Antihalation layer

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Antihalation layer

Inlägg av vicnor » 5 juni 2015, 10:32

Jag surfade igenom flickr lite planlöst så snubblade jag över en tråd om purpur Tri-X, som var halvt urspårad. Har ni några strategier för den lila färgen?

Min erfarenhet är att det inte är så värmestabilt (efter framkallning), så ett varmt sköljningssteg med AGEPON (<<50 C, så gelatinet/filmemulsionen inte riskerar att smälta bort) brukar ta bort det mesta. Jag brukar även ligga mellan 35-40 C när jag torkar. Om inte annat så försvinner det av att bara ligga i byrålådan, då det inte är värmestabilt. (Och kanske hjälper oxidationen till?) Har ett par negativ som blev jättepurpur, och efter ngn vecka/månad så är färgen borta. Den här färgen är inte direkt ett problem när man skannar (justera vitbalansen!). Jag kan tänka mig att när man gör printar så vill man ha så klara negativ som möjligt.

Har en kompis som har i isättika i fixern och det är populärt att förblöta. Jag kan intyga att extralång fixering gör varken till eller från. Hur gör ni?

PS Jonas, vad heter "antihalation layer" på svenska?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Antihalation layer

Inlägg av johan_lindgren » 5 juni 2015, 17:24

Svenska: det är väl emulsionslagret du menar?

Man kan ju få en lätt lila tint av att fixa för kort tid också tydligen..
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Antihalation layer

Inlägg av vicnor » 5 juni 2015, 17:37

johan_lindgren skrev:Svenska: det är väl emulsionslagret du menar?

Man kan ju få en lätt lila tint av att fixa för kort tid också tydligen..
Nja... det här är specifikt till för att ljusa delar av negativet inte ska läcka ut till de mörkare delarna, dvs att man får haloeffekt. Tex påstås det ofta att PolyPan ska vara PanF+ utan detta. Tri-X är notorisk för att skapa haloeffekt om man inte är försiktig så den behöver en hel del av detta.

Jodå, fullt möljligt, men räknar med att alla fixerar mer än tillräckligt (dvs med en ordentlig marginal).

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Antihalation layer

Inlägg av johan_lindgren » 5 juni 2015, 18:45

vicnor skrev:Jodå, fullt möljligt, men räknar med att alla fixerar mer än tillräckligt (dvs med en ordentlig marginal).
Jag var själv på en herre igår som hade fixat klart efter fyra minuter på en Acros-rulle, vilket jag tyckte var kort. Samma person har visat upp ett flertal lila-tintade neg förrut. Jag har även funnit några tintade rullar i egen samling, men det kan mycket väl vara att jag (med flera) överanvänt fixet och att det inte längre räcker med 15-20minuter för att det ska bli färdigt.. eller?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Antihalation layer

Inlägg av jojonas » 5 juni 2015, 19:13

hm... tror jag har sagt antihalationslager faktiskt. synd jag dumpade en fotobok i flytten -den gick igenom "allt" och gav svenska namn på det. den var enorm dock så därför åter till second handen :D

min taktik mot det lila är att undvika kodakfilmer helt ;)

nej men dessa punkter tycker jag har hjälpt:
- försköljning (jag har kört innan framkallare då, du kan testa på fomafilmer med.. blir kalasfärger)
- specifikt för T-Max film; använd T-Max Fix:et
- fixera 4 gånger så länge än vad du brukar

sen verkar filmen okej att köra i förstoringsapparat, vi på klubben hade då inga problem att göra kopior med lila film. dock minskar det ju synligheten något när man arbetar. c'est la vie...

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Antihalation layer

Inlägg av vicnor » 5 juni 2015, 22:37

johan_lindgren skrev:Jag var själv på en herre igår som hade fixat klart efter fyra minuter på en Acros-rulle, vilket jag tyckte var kort. Samma person har visat upp ett flertal lila-tintade neg förrut. Jag har även funnit några tintade rullar i egen samling, men det kan mycket väl vara att jag (med flera) överanvänt fixet och att det inte längre räcker med 15-20minuter för att det ska bli färdigt.. eller?
Hoppla! Själv använder jag Ilford Rapid fixer. Ngnstans har jag läst att det ska räcka 2 min för att fixera Tri-X. Whatever!! Jag kör alltid 10 min. Delvis för att jag vill vara på det säkra att bilden på negativet ska försvinna då ngn annan kan ha gjort ngt galet med fixern innan mig och att jag inte brukar förvärma den till 20 C.

