DIY TTL exponeringsmätare för mätsökarkameror

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

DIY TTL exponeringsmätare för mätsökarkameror

Inlägg av jojonas » 3 april 2015, 12:25

Jag antar att iaf en del av er är bekanta med Kevin Kadooka? Han låg bakom en bygg ihop själv kamera som var på Kickstarter för ett tag sen. En TLR för polaroidpackfilm.

Han hade nyligen byggt en handhållen ljusmätare och jag antar att det här vart en naturlig fortsättning på det när han började använda en Canon P mätsökarkamera ;)

Bild

länk till projektet på hackaday: http://hackaday.io/project/4548-ttl-exp ... angefinder
och hans andra projekt där: http://hackaday.io/kkado

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: DIY TTL exponeringsmätare för mätsökarkameror

Inlägg av vicnor » 3 april 2015, 16:11

hur coolt som helst!! Fast det är nog enklare med en SLR-kamera då man kan gömma ljussensorn i botten av segellådan. Jag antar att de har använt sig av ngn liknande lösning som med TTL-blixtmätning där man har en sensor nära slutaren.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: DIY TTL exponeringsmätare för mätsökarkameror

Inlägg av jojonas » 3 april 2015, 17:02

ja, eller så passar det rätt bra till icke spegelreflexer då det märks på mätaren direkt när man bländar om. på en slr skulle du behöva trycka fram trycka in deapth of field preview och sen trycka igång mätaren.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: DIY TTL exponeringsmätare för mätsökarkameror

Inlägg av monotux » 5 april 2015, 19:18

Här gömdes sensorn i botten mellan monteringsringen och slutaren, riktad upp mot mitten av slutaren. Rätt snyggt trots lådan kretskortet "gömdes" i på baksidan av kameran.

Hacket gör mig sugen att testa själv :)

Användarvisningsbild
MonkeyShaman
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 juli 2015, 01:42
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: DIY TTL exponeringsmätare för mätsökarkameror

Inlägg av MonkeyShaman » 19 juli 2015, 15:26

Efter att ha följt ett foderbyte på en kiev 4 på nära håll blev jag lite kallsvettig av att se kameran nedmonterad sådär.

Posta ett svar