Hyperfocal Distance

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Hyperfocal Distance

Inlägg av Konir » 4 mars 2016, 01:08

Är i startgroparna för ett nytt litet kamerabygge. Känner att jag ännu en gång börjat i fel ända och kan nu bara falla tillbaka på att man måste lära sig att krypa innan man kan springa ett maraton/laga fantastisk mat/etablera världsherravälde samt bygga löjligt coola kameror.

Lät det sakta sjunka in och började planera på nytt. En lådkamera för 9x12, utan fokuseringsmöjligheter och allt annat som kan strula till det på vägen. Initialt tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att nyttja hyperfokalen för att få ut så mycket skärpedjup som möjligt. Efter att ha försökt förstå mig på uträkningarna för detta fick jag påminna mig själv om att jag skulle hålla det simpelt så hyperfokalen fick stryka på foten. Mätte ut det avstånd jag oftast fotar på och såg helt enkelt till att det skulle funka.

Men, ändå. Trots att jag inte har någon direkt användning för det nu frustrerar det mig att jag inte förstår hur jag räknar ut hyperfokalen, för det är där det tog stopp. Vi kan kort och gott konstatera att jag inte kommer att etablera mitt världsherravälde igenom matematiska lösningar, det skulle helt enkelt inte gå...

Är det någon här som sitter på lite fin(lättförstådd) information eller kanske rent av egna erfarenheter? :)

Användarvisningsbild
mikael.langer
Inlägg: 103
Blev medlem: 1 mars 2016, 12:51

Re: Hyperfocal Distance

Inlägg av mikael.langer » 4 mars 2016, 16:12

Är det viktigt för dig att förstå själva uträkningen? Annars använder jag typ http://www.dofmaster.com/dofjs.html om jag behöver ta reda på skärpedjup/hyperfokal

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Hyperfocal Distance

Inlägg av jojonas » 4 mars 2016, 21:34

med en kamera som tar 9x12 så hade jag nog satsat på att få till oändligheten och sen blända ned för att komma närmre.
fast iofs så sträcker sig ju skärpeområdet längre bortåt än närmre så det kan väll vara värt att dra in fokuspunkten lite.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Hyperfocal Distance

Inlägg av Konir » 7 mars 2016, 19:41

Yes, vill ha en lite bättre förståelse för det hela så att jag inte är beroende av automatiken, mest för skojs skull och för mitt eget välbefinnande. Men den länkade kalkylatorn vart riktigt nice faktiskt, den hade undgått mig. Sitter och prövar mig fram med min planerade optiks egenskaper och fäller en stilla tår över hur "snabba" exponeringstider det kommer bli om jag ska få något skärpedjup att tala om. :D

Jag tänkte sätta fokusen lite närmre än oändligheten. Kikade igenom mina negativsamlingar och insåg att de med fokusavstånd satt på längre än 30 meter går att räkna på en hand. Den stora mängden ligger fokuserade på en fyra - fem meters avstånd ungefär, tänkte att det får bli där omkring bara för att anpassa den efter mitt eget fotande. ;)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Hyperfocal Distance

Inlägg av jojonas » 7 mars 2016, 23:05

inte diumt. om man ändå bygger sin egen kamera så kan man likväl bygga den för att passa en själv ;)

henpe
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 januari 2016, 20:08

Re: Hyperfocal Distance

Inlägg av henpe » 23 mars 2016, 14:02

Hej,

Om det beräknade hyperfokalavståndet betecknas H och du har valt att fokusera din kamera på detta avstånd så gäller att du har "skärpa" ifrån H/2 till oändligheten.

Hyperfokalavståndet beräknas (med en mindre approximation) via:
H = (f^2 / c) * (1 / N)
f - fokallängd
c - skärpecirel (dvs. vilket krav du har på vad som kan definieras som "skarpt")
N - appertur (=bländare)

Som sann "analogist" så har jag skippat alla digitala medel och istället kontruerat ett sk. nomogram, se bilaga.
(I ett nomogram drar man raka linjer mellan alla kända värden i en formel och får på så sätt ut det sökta värdet)

nomogram.JPG
I detta exempel ser man att om man har en 4"x5" kamera (nära nog din 9x12) och har "normala" krav på skärpa (c = 85 micrometer), har en blänfare på f/8, en fokallängd på 135mm, så får man ett Hyperfokalavstånd på 25m. Om man fokuserar denna kamera på 25m så har man alltså skärpa ifrån 25/2 = 12.5m till oändligheten.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Hyperfocal Distance

Inlägg av jojonas » 25 mars 2016, 20:54

Fint diagram, Henpe! Det var en ny sort för mig. Ser ut som det skulle kunna vara nåt för wikin vi huserar :)

Välkommen till forumet förresten!

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Hyperfocal Distance

Inlägg av haga » 27 mars 2016, 17:47

Mensavarning på det där diagrammet! ;)
Min bländaröppning är större än din.

Posta ett svar