fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
har som sagt börjat skanna japanrullarna och tyckte mina fomapan 400 såg lite väl underexpoerade ut -superpan 200 blev klart bättre!
så jag tänkte höra här hur ni brukar hantera denna film?
jag har några mellanformatsrullar som jag köpte där och det vore tråkigt att sumpa dom
så jag tänkte höra här hur ni brukar hantera denna film?
jag har några mellanformatsrullar som jag köpte där och det vore tråkigt att sumpa dom
Re: fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
Fomapan 400 är lite klurig, får jag till det så är den underbar men man måste vara noggrann med ljusmätningen då den inte har mycket att spela på i lågdagerräckning... Vad kör du med för framkallare? Jag har fått väldigt bra resultat med både D76 och Rodinal.
Här kommer lite länkar till info om hur jag har gjort:
D76:
http://filmdev.org/recipe/show/7484
http://filmdev.org/recipe/show/7539
Rodinal:
http://filmdev.org/recipe/show/7440
http://filmdev.org/recipe/show/7855
Här kommer lite länkar till info om hur jag har gjort:
D76:
http://filmdev.org/recipe/show/7484
http://filmdev.org/recipe/show/7539
Rodinal:
http://filmdev.org/recipe/show/7440
http://filmdev.org/recipe/show/7855
Re: fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
ah, bra exempel! rodinal använder jag. kul o se att du lägger upp på filmdev. det är nåt jag tänkt göra framöver
jag ser många bra exempel som http://filmdev.org/recipe/show/5143 pushad till 800 också.
hur som verkar mätningen vara nyckeln. jag är inte van att mäta i skuggpartier så mycket då jag kört mest lågiso och fått en del på köpet.
Skaffade lite Tri-X med för att prova så jag ska tänka på att hantera exponering på den likadant antar jag?
läste det här också som jag tyckte var intressant:
"Back to Foma films. No they are not like the EFKE/ADOX films in the 50's sense. They are more modern but not what I would call too modern. EFKE/ADOX are single coated where Foma films have multi coating and the 200T is a cross of cube and T grain technology like the Fuji B&W films." / http://photo.net/black-and-white-photo- ... u?start=10
tänker det förklarar lite varför jag tycker fomapan 200 är så förlåtande.
jag ser många bra exempel som http://filmdev.org/recipe/show/5143 pushad till 800 också.
hur som verkar mätningen vara nyckeln. jag är inte van att mäta i skuggpartier så mycket då jag kört mest lågiso och fått en del på köpet.
Skaffade lite Tri-X med för att prova så jag ska tänka på att hantera exponering på den likadant antar jag?
läste det här också som jag tyckte var intressant:
"Back to Foma films. No they are not like the EFKE/ADOX films in the 50's sense. They are more modern but not what I would call too modern. EFKE/ADOX are single coated where Foma films have multi coating and the 200T is a cross of cube and T grain technology like the Fuji B&W films." / http://photo.net/black-and-white-photo- ... u?start=10
tänker det förklarar lite varför jag tycker fomapan 200 är så förlåtande.
Re: fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
Vad är den mest lik så att säga? Verkar vara en rätt spännande film för rätt motiv.
Försökte förgäves att hitta ett inlägg i analoga fotografer-gruppen på FB som jag minns där någon hade haft en fomapanrulle(tror iof det var 200) liggande exponerad men oframkallad ett tag och det var bara skit kvar av rullen när den väl framkallades. Vet inte om det är typiskt för just den filmen men blev så att säga lite avtänd av det.
Försökte förgäves att hitta ett inlägg i analoga fotografer-gruppen på FB som jag minns där någon hade haft en fomapanrulle(tror iof det var 200) liggande exponerad men oframkallad ett tag och det var bara skit kvar av rullen när den väl framkallades. Vet inte om det är typiskt för just den filmen men blev så att säga lite avtänd av det.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se
http://www.analogfotograferna.se
Re: fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
ah! ja, jag minns den tråden med. försökte fråga honom lite om det hela men det kanske var surt att prata om då jag inte fick svar på allt.
som man kan läsa här o där så är den känslig för repor så det har nog lite med det att göra. sen gissar jag att han hade filmen liggandes lös så det kunnat bildas kondens under åren och så. normalt inget problem men med en känslig film som denna så kanske det vart för uppmjukat och sen bortsköljt i själva framkallningen. :S
gissningar bara men min teori på hans olycka.
som man kan läsa här o där så är den känslig för repor så det har nog lite med det att göra. sen gissar jag att han hade filmen liggandes lös så det kunnat bildas kondens under åren och så. normalt inget problem men med en känslig film som denna så kanske det vart för uppmjukat och sen bortsköljt i själva framkallningen. :S
gissningar bara men min teori på hans olycka.
Re: fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
jag framkallade för övrigt en rulle nyligen som hade bilder från mitt barndomshem och nån bild nu och då tills förra lägenheten jag bodde i för några år sen. inget fel på den! och äntligen har jag kommit på en fördel med att ha kvar kameror som man inte tycker om att använda ;D
Re: fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
Är ju säkert beroende på omständigheter ja.
Kul! Det är otroligt roligt att titta på negativ som har "hängt med ett tag" och försöka utröna vad det egentligen föreställer tycker jag. Det är sällan idag man får den där "Just det ja!"-upplevelsen som när man framkallar en rulle
Kul! Det är otroligt roligt att titta på negativ som har "hängt med ett tag" och försöka utröna vad det egentligen föreställer tycker jag. Det är sällan idag man får den där "Just det ja!"-upplevelsen som när man framkallar en rulle
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se
http://www.analogfotograferna.se
Re: fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
Det är beroende på vad man är ute efter Den kan vara härlig och lite skir(?) och den kan vara hård. Två exempel:jkarlsson skrev:Vad är den mest lik så att säga? Verkar vara en rätt spännande film för rätt motiv.
1) Den här är exponerad efter 400 och framkallad för att minska kontrasten i rodinal 1:50
https://www.flickr.com/photos/niklasgro ... 9208043860
2) Den här är också exponerad efter 400 och framkallad för högre kontrast i D76 1+1
https://www.flickr.com/photos/niklasgro ... 9208043860
Mäter ljuset gör jag som med all film. Vänder mig med ryggen mot solen och mäter på ovansidan av handen, sedan mäter jag ovansidan av handen igen för att se hur stor skillnad det är. Är det mer än två steg så minskar jag framkallningen och är det ingen skillnad så ökar jag framkallningen.
Re: fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
proffsigt! normalt överlappar mina rullar flera dagar men värt att veta för när man är mer aktivNiklasG skrev: Mäter ljuset gör jag som med all film. Vänder mig med ryggen mot solen och mäter på ovansidan av handen, sedan mäter jag ovansidan av handen igen för att se hur stor skillnad det är. Är det mer än två steg så minskar jag framkallningen och är det ingen skillnad så ökar jag framkallningen.
Re: fomapan 400, en katt som behöver strykas medhårs?
well.... Det är väl mer en ambition jag har. Oftast så överlappar också mina rullar flera dagar, men då försöker jag kompensera exponeringen så att den passar den framkallning jag valde i början. Ibland funkar det och ibland inte.jojonas skrev: proffsigt! normalt överlappar mina rullar flera dagar men värt att veta för när man är mer aktiv