Fyra stegs pressning

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Fyra stegs pressning

Inlägg av tinfoiljesus » 15 november 2015, 01:56

Ja, jag vill börja med att säga att jag är oskyldig!!! Däremot har en kompis lämnat en hel drös rullar till mig för framkallning, däribland ett gäng HP5+ han exponerat som 6400. :P Kan finnas någon Tri-X med liknande öde.

Jag vill ha tips! Litar som sagt inte riktigt på tutorials online, det brukar synas att de är groteskt underframkallade och halvt räddade av scannern med gråa korniga skuggor med digitalt brus. Jag tänkte försöka få till det lite bättre, även om det mesta bara lära scannas ändå.

Någon här som har egen erfarenhet?

Minns att jag faktiskt körde några rutor Tri-X@6400 i Rodinal 1+100 semi-stand i drygt två timmar, men har för mig att det såg rätt sunkigt ut. Har även kört den metoden med Tri-X på 1600 (en timme semi) och 3200 (två timmar semi), det blev rätt okej. Har mestadels scannat dem.

Klämde en HP5@3200 i Microphen 1+1 en gång, de blev till och med kopieringsbara. Men det är inget jag har på hyllan och jag har ingen större lust att köpa i onödan.

Har idag tillgång till Rodinal, HC-110 och pappersframkallare. Eventuellt XTOL via klubben. Misstänker att XTOL skulle fungera bäst, men då kan jag inte köra hemma. Sugen på att köra i pappersframkallaren faktiskt, men har ingen rulle över att testa med.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Fyra stegs pressning

Inlägg av jojonas » 15 november 2015, 10:17

pappersframkallare tror jag kan funka bra, och man behöver inte vara blyg med framkallningstiderna om man pushar vad jag förstår (brukar köra 4-5min för vanlig framkallning för iso 100 film). annars tycker jag rodinal funkar fint att pusha med. speciellt om man är duktig på att mäta mer åt skuggteckningen, men om man lägger till nåt steg i pushandet så kanske det blir bra ändå?

nu har jag inte printat så många av dessa men om man ska gå på densitet på negativet iaf...

Recipe & dev times for Kodak Tri-X 400 at 1600 in rodinal 1+50
http://filmdev.org/recipe/show/9398
Bild
reload by jonas lundström, on Flickr

Recipe & dev times for Polystar Polypan F 50 at 400 in Agfa Rodinal 1,66+100 (FYRA TIMMAR STÅENDE!)
http://filmdev.org/recipe/show/9359
Bild
the kids are on high street by jonas lundström, on Flickr (Konica Auto S3 ju! ;) )

dessa var ju bara två och tre steg men här är en fem stegs. skulle nog kunna addera en 20 min men jag tror inte att det skulle ge mer att jobba med, basefoggen skulle nog bara hänga med. men om man agiterade mer? mest effektivt vore kanske att köra en förstärkare efteråt men sånt har jag tyvärr ingen egen erfarenhet av, förutom att använda seleniumtonare då.

ja, här följer bildexempel på det:
Bild
pushing from iso 50 to 1600 by jonas lundström, on Flickr
used:
ilford multigrade paper developer
25min normal agitation (1min initially and sloppy thereafter)

här en jämförelse med ett neg som är pushat ett steg (båda papperaframkallare):
Bild
comparison push vs normal by jonas lundström, on Flickr

som sagt, skannern räddar upp mycket :P

fast samtidigt, underexponerad delta 3200 kan se superkass ut skannad men rätt så fin ändå när man printar.

jag hoppas nån som är mer van o pusha hänger på denna tråd. HC-110 har jag hört ska vara bra, eller?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Fyra stegs pressning

Inlägg av johan_lindgren » 15 november 2015, 22:48

jojonas skrev:fast samtidigt, underexponerad delta 3200 kan se superkass ut skannad men rätt så fin ändå när man printar.

jag hoppas nån som är mer van o pusha hänger på denna tråd. HC-110 har jag hört ska vara bra, eller?
Läste ilfords datablad om att pusha deras filmer och insåfg där att delta 3200 inte är en 3200-film, jag har visserligen hört det förrut att "den är mer som 1600" eller vad folk sagt, men ilford själva menar att den i grundframkallning är iso1000, så skjuter man den på 3200 med deras recept på standardframkallning så blir man nog inte så impad.

