Monobad Va e de?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Monobad Va e de?

Inlägg av jojonas » 19 mars 2015, 13:03

Ja, det är lite som en sån där 2-1 shampoo med balsam, fast för film.
Förvirrande? Ja, kanske lite :P

Om man drar en lite närmre referens så kan man tänka på all polaroid och instaxfilm. Dom kommer med små pack kemi för varje bild som sprids ut, framkallar bilden, fixerar och sen självdör.

Och det är då det här som man kan kan kalla monobad, eller monobath på engelska.

Det finns enkla recept som utgår från framkallare, ammoniak, fix och vatten och mer avancerade för den lille kemisten
enkla: http://new55project.blogspot.se/2010/01 ... obath.html
petiga: https://www.flickr.com/groups/monobath/ ... 161475476/

Den uppmärksamma såg nu att första länken jag gav gick till new55s gamla blogg, de har skrivit en del där om sina försök med monobad.
Nu har de kommit igång med sin "riktiga" sida efter kickstartern och där säljer de faktiskt en förpacketerad monobadsframkallare för den som vill prova samma framkallare som dom kommer använda till sin film.

Jag har inte hunnit prova att göra något monobad själv men jag känner mig lockad av rader som denna:

"immerse your exposed black & white film completely in the warm monobath for 6 minutes without agitation. (It is safe to look at your film in the light after about 2 minutes, but be sure to continue the process for the full 6 minutes.) Remove your film from the monobath and rinse it thoroughly in room-temperature tap water for a minimum of 5 minutes. Hang to dry."

Låter smidigt :)

Själv drömmer jag om någon sån här manick, så har man en enkel framkallare som man kan riva av i ett kick :D
Bild
PoroPak Model 35 by memoirs-in-digital, on Flickr

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Monobad Va e de?

Inlägg av NiklasG » 1 april 2015, 13:24

Låter som sagt grymt smidigt, men undra hur bra det blir??

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Monobad Va e de?

Inlägg av jojonas » 2 april 2015, 13:38

New55 är nog ute efter att man ska få ett utomordentligt negativ för att kunna använde i mörkrummet så jag tror det kan bli schyssta resultat.

lite mindre variabler att leka med under framkallning dock. fast jag antar att man kan höja och sänka temperaturen för att reglera framkallningen.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Monobad Va e de?

Inlägg av vicnor » 3 maj 2015, 20:27

A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.
A video from YouTube usually appears here. Please contact an administrator.


På tal om New55 och monobad

Posta ett svar