Framkalla färg (dia)

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Framkalla färg (dia)

Inlägg av vicnor » 27 oktober 2014, 10:59

Vet någon om det finns möjlighet att framkalla dia (E6) hemma? Jag tycker att en stor del av motståndet till att fota dia är inte bara att filmen ofta är betydligt dyrare, utan också att framkallningen sen går på ngt i stil med 150-180 kr för en rulle 135-film. Visst kan man få ned priset mer mot 120 kr om man skickar in ett tjog filmer samtidigt (till tex Qpix), men så mkt dia fotar väl ingen?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av johan_lindgren » 27 oktober 2014, 11:43

Hemma är väl en intressant fråga, då alla inte (vill ha) nödvändig utrustning hemma, men visst kan man göra det, det underlättar på alla sätt och vis om man är flera som delar på utrustningen (kemi&maskin) och att ha sakerna i en gemensam lokal.

Vill man få ett gott resultat så bör man använda sig av en processor som håller en stabil temperatur, då E-6 (mig veterligen) är känsligare för temperaturer än C41.

Man letar med fördel upp en Jobo ATL1000 eller motsvarande att framkalla med. Man kan även använda en enklare processor som Jobo CPE2, men det innebär manuell hantering av kemin och man ska veta att E-6 kemi är ganska giftig. En ATL1000 sköter hela framkallningen automagiskt och man behöver inte vara närvarande under framkallningen.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av vicnor » 27 oktober 2014, 15:08

Jag inkluderar även fotoförening i begreppet "hemma". Mest att jag tycker det är fasligt dyrt. Vi får se om resultaten motiverar kostnaderna.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av johan_lindgren » 28 oktober 2014, 00:38

vicnor skrev:Jag inkluderar även fotoförening i begreppet "hemma". Mest att jag tycker det är fasligt dyrt. Vi får se om resultaten motiverar kostnaderna.
Misslyckas framkallningen med en atl1000 så har antingen du gjort fel eller är maskinen trasig (vågar jag påstå) :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av vicnor » 28 oktober 2014, 14:45

Såg en video på youtube om den. Sjukt cool grej! Synd bara att de verkar kosta ngt i stil med €700 på ebay. Man får fota mkt film för att det ska löna sig, eller starta en framkallningsförening.

Man gör nog kanske bäst att hålla sig till C-41 när det gäller färgbilder, för det kan man iaf göra "hemma" i en Paterson-tank, om det skulle behövas.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av johan_lindgren » 28 oktober 2014, 15:43

Man kan hitta dom betydligt billigare, men tipset är väl att inte ha bråttom med köpet samt sätta upp bevakningar, kanske även en hint om *köpes* någonstanns..
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av vicnor » 26 november 2014, 10:50

Surfade in på Ken Rockwell och hittade den här yt-videon på ämnen. En snubbe går igenom steg för steg hur man ska framkalla E-6 hemma. Omständigt är bara förnamnet, även för ngn som läst kemi på universitetet. Håller mig nog hellre borta från E-6 helt å hållet, i synnerhet med tanke på hur krångligt det är att scanna.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av NiklasG » 26 november 2014, 11:25

vicnor skrev:Surfade in på Ken Rockwell och hittade den här yt-videon på ämnen. En snubbe går igenom steg för steg hur man ska framkalla E-6 hemma. Omständigt är bara förnamnet, även för ngn som läst kemi på universitetet. Håller mig nog hellre borta från E-6 helt å hållet, i synnerhet med tanke på hur krångligt det är att scanna.
herregud..... Vilken procedur! Efter att ha sett den där videon vill jag aldrig ens tänka tanken på att framkalla E-6 hemma.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av johan_lindgren » 26 november 2014, 11:44

Vi kommer nog göra endel E6 på fotoklubben med början om ett par månader när nya mörkrummet börjar kunna användas! Vi planerar även att sätta till en 50 liters vattenberedare som kan bistå med förtempererat vatten till framkallningen. Det blir väl lite av en lyx, men har man vägarna förbi stockholm och kan komma in en torsdagskväll så kan vi nog bistå med lite hjälp i ämnet ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Framkalla färg (dia)

Inlägg av NiklasG » 26 november 2014, 11:51

johan_lindgren skrev:Vi kommer nog göra endel E6 på fotoklubben med början om ett par månader när nya mörkrummet börjar kunna användas! Vi planerar även att sätta till en 50 liters vattenberedare som kan bistå med förtempererat vatten till framkallningen. Det blir väl lite av en lyx, men har man vägarna förbi stockholm och kan komma in en torsdagskväll så kan vi nog bistå med lite hjälp i ämnet ;)
Coolt! Hatten av för ett sådant initiativ.

Posta ett svar