scanna bättre

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

scanna bättre

Inlägg av roos » 21 september 2015, 15:19

Jag har en idé om hur man skulle kunna få bättre negativscans. Just nu scannar jag sällan sv/v neg alls, jag tycker helt enkelt det ser mycket bättre ut att scanna en kopia. Men...

Vad händer om man monterar av locket på en scanner, dödar lampan i den och ställer den under en förstoringsapparat? Man kan då dra upp bilden så att den blir lika stor som flatbäddsytan och scanna av ljuset direkt från förstoringsapparaten utan att gå omvägen genom ett papper. Ta en titt på kvaliteten folk får genom scanningbakstycken så förstår ni vad jag är ute efter.

http://www.betterlight.com/fullRes_zoomifyLIST.html

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: scanna bättre

Inlägg av jojonas » 21 september 2015, 16:20

hm... ja, varför inte? hembyggda skannerkameror börjar ändå bli rätt så utforskat nu. antar att man skulle behöva sätta fokus efter trial and error. eller man kanske kan fokusera på ett ark på skannerglaset och sen blända ned?


jag har själv lekt med tanken att projicera ett neg via en förstoringsapparat på en digitalkamerasensor.

...fast skulle det inte det göra det till en förminskningsapparat då? :D

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: scanna bättre

Inlägg av Konir » 21 september 2015, 16:20

Låter som en intressant idé. En sak som gör mig lite osäker bara är till exempel just det exemplet du länkade. Om jag förstod det rätt är det ett professionellt scannerbakstycke de använt vilket i sig är ascoolt. Om man däremot kikar lite på de delar av internet där folk bygger egna scannerbakstycken utav slaktade standardscanners är resultatet inte på samma nivå kort sagt. Bland annat uppstår det ofta någon form av ränder i bilden, vet inte riktigt vad de beror på.

Det jag försöker säga är att det är nog en jäkla skillnad på kvalitén du kan få ut av en maskin byggd för ändamålet jämfört med en snarlik apparat men som är byggd och kalibrerad för ett annat syfte. Däremot så tycker jag att du ska pröva idén om du har tid och prylar över. Låter som ett kul projekt! :)

Användarvisningsbild
ahoff
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 april 2014, 18:13
Ort: Örskogen

Re: scanna bättre

Inlägg av ahoff » 21 april 2016, 16:16

Veckans tips. Fota av istället för att scanna.

http://www.fotosidan.se/cldoc/fototekni ... et-for.htm
Åke Hoff
Örskogen, Vansbro

Posta ett svar