att fota Star trails

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: att fota Star trails

Inlägg av Konir » 29 mars 2016, 23:55

Nice, det var nog första gången jag såg någon fota sånt inifrån. :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av jojonas » 30 mars 2016, 08:38

Sannerligen bekvämt ;)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av jojonas » 26 april 2016, 14:14

bara en påminnelse till mig själv:

Time Exposures with Mamiya M645

1 Remove battery
2 Set the shutter speed dial to any position
3 Release the shutter and it will lock in the open position
4 Depress battery check button as far as it will go to close shutter

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 maj 2016, 12:18
Ort: Malmö

Re: att fota Star trails

Inlägg av Johan » 3 maj 2016, 18:45

Absolut! Star trails är riktigt roligt..och lite beroendeframkallande.. :) Några exempel nedan!

BildFalsterbo at night by Johan, on Flickr
Nikon F100 + 14-24/2.8 @5.6 ~60min, Fuji Provia 100F

BildStar Trails by Johan, on Flickr
Nikon F100 + 16/2.8 Fisheye @5.6, ~80min, Kodak Ektachrome 160T

BildStar Trails by Johan, on Flickr
Nikon F100 + 16/2.8 Fisheye @5.6, ~45min, Kodak Ektachrome E100S

BildTree & Boats by Johan, on Flickr
Nikon F100 + 14-24/2.8 @5.6, ~40min, Fuji Neopan Acros

Jag gillar att köra med min gamla Nikon F100 (har inte haft några problem med batteriet än så länge) och så mycket vidvinkel som möjligt.. och låta kameran exponera så länge som möjligt dvs. tills man mer eller mindre fryser ihjäl och vill hem.. :)

Tycker E6 ger bäst resultat, Provia 100F är kung! Ektachrome E100S/E100G är också bra. Fuji T64/64T är kanon om man vill ha en fin blå himmel.. För svartvit rekommenderar jag Fuji Neopan Acros alla dar i veckan, som gjord för star trails..! C41 fungerar sådär.. man får testa sig fram, Ektar och Portra fungerar rätt OK.

Längtar tills det är dags att dra ut mitt i natten igen, riktigt roligt är det..!

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av vicnor » 3 maj 2016, 19:56

Johan skrev:[...]
Nikon F100 + 14-24/2.8 @5.6 ~60min, Fuji Provia 100F
[...]
Nikon F100 + 16/2.8 Fisheye @5.6, ~80min, Kodak Ektachrome 160T
[...]
Nikon F100 + 16/2.8 Fisheye @5.6, ~45min, Kodak Ektachrome E100S
[...]
Nikon F100 + 14-24/2.8 @5.6, ~40min, Fuji Neopan Acros

Jag gillar att köra med min gamla Nikon F100 (har inte haft några problem med batteriet än så länge) och så mycket vidvinkel som möjligt.. och låta kameran exponera så länge som möjligt dvs. tills man mer eller mindre fryser ihjäl och vill hem.. :)

Tycker E6 ger bäst resultat, Provia 100F är kung! Ektachrome E100S/E100G är också bra. Fuji T64/64T är kanon om man vill ha en fin blå himmel.. För svartvit rekommenderar jag Fuji Neopan Acros alla dar i veckan, som gjord för star trails..! C41 fungerar sådär.. man får testa sig fram, Ektar och Portra fungerar rätt OK.
f/5.6 och ISO 100?! Inte illa! Det känns som du har hittat bra ställen utan så mycket ströljus. Såg en recension om Acros, där de avrådde från star trails just pga den låga ISO:n - men det ser ju riktigt bra ut! :D

Jag har en kompis som hade batteriproblem med sin F100. Den behövde byta batterier minst en gång i månaden. Riktigt synd då det var hans ögonsten.

