Kopiering för Nybörjare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Konir » 7 december 2015, 01:15

Misstänker att jag kommer kunna hålla liv i denna tråden ett tag framöver. ;)

Nu har jag kört ett par kvällar här och tror att jag börjar få in grunderna. Det går inte åt lika många papper längre för att hitta rätt exponeringstid och jag har börjat slappna av och leka lite. Upptäckte idag att jag mättat min framkallare vilken var att förvänta, den hade gått ifrån näst intill klar till rostbrun. Det som jag är lite fundersam över nu är stoppbadet och fixet. Det märks ju rätt tydligt när framkallaren är körd, inte lika tydligt med de andra. Har läst att man kan köra ph-tester på stoppbadet för att få reda på vilket skick det är i, fixet däremot har jag ingen riktigt koll på. Hur hanterar ni sånt?

Förvaringen av kopieringskemikalier. I brist på annat täcker jag mina skålar med gladpack. Opraktiskt men jag tror att det sköter sitt jobb relativt bra. Hört talas om att en del använder plexiglasskivor. Några fler alternativ som används av folket?

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av tinfoiljesus » 7 december 2015, 07:57

Fixet kan du testa med en filmremsa och se hur snabbt/om den klarnar. Jag vet inte vad normal tid för 1+9-fix är (det varierar ju beroende på film också) men blir det klart på under 1,5 minut skulle jag nog vara lugn och fixera vidare i runt 2-3 min. Du kan ju testa en remsa i lite nyblandat fix av samma styrka också!
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av jojonas » 7 december 2015, 08:18

jag brukade hälla över kemin i flaskor när den inte används. om man är aktiv så kan jag nog förstå att man vill ha dom tillgängliga
i det klubbmörkrum jag använt mest så hade de faktiskt en lucka som de förr brukade sänka över skålarna/trågen (läste i en gammal mörkrumsdagbok att de hade problem med myror i fixet haha)

du kan använda ph-testerna till fixet också. hm... har inte min darkroom cookbook här men här är några guidelines:
http://www.film-and-darkroom-user.org.u ... php?t=4108
annars som tinfoiljesus säger, testa med en bit film. jag brukar sänka ned en bit av filmsnutten (den flärpen som du brukar klippa av innan du laddar film för framkallning funkar bra) i en minut och sen sänka ned hela och se hur lång tid det tar tills du inte ser någon skillnad på första och andra delen. sen kan du dubblera den tiden för att få en säker fixtid.


bra tråd för övrigt!

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av monotux » 7 december 2015, 15:45

Jag brukar hälla upp i flaska vid slutet av varje session. Jag sparar bara fix, framkallare & stopp är billigt.

För fix använder jag dubbla bad, delar upp i A- & B-fix där förra sessionens B-fix blir dagens A-fix och jag blandar ny B-fix. Fördelen är att man kan fixa rätt många kopior utan att oroa sig jämfört med enbadsfix. Det här blir mest kritiskt om man jobbar med fb-papper, då vill man kunna skölja ur fixern ur pappersbasen lättare, med ett andra bad bryter man ner eventuella långa, knepiga silverföreningar som första badet inte rått på.

Rent generellt så tror jag man lätt överanvänder sin fix när man kopierar. En hel rulle film (både 120- och 135-format) motsvarar ett ark papper i storlek 20x25 cm i yta. För film är det lätt att kolla om ens fixer är tillräckligt fräsh, men det är svårare med papper. Därför är jag rätt slösaktig med min fixer.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Konir » 7 december 2015, 16:29

I dagsläget när jag är lite osäker och bara kör med ett fixbad brukar jag låta bilderna ligga till sig i ett par minuter i stället för de 30 sek eller vad som nu anges som rekommenderad tid för mina plastpapper. ^^

Haft funderingar på sådana där dubbelbad tidigare. Man kanske skulle tag tag i det. Hum hum hum.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av luminousoctaves » 7 december 2015, 16:41

Jag kör två fixerbad för FB-papper. / Ett fixerbad för RC-papper.
Det är inte lika kritiskt att fixera RC-papper som FB-papper då vätskorna inte tränger in i plastbasen på samma sätt som hos "riktigt" fiberpapper.

Jag använder Ilford Rapid fixer 1+9 (alltså inte 1+4) och fixerar 1 minut i varje bad.
Jag avslutar med HCA.

Jag använder aldrig HCA till RC-papper, av samma anledning som ovan.
Det finns en mängd teorier och tekniker kring fixering. Jag följer den arkiveringsprocess som Ilford själv rekommenderar.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av luminousoctaves » 7 december 2015, 17:50

jojonas skrev:jag brukade hälla över kemin i flaskor när den inte används. om man är aktiv så kan jag nog förstå att man vill ha dom tillgängliga
i det klubbmörkrum jag använt mest så hade de faktiskt en lucka som de förr brukade sänka över skålarna/trågen (läste i en gammal mörkrumsdagbok att de hade problem med myror i fixet haha) !
Jag kör med lock av plexiglas som jag lägger över så fort jag tar en paus. Vätskorna kan hålla sig i en vecka om man kör med den tekniken.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Konir » 7 december 2015, 18:06

jojonas skrev:i det klubbmörkrum jag använt mest så hade de faktiskt en lucka som de förr brukade sänka över skålarna/trågen (läste i en gammal mörkrumsdagbok att de hade problem med myror i fixet haha)
Haha, härliga problem. Jag har än så länge bara fiskat upp en mycket död skalbagge ur framkallaren. ^^

Oh, inte ens tänkt tanken på HCA eller dylika vätskor. Får ta och kika lite på de med. :)

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av luminousoctaves » 7 december 2015, 20:45

HCA kan vänta, kör du RC-papper räcker det att skölja några minuter i vatten.
Kemiskt stoppbad kan ersättas med vanligt vatten. Byt en gång i timmen bara.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Kopiering för Nybörjare

Inlägg av Konir » 7 december 2015, 21:31

luminousoctaves skrev:Kemiskt stoppbad kan ersättas med vanligt vatten. Byt en gång i timmen bara.
Ah, tänkte att vatten med en skvätt ättika borde funka fint. :)

Posta ett svar