Framkalla färg (neg)

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Framkalla färg (neg)

Inlägg av kokoskorpen » 2 april 2014, 21:19

Shimmering grains inspirerade mig till denna trådstart.

Ni som testat detta har jag massa frågor till, många frågor får man ju lätt svar på med google, men några grejer hittar jag inte direkt vis sökning.

1. Jag vet tex att tri-x krullar sig lättare när det torkar än tex Ilford HP5+, iaf när jag framkallar. Detta är ju ett aber om man inte har väldigt bra hållare till scannern, så jag undrar om det finns nån filmsort (färg alltså) som är mindre benägen till att böja sig?

2. Om man skaffar ett tetenal-kit, kör man i samma vätskor hela vägen och ökar tider?

3. Var är, om det är några, nackdelarna med att framkalla med 30 grader istället för 38?

4. Stämmer det att man hellre har 39 än 37 grader och att kallare temp ger skumma färgstick.

5. Ni som testat, är ni ute efter "korrekta" och neutrala färger, eller blir det som det blir och det mesta korrigeras efter smak i den eventuella digitala processen? Det hela faller lite för mig, om det är för svårt att få förutsägbara resultat. Jag inser att det finns andra verktyg proffslab har tillgång till så som kontrollerad torkning osv, men jag syftar egentligen bara på färgerna.

Anledningen till att jag frågar är att jag ser rätt mycket skumma resultat, må vara fina men med rejäla färgstick, i Flickrs "color DIY-pool".

Det var lite frågor så länge, fyll gärna på andra frågor. Eller svar förstås- :)

Användarvisningsbild
krevad
Inlägg: 24
Blev medlem: 3 april 2014, 09:35
Ort: Uppsala

Re: Framkalla färg (neg)

Inlägg av krevad » 3 april 2014, 09:39

Min gissning är att de skumma resultat du ser på Flickr i hög grad har att göra med skanningsinställningarna och hur väl färgkalibrerad skanner och bildskärm mm är. Min uppfattning, men jag kopierar å andra sidan inte optiskt, är att möjligheten till digital färgkorrigering i efterhand gör att det inte blir så väldigt noga med framkallningen - även om jag förstås försöker vara så noggrann jag kan.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkalla färg (neg)

Inlägg av johan_lindgren » 3 april 2014, 13:36

Några dimmiga svar kan jag nog bidra med :-)

1. Kodak Ektar tycker jag har en tendens att krylla sig ganska mycket, men tror att exempelvis kodak portra och fuji 160ns var snällare där. Men det är sällan något jag reagerar över oavsett film (och kan likagärna ha fel här) så jag är nog inte så känslig för det :-)

2. Hur menar du egentligen med samma vätskor och ökar tider? Generellt står alla instruktioner med kitet man köper, vid vilka temperaturer de ska blandas och mellan vilka temperaturer de ska framkalla filmen i, köper du ett Digibase-kit står åtminstone allt på varje flaska.
Jag använder tillsammans med några andra en Jobo ATL 1000 som framkallar 5-6 rullar åt gången, där har vi gjort ett recept för framkallning där vi korrigerar processorn att kompensera med ytterligare 10% framkallningstid med tanke på vår blandning.

3. Framkalla i 30 grader har jag aldrig gjort och kommer nog inte heller göra, varför vill man göra det?
Kan förstå att det kan anses osmidigt att bibehålla 38grader konstant om man saknar en processor, men samtidigt skulle jag säga att - man vill ha en processor. Processorn värmer upp vätskan dessutom.
Är det så att du är på jakt efter en processor så har jag en enklare modell över :-)

4. Jo visst vill man att neggen ska se bra ut, men jag skulle säga som ovanstående inlägg att det sannolikt är mycket scannermjukvaran som ställer till det ofta, jag hade stora problem med det i början.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Framkalla färg (neg)

Inlägg av kokoskorpen » 3 april 2014, 18:49

Tack för bra svar Johan!

Processor? Wow, det låter väldigt intressant! Jag vet att det finns jobo-maskiner, är det nåt liknande?
Jag skulle nog vilja påstå, utan att veta exakt vad du menar, att jag absolut är intresserad om du har en över. :)

Att framkalla själv ger en helt annan frihet och bristen på denna har gjort att jag börjat snegla på digitalt igen, iaf för färg. Men att slippa digitaldöden och dess plastiga färger skulle ge mig ett bättre liv. :D

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Framkalla färg (neg)

Inlägg av kokoskorpen » 3 april 2014, 19:18

krevad skrev:Min gissning är att de skumma resultat du ser på Flickr i hög grad har att göra med skanningsinställningarna och hur väl färgkalibrerad skanner och bildskärm mm är. Min uppfattning, men jag kopierar å andra sidan inte optiskt, är att möjligheten till digital färgkorrigering i efterhand gör att det inte blir så väldigt noga med framkallningen - även om jag förstås försöker vara så noggrann jag kan.
Tack för svar, missade det. Nja, jag tycker mig se en tydlig skillnad mellan poolen på flickr som jag nämde och andra film-pooler på flickr.