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 maj 2016, 12:18
Ort: Malmö

Re: att fota Star trails

Inlägg av Johan » 3 maj 2016, 22:30

vicnor skrev: f/5.6 och ISO 100?! Inte illa! Det känns som du har hittat bra ställen utan så mycket ströljus. Såg en recension om Acros, där de avrådde från star trails just pga den låga ISO:n - men det ser ju riktigt bra ut! :D

Jag har en kompis som hade batteriproblem med sin F100. Den behövde byta batterier minst en gång i månaden. Riktigt synd då det var hans ögonsten.
Trist ang din kompis Nikon F100, schyst kamera helt klart! Han kanske hade kassa batterier (GP)? Eller så kanske det var kameran det var fel på..? Hur som helst, Sanyo Eneloope är riktigt bra.. laddar ur 1% (nåt sånt) i månaden.. håller riktigt länge. .såvida man inte kör några riktigt låååånga exponeringar!

Oj.. haha ja, jag har letat platser hur länge som helst här nere och nördat mig som f*n i detta ämne.. :p Synd man saknar körkort (HINT HINT) annars hade jag gjort detta hela tiden! Jag menar.., det är inte många som vill ställa upp med skjuts mitt i natten.. och det blir inte lättare ifall personen ifråga har absolut noll intresse av fotografering.

Vi skåningar har ju lite otur.. det är ju ströljus överallt här nere..! :( Man får mer eller mindre sticka ut "på landet" om man vill plåta star trails annars rekommenderar jag Höllviken/Falsterbo (riktigt mörkt).

Ett tips är att testa dessa appar (android):

lunafaqt https://play.google.com/store/apps/deta ... m.lunafaqt
google skymap https://play.google.com/store/apps/deta ... .stardroid
Mobile Observatory https://play.google.com/store/apps/deta ... ev.astroid

Kort och gott.. , så länge man hittar en hyffsad mörk plats så är det inga problem med iso 100 och bländare 4-5.6.. är månen uppe något så går det bra med bländare 5.6-8..., sen kan man experimentera med blixt, ljusmåla med ficklampa osv.. eller varför inte starta exponeringen @2.8 och blända ner försiktigt till 5.6 efter 60 sekunder, blir en rätt frän effekt. :)

SÅ VILL NÅGON MED UT OCH BOR I NÄRHETEN AV MALMÖ, SÄG TILL.. :D

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av vicnor » 4 maj 2016, 00:08

Johan skrev: Trist ang din kompis Nikon F100, schyst kamera helt klart! Han kanske hade kassa batterier (GP)? Eller så kanske det var kameran det var fel på..? Hur som helst, Sanyo Eneloope är riktigt bra.. laddar ur 1% (nåt sånt) i månaden.. håller riktigt länge. .såvida man inte kör några riktigt låååånga exponeringar!

Oj.. haha ja, jag har letat platser hur länge som helst här nere och nördat mig som f*n i detta ämne.. :p Synd man saknar körkort (HINT HINT) annars hade jag gjort detta hela tiden! Jag menar.., det är inte många som vill ställa upp med skjuts mitt i natten.. och det blir inte lättare ifall personen ifråga har absolut noll intresse av fotografering.

Vi skåningar har ju lite otur.. det är ju ströljus överallt här nere..! :( Man får mer eller mindre sticka ut "på landet" om man vill plåta star trails annars rekommenderar jag Höllviken/Falsterbo (riktigt mörkt).

[...]

Kort och gott.. , så länge man hittar en hyffsad mörk plats så är det inga problem med iso 100 och bländare 4-5.6.. är månen uppe något så går det bra med bländare 5.6-8..., sen kan man experimentera med blixt, ljusmåla med ficklampa osv.. eller varför inte starta exponeringen @2.8 och blända ner försiktigt till 5.6 efter 60 sekunder, blir en rätt frän effekt. :)

SÅ VILL NÅGON MED UT OCH BOR I NÄRHETEN AV MALMÖ, SÄG TILL.. :D
Det var ngt med elektroniken på F100:n som var vajsing. Han lämnade in den till en tekniker som fipplade lite utan att det hjälpte och han ville inte betala €2-300 för att skicka den till Nikon för att eventuellt fortfarande ha en batterislukande kamera.