För ett par veckorsedan hade jag ju skjutit en rpx400-rulle på 1600 vilken såg fantastisk ut när framkallad som 2500. Jag framkallade även en tmax100 idag som var pushad till 400 som jag då framkallade som +2 men såg ganska underexponerad ut. Mitt tips är nog att läsa ilfords datablad om pushning och antagligen använda DD-X för HP5. Dom hävdar ju själva att den kan skjutas på 6400, så jag skulle nog läsa det noga :-)

http://www.ilfordphoto.com/applications/page.asp?n=88
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Fyra stegs pressning

Inlägg av Konir » 16 november 2015, 12:02

johan_lindgren skrev:Läste ilfords datablad om att pusha deras filmer och insåfg där att delta 3200 inte är en 3200-film, jag har visserligen hört det förrut att "den är mer som 1600" eller vad folk sagt, men ilford själva menar att den i grundframkallning är iso1000, så skjuter man den på 3200 med deras recept på standardframkallning så blir man nog inte så impad.
Shit, snacka om vilseledande produktnamn. Nu vet jag i alla fall vilken av mina rullar som kommer bli min första erfarenhet av pushning. -.-

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Fyra stegs pressning

Inlägg av johan_lindgren » 16 november 2015, 12:20

Konir skrev:Shit, snacka om vilseledande produktnamn. Nu vet jag i alla fall vilken av mina rullar som kommer bli min första erfarenhet av pushning. -.-
Jorå, det är nog en fördel om man känner till det ;)
Jag får för mig att den heter 3200 på grund av att den presterar väldigt bra vid pushning, men som du säger så är det ju ganska vilseledande.
DELTA 3200 Professional has an ISO speed rating of ISO 1000/31º. It is usually exposed at EI 3200/36 but can be exposed at EI 25000/45 with the appropriate development. At speed ratings above EI 6400/39 first make test exposures to ensure the results are suitable for the intended purpose.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Fyra stegs pressning

Inlägg av tinfoiljesus » 17 november 2015, 01:09

Tack ska ni ha för input!

Det lutar väl lite åt att gå pappersframkallarvägen nu då, även om Microphen lockar lite.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: Fyra stegs pressning

Inlägg av Jönsson » 19 november 2015, 12:11

Brukar pressa t-max 400 till 1600 och framkalla i rodinal 1:100 i en timme. Gillar resultatet jag får ut av det. Tänkte eventuellt prova till 3200 snart. 6400 känns ifs lite spännande det med

Exempel
BildAnton by Martin Jönsson, on Flickr

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fyra stegs pressning

Inlägg av vicnor » 19 november 2015, 23:37

Jönsson skrev:Brukar pressa t-max 400 till 1600 och framkalla i rodinal 1:100 i en timme. Gillar resultatet jag får ut av det. Tänkte eventuellt prova till 3200 snart. 6400 känns ifs lite spännande det med
Kontrastrika TMAX 400 pressat till 6400?! This must be seen!

Det "galnaste" jag har gjort är att pressa Tri-X till 1600. Visst är det mkt mer kontrast, lite som Acros, men inte för mkt så att man blir bländad. ;) Tror att HP5+ är en film som klarar 6400 bättre just för att den har tom lägre kontrast än Tri-X när man plåtar den på sin grund-ISO.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Fyra stegs pressning

Inlägg av johan_lindgren » 20 november 2015, 13:18

vicnor skrev:Kontrastrika TMAX 400 pressat till 6400?! This must be seen!

Det "galnaste" jag har gjort är att pressa Tri-X till 1600. Visst är det mkt mer kontrast, lite som Acros, men inte för mkt så att man blir bländad. ;) Tror att HP5+ är en film som klarar 6400 bättre just för att den har tom lägre kontrast än Tri-X när man plåtar den på sin grund-ISO.
Jag tycker dom har kontrasten klart inom kontroll med rätt framkallare och om man drar ut på framkallningstiden. Jag pushade sist tmax med DD-X till 1600 med fantastiskt resultat, ser ut precis som om det var 400. Jag har även framkallat tmax @400 I rodinal också, det blir en betydligt grövre look och är kul i mörkrummet!

Har märkt att man tenderar att underframkalla film vid pressning, jag har börjat lägga på åtminstone 2/3 steg då.

EDIT: Grejjen med det där sista var att filmer som är underframkallade tenderar att se tämligen kontrastrika ut.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Fyra stegs pressning

Inlägg av haga » 22 november 2015, 13:37

Har pressat Hp5 till 3200 i DD-X (1+4), med bra resultat. De rutor som var exponerade efter 6400 och 12800 blev det tyvärr inte mycket med. Tror man får förlänga framkallningstiden betydligt från 3200 till 6400, om man ska få resultat. Det är ju 20 minuter för ISO 3200 i DD-X, så dryga 30 minuter, är nog det man får utgå ifrån. Värt att testa.

Har tidigare framkallat Tmax3200 (min favoritfilm) i en blandning av Xtol (1+1) och Rodinal (1+200) i 20 minuter, med utmärkt resultat. Tycker dessa låg- och mediumkontrastframkallare (Xtol, DD-X, Tmax) gör sig bäst för pressning. Xtol tycker jag bara att kommer till sin rätt vid ett par stegs pressning. Men så älskar jag sot och svärta också!
Min bländaröppning är större än din.

Posta ett svar