mot glaset, emulsionen mot tyget. Använd en ofärgad tygbit i bomull som har så smala fibrer som möjligt.

Om printen är torkad, testa att med en blomspruta fukta baksidan av printen innan du stryker.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av jojonas » 29 maj 2016, 08:52

just det, nu när jag tänker på det så har jag låtit fiberprintar torka våta på en plan yta av glas eller plast. provat med emulsionen mot samt från ytan för att ge glansare o mattare resultat. sen får printen torka tills den ramlar av och sen kan man he den i en bok ett tag.

en annan teknik jag provat är att låta två fiberpapper torka med emulsionen mot varann. varierat resultat men bättre än att torka fritt liggandes bara.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Jag - komplett mörkrumsnoob

Inlägg av Konir » 29 maj 2016, 21:02

RikardL skrev:

Det gick åt skogen. Emulsionen fastnade på glaset. Blev iofs rätt ball, så den hamnar på väggen i alla fall :)
Blev ju riktigt fränt ändå! :D

Posta ett svar