Hänger gärna på, även om jag själv saknar både bil och körkort :P Men jag kanske kan lyckas dra i ngn. Min Nikon F3 har helmekaniskt T-läge, MUP och sökargardin, så star trails med AF Nikkor 24/2.8D och Acros är givet! Fick faktiskt ett stativ donerat till mig för bara ngn vecka sen.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av jojonas » 4 maj 2016, 10:16

mäh, vilka bilder du tar johan! kul o ha nån med erfarenhet på forumet. -bra tips på film! acros känns som sagt givet :)
känns lite som säsongen är över för detta eller hur långt in i sommaren brukar du fota?

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 maj 2016, 12:18
Ort: Malmö

Re: att fota Star trails

Inlägg av Johan » 4 maj 2016, 20:59

vicnor skrev: Det var ngt med elektroniken på F100:n som var vajsing. Han lämnade in den till en tekniker som fipplade lite utan att det hjälpte och han ville inte betala €2-300 för att skicka den till Nikon för att eventuellt fortfarande ha en batterislukande kamera.

Hänger gärna på, även om jag själv saknar både bil och körkort :P Men jag kanske kan lyckas dra i ngn. Min Nikon F3 har helmekaniskt T-läge, MUP och sökargardin, så star trails med AF Nikkor 24/2.8D och Acros är givet! Fick faktiskt ett stativ donerat till mig för bara ngn vecka sen.
Ofan! Alltid tråkigt när saker strular.. :( Min ena F100 gick också åt skogen.. tror jag fick pröjsa runt 1500 spänn.. men då tog det 2 månader innan kameran blev klar så fick en del "rabatt". Nikon hade ingen i sverige som kunde fixa eländet så kameran skickades till tyskland istället..! Hade fått kameran som gåva och hade inte hjärta att "skrota" den + den var i nyskick. Min bladare var nyligen i tyskland för kärlek, snorbilligt.. kostade 150 euro, känns som ny nu!

Ja, klart du skall med! Din Nikon F3 fixar star trails utan problem ska du se! :) Schyst med stativet, nu kommer det till användning! Annars kan du skaffa ett till stativ och låna ett kamerahus av mig? Jag tar alltid med mig 2-3 kameror ut iom. man är annars lite begränsad med EN bild. T ex. kör E6 i ena och svartvit med den andra, placerar ut dom lite här och där.. :)
jojonas skrev:mäh, vilka bilder du tar johan! kul o ha nån med erfarenhet på forumet. -bra tips på film! acros känns som sagt givet :)
känns lite som säsongen är över för detta eller hur långt in i sommaren brukar du fota?
Hehe tack.. är bara en glad amatör.. :D Ja Tmax fungerar fint annars och Ilford FP4 med! PANF kan eventuellt funka men då får man nog köra med 2.8-4 eller så (har ej testat, men ska göra).. annars så är det som sagt Acros som gäller! (som förövrigt verkar rätt svår att hitta här hemma i sverige.. bruno verkar ha den inne medans macodirect är billigast.. synd att photax tog bort den ur sitt sortiment.. dom har förvisso Acros som 120 film).

Mjaaaaaaaaaaa.., du kan nog köra lite nu i början av Maj men efter det så lär det vara för ljust! Annars så får du börja plåta i Augusti vilket blir perfekt, meteorregn som peak'ar den 11-12 (Perseiderna)! Helt magiskt! (http://www.seasky.org/astronomy/astrono ... -2016.html). Jag fick med ett par svaga på den första bilden men dom syns knappt (har problem att hitta dom själv just nu.. :S), får nog köra med bländare 2.8 eller 4 och en hel hög andra kameror (fall i fall), var en jäkligt speciell natt.. :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: att fota Star trails

Inlägg av jojonas » 4 maj 2016, 22:30

blir att längta till augusti då ;) du får hålla oss uppdaterade ifall det är nåt på gång. jag har försökt hänga med i alla röda månar, solförmörkelser et al

Posta ett svar