Reciprocitetsavvikelse
Reciprocitetsavvikelse
eller vad det heter på svenska nu igen
Jag snubblade över en jämförelse mellan kodak och ilfords vanligaste filmer
http://phototechmag.com/wp-content/uplo ... D_2013.jpg
och så tyckte jag detta var intressant:
Ilford’s FP4 Plus and HP5 Plus (I didn’t examine Delta 100) have a welcome feature: the non-emulsion side has a minute texture similar to that found on anti-Newton-ring glass. That prevents Newton rings when a negative contacts the upper glass of a negative carrier or glass in some scanners used in preparation for making digital prints.
jag har inte fotat kodaks svartvita så mycket men jag vet att vissa av deras färgfilmer är blanka på båda sidor. ektar till exempel.
källa: http://phototechmag.com/kodak-ilford-bl ... ilms-2013/
Jag snubblade över en jämförelse mellan kodak och ilfords vanligaste filmer
http://phototechmag.com/wp-content/uplo ... D_2013.jpg
och så tyckte jag detta var intressant:
Ilford’s FP4 Plus and HP5 Plus (I didn’t examine Delta 100) have a welcome feature: the non-emulsion side has a minute texture similar to that found on anti-Newton-ring glass. That prevents Newton rings when a negative contacts the upper glass of a negative carrier or glass in some scanners used in preparation for making digital prints.
jag har inte fotat kodaks svartvita så mycket men jag vet att vissa av deras färgfilmer är blanka på båda sidor. ektar till exempel.
källa: http://phototechmag.com/kodak-ilford-bl ... ilms-2013/
Re: Reciprocitetsavvikelse
Portra också. Vilket är nästan den enda anledningen till att jag inte fotar färgfilm så mycket. Jag finner det otroligt svårt att skanna ett negativ när jag måste sitta och fundera på vilken sida som ska vara uppjojonas skrev: jag har inte fotat kodaks svartvita så mycket men jag vet att vissa av deras färgfilmer är blanka på båda sidor. ektar till exempel.
- johan_lindgren
- Moderator
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
- Ort: Rosersberg, Sigtuna
Re: Reciprocitetsavvikelse
Har själv en scanner med ICE som fixar dammet med galans på färgrullarna, däremot skjuter jag ju i princip aldrig färgfilm i 135-formatet längre...
Appropå reciprocitet så fann jag en trevlig bok på fotomässan nu senast av Lance Keimig vid namn "Night Photography" där det till min förvåning fanns ett rejält analog-foto kapitel, där står även om reciprocitetsfel och hur några stora fotografer har lärt sig att hantera sådant, men vill även minnas att det fanns framkallnings-recept, och sådant däri och vad som än har med kvällsfoto att göra.
Hela boken verkade väldigt trevlig, men snål som jag är ville jag ju hitta den billigare någon annanstanns
Appropå reciprocitet så fann jag en trevlig bok på fotomässan nu senast av Lance Keimig vid namn "Night Photography" där det till min förvåning fanns ett rejält analog-foto kapitel, där står även om reciprocitetsfel och hur några stora fotografer har lärt sig att hantera sådant, men vill även minnas att det fanns framkallnings-recept, och sådant däri och vad som än har med kvällsfoto att göra.
Hela boken verkade väldigt trevlig, men snål som jag är ville jag ju hitta den billigare någon annanstanns
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue
Re: Reciprocitetsavvikelse
jag tror jag har den som pdf liggandes. minns jag skrev ut några sidor i våras för att läsa.johan_lindgren skrev:Appropå reciprocitet så fann jag en trevlig bok på fotomässan nu senast av Lance Keimig vid namn "Night Photography" där det till min förvåning fanns ett rejält analog-foto kapitel, där står även om reciprocitetsfel och hur några stora fotografer har lärt sig att hantera sådant, men vill även minnas att det fanns framkallnings-recept, och sådant däri och vad som än har med kvällsfoto att göra.
Hela boken verkade väldigt trevlig, men snål som jag är ville jag ju hitta den billigare någon annanstanns
får ta o kolla mina usb-minnen.
- johan_lindgren
- Moderator
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
- Ort: Rosersberg, Sigtuna
Re: Reciprocitetsavvikelse
Är lite i valet o kvalet om jag vill ha den som pdf eller som fysisk bok... pdf'er är ju väldigt trevligt att läsa på surfplattan under resor hit o dit, då får man sällan med sig böcker...jojonas skrev:jag tror jag har den som pdf liggandes. minns jag skrev ut några sidor i våras för att läsa.
får ta o kolla mina usb-minnen.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue
Re: Reciprocitetsavvikelse
om man ändå har en platta så är ju det smidigt. fast böcker är svårslagna tycker jag
jag hittade den iaf: https://www.dropbox.com/s/gqsd5uxe6qkh8 ... k.pdf?dl=0
så kan du bestämma själv sen om du vill pröjsa. jag antar att den kan ha kommut ut i reviderad upplaga.
jag hittade den iaf: https://www.dropbox.com/s/gqsd5uxe6qkh8 ... k.pdf?dl=0
så kan du bestämma själv sen om du vill pröjsa. jag antar att den kan ha kommut ut i reviderad upplaga.
Re: Reciprocitetsavvikelse
T-kornsfilmer is the shit om man ska plåta i mörker eller med hålkamera i svartvitt. Fuji Acros 100 har nästan ingen avvikelse, medan Ilford FP4 (ingen T-kornsfilm) är helt bedrövlig för ändamålet.
Min bländaröppning är större än din.
Re: Reciprocitetsavvikelse
sant! och fomas iso 100 och 400 är också rent läskigahaga skrev:T-kornsfilmer is the shit om man ska plåta i mörker eller med hålkamera i svartvitt. Fuji Acros 100 har nästan ingen avvikelse, medan Ilford FP4 (ingen T-kornsfilm) är helt bedrövlig för ändamålet.
Re: Reciprocitetsavvikelse
Ja Acros 100 är verkligen magisk vid långa exponeringar.
Vid färg använder jag oftast Ektar 100 som fungerar strålande utan kompensation upp till ca 60 sek, över minuten blir filmen alldeles för oförutsägbar, även vid kompensation.
Vid färg använder jag oftast Ektar 100 som fungerar strålande utan kompensation upp till ca 60 sek, över minuten blir filmen alldeles för oförutsägbar, även vid kompensation.
Re: Reciprocitetsavvikelse
jag har läst att folk tycker färgerna blir bra med den, ja. men det verkar känsligt för vilken process man har för digitaliseringen.RikNik skrev:Ja Acros 100 är verkligen magisk vid långa exponeringar.
Vid färg använder jag oftast Ektar 100 som fungerar strålande utan kompensation upp till ca 60 sek, över minuten blir filmen alldeles för oförutsägbar, även vid kompensation.
Posta gärna exempel om du har (eller nån annan medlem för den delen!)