När jag hade "problem" med det lila, så märkte jag ingen direkt skillnad mellan 10 min, 12min, 15 min och 20 min fixering. (Fixern var troligen inte så välskött, och nu är det nästan alltid jag som blandar till nya kemikalier på labbet) Dessutom, det lila försvinner med tiden när det ligger i byrålådan.
jojonas skrev:hm... tror jag har sagt antihalationslager faktiskt. synd jag dumpade en fotobok i flytten -den gick igenom "allt" och gav svenska namn på det. den var enorm dock så därför åter till second handen :D

min taktik mot det lila är att undvika kodakfilmer helt ;)

nej men dessa punkter tycker jag har hjälpt:
- försköljning (jag har kört innan framkallare då, du kan testa på fomafilmer med.. blir kalasfärger)
- specifikt för T-Max film; använd T-Max Fix:et
- fixera 4 gånger så länge än vad du brukar

sen verkar filmen okej att köra i förstoringsapparat, vi på klubben hade då inga problem att göra kopior med lila film. dock minskar det ju synligheten något när man arbetar. c'est la vie...
Antihalationslager. Det ska jag lägga på minnet. Man måste vara lite språkvårdare, i synnerhet så här nära inpå nationaldagen! ;)

Jag kanske borde testa att förskölja, för att se om det har ngn effekt.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Antihalation layer

Inlägg av haga » 13 juni 2015, 16:01

Har sällan haft detta problem med Tri-X. Min erfarenhet säger att problemet uppstår/förvärras om kemin (stoppbad och fix) är för kall. Försköljning och fixdödare (Tetenal Lavaquick) löser de sista färgresterna innan slutskölj.
Min bländaröppning är större än din.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Antihalation layer

Inlägg av vicnor » 13 juni 2015, 16:16

haga skrev:Har sällan haft detta problem med Tri-X. Min erfarenhet säger att problemet uppstår/förvärras om kemin (stoppbad och fix) är för kall. Försköljning och fixdödare (Tetenal Lavaquick) löser de sista färgresterna innan slutskölj.
Mycket intressant observation! Jag brukar aldrig bry mig om att temperera fixern eller stoppbaden (kallt kranvatten), just för att jag kör 4-5 ggr fixtiden. Om man värmer upp fixen till 30-35 grader så borde det verkligen inte vara ett problem ngnsin. Jag ska ha det i bakhuvudet i fall det råkar bli ett problem igen :)

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Antihalation layer

Inlägg av haga » 13 juni 2015, 17:50

20-24 grader räcker gott! Akta dig för höga temperaturer om du framkallar film från Foma. Du kan skada emulsionen.
Min bländaröppning är större än din.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Antihalation layer

Inlägg av Konir » 12 februari 2016, 02:55

Har just framkallat två rullar T-max, en fräsch 400 ASA, 120-rulle och en 100 ASA 135'a. Blev förvånad när jag hällde av fixet och fick se att filmen i spolen var kraftigt lilafärgad.
Gjorde en fuling som verkar ha funkat fint. Fyllde tanken med en fjärdedel vatten, la i filmen igen, skakade om härligheten en liten stund. Hällde ut lila färg. Rinse and reapeat en två, tre gånger så vart både vattnet och filmen av med färgen. Funkade jättebra på 120-filmen, på 135'an klarade sig lite färg allra längst ut på kanterna, tror att spolen legat i vägen så att färgen inte kunnat transporteras bort.

Vet inte om kvarvarande färg egentligen är ett tecken på att man borde fixera längre, i så all får jag gråta mig till sömns vid senare tillfälle. Men vill man bara ha bort färgen kan det vara värt att pröva. :)

Posta ett svar