På tal om Lithprinting

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

På tal om Lithprinting

Inlägg av jojonas » 1 september 2015, 18:30

vore kul o höra lite hur folk utforskat tekniken :)

framkallare
själv har jag mest kört med kodaks gamla kodalith i pulverform (rätt så otrevlig att mäta upp, mkt puffande av pulvret)
jag började att köra väldigt utspätt och runt de rekommenderade doserna. jag brukade gilla resultaten med 1/23 om jag minns rätt. men senaste gångerna vart det mer som 1/10 för jag ville ha kopior snabbt :D

papper
favoriten har nog varit fotokemikas (efkes) gamla graderade papper. jag har verkligen fått toner som jag gillat med dom.
annars har forte-papper kommit nära och de har varit lättare (planare) att arbeta med.
de flesta andra papper som jag provat (ilford och kodak) har varit lite tamare i tonerna så om jag skulle köra på dom så skulle jag nog vilja utforksa möjligheten att tona printarna mer.


några av mina kopior då...

kodalith och gammalt ilfordpapper (kontaktkopia):
Bild
minilith 1: leaves by jonas lundström, on Flickr

kodalith och fotokemikapapper:
Bild
herr lund by jonas lundström, on Flickr

kodalith och fortepapper:
Bild
longboard curve by jonas lundström, on Flickr


då lämnar jag över batongen till nästa :)
Senast redigerad av 1 jojonas, redigerad totalt 8 gånger.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: På tal om Lithprinting

Inlägg av Konir » 1 september 2015, 22:14

Har inget att bidra med(ännu) förutom en liten holy shit wow kommentar på Herr Lund-bilden. ;)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: På tal om Lithprinting

Inlägg av tinfoiljesus » 1 september 2015, 23:34

Fotokemika is the sheit! Mycket snygga bilder Jonas.

Jag använder Fotospeed LD20, blandat lite som jag känner för. Oftast starkare. Ibland går det på fem minuter, ibland ligger jag på 15 för första kopian.

Bild
Flickr - Agfa Portriga Rapid i stark LD20 (så stark att mina väldigt slöjade Emakspapper inte gick att använda). Överframkallad Rollei RPX 25 (småbild), vilket förstärktes än mer av den starka soppan.

Bild
Flickr - Agfa Portriga Rapid i samma soppa som ovan. Ilford HP5+

Bild
Flickr - Fotokemika Emaks K888 i normalstark LD20 (gissningsvis). Dock väldigt lång exponeringstid för kortare framkallning.

Bild
Emaks K888, samma soppa som ovan.

Bild
Jag TROR att detta är nytt Ilford Multigrade, eller möjligen Kentmeres plastpapper.

Jag har en hög större också, men de är inte digitaliserade än. Körde på Kentmere Art, äckligt fint och jätteskönt att hålla i. Diggar verkligen processen.

Papper jag testat:
Ilford MG/Kentmere RC, vad det nu än var ovan - Väldigt subtil effekt, körde i normalstark framkallare.
Kentmere Art Classic - Ruggigt snyggt. Lite av en röd ton, kanske inte den bästa. Vill tona lite.
Agfa Portriga Rapid - Typ Lith-drömmen enligt vissa. Snyggt och fick en lätt gulbrun ton
Emaks K888 - Beter sig som jag vill att lith ska vara. Sotigt och kan bli djupt guldbrunt med kort framkallning.
Agfa Brovira (grade 4?) single weight 70-tal - Knappt någon färgskiftning, men snygg klatschig kontrast
Orwo BBN112 - Bara gjort ett test, blev väl sådär. Tror det kan vara bra med mer testande.
Kodak Elite Fine Art S3P - Körde samtidigt som Kentmere Art och det var inte lika coolt. Glossy-ytan passade inte riktigt mig. Blev lite gyllene men tog säkert dubbelt så lång tid på sig som Kentmere.