Själv, skannar jag alla neg som negativ, dvs icke vända (Raw med Vuescan), sen gör jag dom till positiv i Colorperfect. Tycker jag får bäst kontroll över färger den vägen.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkalla färg (neg)

Inlägg av johan_lindgren » 3 april 2014, 21:06

kokoskorpen skrev:Tack för bra svar Johan!

Processor? Wow, det låter väldigt intressant! Jag vet att det finns jobo-maskiner, är det nåt liknande?
Jag skulle nog vilja påstå, utan att veta exakt vad du menar, att jag absolut är intresserad om du har en över. :)

Att framkalla själv ger en helt annan frihet och bristen på denna har gjort att jag börjat snegla på digitalt igen, iaf för färg. Men att slippa digitaldöden och dess plastiga färger skulle ge mig ett bättre liv. :D
Det är en Jobo cpe2, det är nog en sån jobomaskin som du tänker på.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Framkalla färg (neg)

Inlägg av kokoskorpen » 3 april 2014, 22:55

Johan, du har PM.

Användarvisningsbild
ShimmeringGrains
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 mars 2014, 16:42
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Framkalla färg (neg)

Inlägg av ShimmeringGrains » 5 april 2014, 13:39

kokoskorpen skrev:Shimmering grains inspirerade mig till denna trådstart.

Ni som testat detta har jag massa frågor till, många frågor får man ju lätt svar på med google, men några grejer hittar jag inte direkt vis sökning.

1. Jag vet tex att tri-x krullar sig lättare när det torkar än tex Ilford HP5+, iaf när jag framkallar. Detta är ju ett aber om man inte har väldigt bra hållare till scannern, så jag undrar om det finns nån filmsort (färg alltså) som är mindre benägen till att böja sig?

2. Om man skaffar ett tetenal-kit, kör man i samma vätskor hela vägen och ökar tider?

3. Var är, om det är några, nackdelarna med att framkalla med 30 grader istället för 38?

4. Stämmer det att man hellre har 39 än 37 grader och att kallare temp ger skumma färgstick.

5. Ni som testat, är ni ute efter "korrekta" och neutrala färger, eller blir det som det blir och det mesta korrigeras efter smak i den eventuella digitala processen? Det hela faller lite för mig, om det är för svårt att få förutsägbara resultat. Jag inser att det finns andra verktyg proffslab har tillgång till så som kontrollerad torkning osv, men jag syftar egentligen bara på färgerna.

Anledningen till att jag frågar är att jag ser rätt mycket skumma resultat, må vara fina men med rejäla färgstick, i Flickrs "color DIY-pool".

Det var lite frågor så länge, fyll gärna på andra frågor. Eller svar förstås- :)
Hej, såg inte tråden först... Ska försöka svara på några frågor iaf.
1. Krullningen av filmen under torkning har till största delen med temperaturen i rummet att göra. Oftast har jag märkt att den krullar sig om det är för kallt, (kallare än 20C) Sen finns det vissa filmer, typ Rollei, som är väldigt bra i sig, men har en helt annan filmbas är "de stora", och de krullar sig vad man än gör...
Sen vad gäller hållare till scannern kör jag med denna för mellanformat, den är suverän!! Finns för 135film också. http://shop.lomography.com/se/digitaliz ... nning-mask

2. Ja, en liter brukslösning används till 16 filmer, och du har schemat i instruktionen som följer med.

3. Jag har inte märkt några nackdelar alls, mer än då kanske att tiderna är längre, men då har du istället lättare att korrigera än vad du har om du kör på 38C och kortare tider, om du vill ändra på nåt.

4. Ingen aning...

5. Personligen vill jag ha samma färger som jag upplevde vid fotograferingen, och jag är väldigt nöjd med Tetenals kit, tycker att jag behöver skruva mindre och mindre i LR efter scanning. Det kan vara nån speciell film som jag velat testa och inte varit riktigt nöjd med, men de som jag använder "till vardags", alltså de jag känner mig trygg med, har alltid funkat perfekt.
Gillar ju då tex Fuji 400, Ektar, Portra, båda sorterna.
Börjar du experimentera får du kanske vara beredd på överraskningar, hehe, men det är ju liksom grejen med experiment, eller hur?
Jag har också krossat en del diafilmer, och kört dem i C41, och jag har aldrig känt att färgerna svikit pga kemin, eller de 30C.
Varför jag framkallar själv är dessutom tudelat, dels faktiskt ekonomin i det hela, och sen framförallt att kunna känna att jag har kontroll över hela processen själv.
Analognörd? Jepp!!! :lol:
www.shimmeringgrains.com Min blogg om filmfoto
www.lenslessness.com Min blogg om pinnhålsfoto

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Framkalla färg (neg)

Inlägg av kokoskorpen » 7 april 2014, 18:21

Tack för svar!

Posta ett svar