Kopiera diabilder med RA4

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Kopiera diabilder med RA4

Inlägg av tinfoiljesus » 19 augusti 2015, 04:01

Jag fotar inte mycket dia, men för några år sedan smällde jag av några rullar och det är onekligen speciellt. I framtiden vill jag skaffa projektor och tråka ut kompisarna med det, men ibland behövs ju papperskopia. Cibachrome är dött och avfotografering med negativfilm orkar jag inte med.

Så då testade jag att vändframkalla RA4-papper, enligt samma princip som att dra fram positiv i C41 (sv/v framk, stopp, ljus, RA4/C41). Detta var för ett ganska bra tag sedan, så exakta detaljer kan jag inte bjuda på. Guiden förutsätter att du pysslat med RA4 och har möjlighet att framkalla i totalt mörker. Men i grova drag:

Utgångsbilden, taffligt scannat positiv. En smula rödare än verkligheten kanske, men ni fattar. Neutral och ganska bra exponering
Bild

Då börjar vi. In med positivet i förstoringsapparaten, låt färgrattarna vara för tillfället. Du kommer behöva göra testremsor både för exponering och färg (till skillnad från negativkopiering så behöver du inte tänka baklänges när du justerar filtren).

Exponera pappret. Stoppa det i framkallningstrumman och tänd lampan (har du skålar, gråt en skvätt i mörkret och läs vidare).

Framkalla i svartvit pappersframkallare. Jag använde 30 ml Tetenal Variospeed W spädd 1+4 (normalt är 1+9) i cirka en minut.

Stoppa framkallningen ordentligt. Jag körde ett gäng omgångar vatten.

Ta ut bilden och exponera den för ljus minst en minut. Du bör se en mycket svag negativ bild i svartvitt.

Kör pappret genom din normala RA4-process, men nu behövs inget mörker.Jag kör min Digibase-kemi i rumstemperatur med förlängda tider, verkar gå bra.

Resultat:
Bild

Viss skillnad, yes?

Både färginställning och exponeringstid är extremt snäva. Jag fick välja något som passade hudtonerna hyfsat utan att förvanska bakgrunden. Pjattning av bland annat håret hade varit bra, men jag var ivrig. Har för mig att jag exponerade i 20 sekunder, testbiten vid 18 såg ok ut i håret. Så snävt är det.

Knappast något för perfektionister, men jag tycker stilen kan fungera ibland. Av alla bilder jag har uppe hemma har denna fått flest positiva kommentarer (även om de inte vet om den coola processen).

Jag tänker göra om det med lite headshots någon gång (och gärna med större positiv än en halv ruta som jag skar ned denna till, blev lite framträdande korn).
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Kopiera diabilder med RA4

Inlägg av jojonas » 19 augusti 2015, 13:01

unheard of!

okey, det var ju jävligt coolt. känns som ett sätt att äta xpro-kakan och ha diakakan kvar

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Kopiera diabilder med RA4

Inlägg av tinfoiljesus » 19 augusti 2015, 13:25

Definitivt! Dessutom kan du ju välja färgstick själv. :) Båda har sin charm helt klart!
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Posta ett svar