Har många lådor med papper kvar att testa, från 40-tal och framåt. Favoriter just nu är K888 och Portriga, de blir bra direkt.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: På tal om Lithprinting

Inlägg av jojonas » 2 september 2015, 12:31

aah, nu vill jag göra fler kontaktkopior ju!
tinfoiljesus skrev:Har många lådor med papper kvar att testa, från 40-tal och framåt. Favoriter just nu är K888 och Portriga, de blir bra direkt.
sen man börjat med lith så får man en hellt ny syn på gamla papper :D
jag har en ikea trunk-kasse med olika gamla papper som väntar på bättre tider då de kan testas~

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: På tal om Lithprinting

Inlägg av monotux » 8 september 2015, 16:14

Jag har kört LD20 och EasyLith, mest det senare på sistone. Kör inte lith särskilt ofta då jag hellre ägnar tiden åt att beta av min hög av negativ men ibland så... :)

Har inte mina anteckningar med mig (dessa ligger i mörkrummet) men brukar köra min EasyLith väldigt svag, typ 10 ml A/B till typ 1 l vatten och 2-3 dl old brown. Sist jag lithade tog det som längst 1,5 h att framkalla en bild, kände att jag tröttnade lite efter det. Jag tror det kan bli lite mer LD20 i fortsättningen, och även lite starkare.

Jag har kört en del Adox MC LITH och lite gamla Orwo-papper. Just nu har jag en del småpapper av olika märken, är nyfiken på mina Emaks-papper som är rätt slöjade. Jag tänkte beställa lite kaliumbromid från Tyskland för att eventuellt kunna framkalla dem i normal framkallare också.

Här är lite bilder:

BildLith boat by Oscar Carlsson, on Flickr

BildUntitled by Oscar Carlsson, on Flickr

Bildadox mc-lith by Oscar Carlsson, on Flickr

Rackarns, trodde jag hade fler digitaliserade.

Jönsson
Inlägg: 133
Blev medlem: 5 april 2014, 11:03

Re: På tal om Lithprinting

Inlägg av Jönsson » 8 september 2015, 20:54

Kul med en lith-tråd!

Jag fick ett Moersch easy lith-kit av en bekant förra hösten. Fick även låna Tim Rudmans bok "the master photograpthers lith printing course"

Prövade att framkalla 2-3 kvällar i mörkrummet då och fick fram lite fina kopior. Efter det började det strula och mitt tålamod tog slut.

Nu har jag känt ett tag att jag vill ta upp det igen. Blandade lite ny kemi nu i helgen och prövade lite olika papper. Slarvade dock alldeles för mycket, belyste fel sida av pappret, exponerade på tok för länge osv. 4 timmar gick utan att få fram något resultat. Känns alltid frustrerande för stunden men man inser ju att man lär sig en del av sina misstag. Har läst om de viktiga kapitlen i boken och känner mig redo för ett nytt försök.

Pappret jag spendera mest tid på var Foma Fomatone 133 Classic Velvet. Körde ganska hög koncentration på framkallaren. Pappret fick mestadels svarta toner och inte så mycket av de fina brunaktiga tonerna. Kanske händer det mer när framkallaren är mer använd.

Här är en bild från i höstas. Tror jag postat den här på forumet innan.
Pappret var något gammalt kodak papper som jag inte minns namnet på. De blev väldigt fina men 18x13 känns lite smått ibland.
BildLithkran by Martin Jönsson, on Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: På tal om Lithprinting

Inlägg av jojonas » 8 september 2015, 21:20

å tråden blir bara bättre och bättre :)

och old brown, ja!
hade helt glömt bort det...
jag brukade alltid ha en glasburk med använd lithframkallare sparad och redo.

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: På tal om Lithprinting

Inlägg av roos » 21 september 2015, 15:45

Jag gjorde ju den här i lith oxo. Moersch lith a+b 1+25 på ilford plastika.

Bild

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: På tal om Lithprinting

Inlägg av jojonas » 6 november 2015, 21:55

snackade ljusa lithprinter med herr jesus af folie så jag rotade lite och hittade dessa gamla bilder från en test session

lagom? (lite svärta)
Bild

high key (ingen svärta)
Bild

kill it with lith!! :twisted:
Bild
infectious development var det, ja :D

jag gjorde en som jag lät bli helt svart också bara för att se det ske. snacka om fade to black...

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: På tal om Lithprinting

Inlägg av Konir » 6 november 2015, 23:21

Det här känns som en jättedum fråga men jag känner ändå att jag borde få ur den ur systemet. Är lith printing kopiornas version av stand devlopment?
Jag är fortfarande inte riktigt hundra på vad det egentligen är som händer, sitter och letar artiklar i detta nu. :)

Posta ett svar