Holga - tips och tricks

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Holga - tips och tricks

Inlägg av tinfoiljesus » 1 januari 2016, 13:57

Jag har ju ägnat mina Holgor lite extra uppmärksamhet på sista tiden, och tänkte dela med mig lite. Detta gäller främst 120N och modeller baserade på den, alltså inte den gamla 120S.

Att öppna holgan

Plocka ur eventuell filmmask och skruva loss de två små skruvarna. Slutarhuset lossnar nu och hänger i sladdarna till blixten eller blixtskon, var lite försiktig så de inte lossnar.
Bild

För att kunna skruva loss objektivet måste även denna skruv lossas. Jag brukar inte sätta tillbaka den senare eftersom jag vill kunna byta optik när som helst. Dessutom kan du nu fokusera närmare (innan den trillar av!). Om du ändå vill skruva fast den igen, skruva tillbaka objektivet i så infinity kommer rätt, ställ den mitt på fokusskalan och skruva. Känn efter om den går att vrida förbi närgränsen, skruva i så fall mer. Blir den väl trög kan du lossa den lite och testa igen. Om du vill köra utan skruv rekommenderar jag att täta skruvhålet (exempelvis med skruven tillbakadragen så pass att den inte påverkar objektivet). Annars får du ljusläckor när du byter optik.
Bild

Skruva av objektivet genom att dra den förbi närgränsen och vidare.

Har du en äldra Holga N ser din Sunny-bländare ut så här:
Bild
Som du ser nedan så har den ingen påverkan om du använder originaloptik. Du kan visserligen fästa ett litet filter där om du känner dig äventyrlig, eller modifiera objektivet enligt nedan för att få två bländare.

En nyare Holga N ser ut så här (denna köptes 2013):
Bild

Nu när optiken är loss kan du plocka bort brickan som syns i objektivet till vänster. Då gäller värdena för modifierad optik i tabellen nedan. Det händer att den större brickan också vill lossna, då är det bara att limma fast igen (se till höger). Om du av någon anledning vill ta ut linsen är det denna stora bricka som ska bort. Linsen kan då petas ut (det kan sitta brickor med den, tappa inte bort).
Bild

Genom att plocka bort brickan har du nu alltså tjänat runt ett stegs ljusstyrka. Bländarens maximala storlek bestäms i praktiken av slutarens rektangulära öppning, jag har räknat ut ett medelvärde (bredd x höjd / 2). Därför tjänar det inget till att försöka vidga optiken ytterligare.

Bländare

Bild

Bländarvärden:
Originaloptik: 4,2 mm ~f/14
Nedbländad ny: 2,65 mm ~f/22,5
Nedbländad gammal: 5.5 mm ~f/11
Slutaröppning ny & gammal (alltså max bländare): 6.45 mm ~f/9.3
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Holga - tips och tricks

Inlägg av jojonas » 1 januari 2016, 16:00

bra guide!

jag har en gammal som fortfarande gäller för min äldre holga. har funderat på att byta ut mot ett IR-filter också (eller närbildslins) men det har inte blivit av.

hur som, min sladdriga guide: :D
Bild
RED FILTER holgamod by jonas lundström, on Flickr

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Holga - tips och tricks

Inlägg av johan_lindgren » 2 januari 2016, 18:18

tinfoiljesus skrev:Bländare

Bild

Bländarvärden:
Originaloptik: 4,2 mm ~f/14
Nedbländad ny: 2,65 mm ~f/22,5
Nedbländad gammal: 5.5 mm ~f/11
Slutaröppning ny & gammal (alltså max bländare): 6.45 mm ~f/9.3
Hmm och de där bländarvärdena stämmer för dig?
Jag har beräknat mina tider helt efter wikipedia-värdena, alltså f/8 samt f/13 vilket tycks stämma fint, annars hade dem ju blivit klart underexponerade - med nästan två steg...?!
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Holga - tips och tricks

Inlägg av tinfoiljesus » 3 januari 2016, 00:58

johan_lindgren skrev:
tinfoiljesus skrev:Bländare

Bild

Bländarvärden:
Originaloptik: 4,2 mm ~f/14
Nedbländad ny: 2,65 mm ~f/22,5
Nedbländad gammal: 5.5 mm ~f/11
Slutaröppning ny & gammal (alltså max bländare): 6.45 mm ~f/9.3
Hmm och de där bländarvärdena stämmer för dig?
Jag har beräknat mina tider helt efter wikipedia-värdena, alltså f/8 samt f/13 vilket tycks stämma fint, annars hade dem ju blivit klart underexponerade - med nästan två steg...?!
Yes, gick på med skjutmått eftersom jag tröttnade på alla gissningar på nätet. Både nya och gamla N-modellen jag hade var samma på allt förutom nedbländar-skivan som åker in, men samma öppning i gluggen och i slutaren. Utgick från att gluggen är 60 mm, i verkligheten är den kanske kortare vilket skulle bli ljusare. De skriver ju f:8 på den.. :lol:

Och ääh man ska int oroa sig, det är ju en Holga! 1,5 steg under lär väl inte märkas innan du kör E6 om du inte kör nåt tjurigt som Pan-F eller så. :=P

edit: Med brasklappen att mitt skjutmått är billigt, men jag tror inte jag är alltför fel ute. f/13 som max original har jag hört förr.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Holga - tips och tricks

Inlägg av jojonas » 3 januari 2016, 10:13

sen kan man ju fråga sig ang slutartiden också med den där enkla fjädern ;)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Holga - tips och tricks

Inlägg av tinfoiljesus » 3 januari 2016, 13:53

Absolut! Jag har inte något att mäta tider med, men det vore intressant. Även om den ligger på 1/100 så brukar ju mätarna ge värde för 1/125. Så följer man den rekommendationen får man 1/3 steg.

I andra ändan av skalan så trodde jag att min Kodak Brownie hade 1/100 och f/11 i början och exponerade min T-Max 400 efter det. Visade sig att det snarare är 1/30-ish och f/11. Fina negativ ändå. :)
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Holga - tips och tricks

Inlägg av jojonas » 29 februari 2016, 16:29

märkte nu när jag fick tillbaka bildfilerna från första rullen med nya holgan att den inte verkar fokusera till oändligheten som min andra.
nån som varit med om liknande?

Posta ett svar