Framkallning för Nybörjare

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av johan_lindgren » 19 februari 2016, 10:14

jojonas skrev:ja, vad är skillnaden på r09 och r09 special? det finns väl nån one shot också...? men det sistnämnda undrar jag om det var vanlig r09 egentligen. ja, förvirringen :D
"spezial" är en återanvändningsbar finkornsframkallare som (enligt förpackning) ska blandas 1+15.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av jojonas » 20 februari 2016, 10:52

åhå

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av Konir » 30 mars 2016, 00:13

Pressade en rulle APX400(vilket jag räknar som en 200-film) tre steg för ett par dagar sedan. Ifrån 200 till 1600 i och med att min Olympus XA4 inte går högre, och enligt mitt tycke är den svår att använda vid lägre hastigheter. Den vill väldigt gärna köra långa tider vilket bara leder till skakningar.

Sagt och gjort. Databladet för APX400 rekommenderar 12 minuter i outspädd D-76, vilket med pressning ledde till att jag fick sitta och vända tanken i 54 minuter. Ett P3 Dokumentär avsnitt senare var jag fri men blev lite fundersam. Hur hade ni gjort för att minska tiden, eller låsningen vid platsen. Ökat temperaturen, mixtrat med D-76 mixturen, bytt kemikalie helt och hållet, stående framkallning? Hit me! ^^

noyart
Inlägg: 48
Blev medlem: 5 november 2014, 13:20

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av noyart » 16 april 2016, 13:18

Något som har testat monobath? jojonas nämde det i en annan tråd, googlade och blev rätt intresserad i att testa detta.
Går det att få tag på i Sverige?

Hittade ett recept i monobath delen av flickr:
Kodak HC110, Household Ammonia and Ilford Rapid Fixer = Monobath Developer

I don't know the origin of this formula (found on my hard drive) but I've used it with good results. Easy to mix with readily off the shelf stuff.

"For 256 ml of HC-110 Dilution A, instead of pure water, use: 50 ml household clear ammonia, 10 ml Ilford Rapid Fixer concentrate and water to make up 256 ml including the HC-110 concentrate for Dilution A. At 75F, this mix develops and fixes 400TX in well under ten minutes, likely as little as six (I haven't opened the tank that early, but development should be completed in under three minutes and I lose some shadows to fixing away the halide before the shadows develop; it might work in four minutes total time)."

I've used the above at 75ºF for 8 minutes. The results were, like I said, good. Negatives were, contrast wise, a bit flat and thin but suitable for scanning or printing on a hard paper. The negatives took on a slightly brown color rather than a normal neutral color. Maybe de-rating Tri-X by a stop (ISO 200) and or other films might be desirable.
400TX 135, souped ten minutes, 75 F.

16 ml HC-110 USA concentrate
50 ml household ammonia (ammonium hydroxide, 5% solution)
10 ml Ilford Rapid Fixer concentrate
water to make 256 ml

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Framkallning för Nybörjare

Inlägg av jojonas » 16 april 2016, 14:30

jo, jag försökte sammanställa lite i en tråd: http://www.filmfotoforum.se/viewtopic.php?f=9&t=235

jag vet att tinfoiljesus har kikat på det med (köpte HC-110 för ändamålet tror jag?) men jag tror inte det vart nåt än.

man mixar ju sin egen (oftast) så jo, det finns att få tag på i sverige enligt det recept du citerar :)

Posta ett svar