Olika framkallningssätt för 135 och 120 film?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Olika framkallningssätt för 135 och 120 film?

Inlägg av NiklasG » 24 mars 2014, 20:40

jkarlsson skrev: Orsaken till att man späder D-76 1:1 är väl mest för att det är mer ekonomiskt även om det också går att korta tiden och köra förrådslösning.
Det ger också ett något skarpare korn och det beror på, tror jag, någon kemikalie som "suddar" kornen blir mer utspädd och mindre aktiv.

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Olika framkallningssätt för 135 och 120 film?

Inlägg av kokoskorpen » 25 mars 2014, 16:16

NiklasG skrev:
jkarlsson skrev: Orsaken till att man späder D-76 1:1 är väl mest för att det är mer ekonomiskt även om det också går att korta tiden och köra förrådslösning.
Det ger också ett något skarpare korn och det beror på, tror jag, någon kemikalie som "suddar" kornen blir mer utspädd och mindre aktiv.
Jaha ja, där ser man. Tack för svaren!

roos
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 april 2014, 09:49

Re: Olika framkallningssätt för 135 och 120 film?

Inlägg av roos » 11 april 2014, 22:11

Om du kör i rullande liggande dosa behövs mer vätska för 135-film för att täcka filmen då den går längre in på rullen. Kör du däremot med stående dosa är det tvärt om, då behövs mer vätska för att täcka 120-film för att den är högre.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Olika framkallningssätt för 135 och 120 film?

Inlägg av jojonas » 25 april 2014, 06:26

roos skrev:Om du kör i rullande liggande dosa behövs mer vätska för 135-film för att täcka filmen då den går längre in på rullen. Kör du däremot med stående dosa är det tvärt om, då behövs mer vätska för att täcka 120-film för att den är högre.
bra poäng där, roos. jag har inte riktigt tänkt på det så men ska kanske göra det i fortsättngen.

jag brukar väll antingen följa dosans rekommenderade mängd kemi eller fylla på tills jag ser framkallare komma upp i tratten på min patersondosa. kan säga att jag framkallar på olika sätt, vändagitering, snurragitering med sticka, stående framkallning och ibland även en maskin som snurrar dosan i liggande läge.
vi har dosor från storleken för en film och upp till fem filmer i mörkrummet*. kör jag agiteringsmaskinen så tar jag en trefilmsdosa även om jag bara framkallar en film. har inte sett några problem där med att kemin inte skulle komma åt allt. har tänkt att kemin inte hinner rinna av filmen riktigt under varven så jag har inte oroat mig.

*jag räknar filmkapaciteten i 35mm för enkelhetens skull

Posta ett svar