Agitering av Tri-X?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Agitering av Tri-X?

Inlägg av vicnor » 15 oktober 2014, 22:57

Tjenare!

Jag undrar hur ofta ni agiterar er Tri-X. Jag har hittills följt Ted Forbes (The Art of Photography) protokoll med att agitera kontinuerligt under den första halvminuten (en rotation= 5 sekunder), och sen en rotation varje halvminut. Jag tycker att mina Tri-X saknar lite stuns som man måste åtgärda i PS, men Tri-X är inte känd för att vara en högkontrastfilm. När jag framkallade min första rulle Ilford PanF+ 50, så var Ilford väldigt noga med att man skulle agitera 10 sekunder (två rotationer) i början, sen 10 sekunder en gång varje minut. Mer stuns, men det är också en annan filmtillverkare!

Vad är era erfarenheter av agitering?

Jag använder Kodak D76 (1:1) 9min45s för Tri-X och 8m30s för PanF.

Siompa
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 juli 2014, 12:30
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av Siompa » 15 oktober 2014, 23:17

Kan börja säga att jag är relativt ny inom detta men blir sällan missnöjd med mina negativ. Med det sagt:

Jag kör först agitering (med pinnen) hela första minuten och sen 10 sek varje minut ( 2 långsamma inversioner)

Får det tryck jag föredrar iallafall, kör rodinal 1:50

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av jojonas » 15 oktober 2014, 23:28

jag kör 1min initiell agitering och sen två inversioner eller två snurr på pinnen varje minut.

lågisofilmer tycker jag generellt har mer stuns i sig.
nån jag hörde som körde lågiso när det var molnigt och högiso när det var just, just för att kompensera kontraster. nån som tänkt på/provat det? annars kan man ju köra lite push/pull för att kompensera också.

hur som, om du vill ha mer stuns i tri-x:en så kanske du ska prova framkalla lite extra tid. jag brukar köra hårdare agitering för mer kontrast annars :)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 16 oktober 2014, 11:41

Med D76 kör jag Kodaks rekommendationer. Agitering första 30s sedan ett par kraftiga skakningar var 30s därefter. Helnöjd med stunsen i mina neg.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av vicnor » 16 oktober 2014, 12:35

NiklasG skrev:Med D76 kör jag Kodaks rekommendationer. Agitering första 30s sedan ett par kraftiga skakningar var 30s därefter. Helnöjd med stunsen i mina neg. Bild
Scanningarna ser ju bra, ut så det kan vara så att jag bara är lite oroligt lagd av mig.

Jag agiterar förhållandevis mjukt (en inversion tar 5 sekunder). Jag ska nog låta 1:1-blandningen stå lite längre så den verkligen blir rumstempererad, då jag har märkt att kallvattnet från kranen i labbet är ca 18 grader och mellan tummen och pekfingret så är blandningsenergin som krävs för att blanda D76 och vatten, kanske sänker temperaturen ytterligare en grad? Alternativt lägga till en minut eller två i framkallningstiden? Jag får nog vara mer vaksam på temperaturen.

D76 (1:1) i 18 grader rekommenderas 10min45s, om man tittar i referensmaterialet. Å andra sidan känns dock lite tveksamt om 10% längre tid (jmf 9min45s) verkligen kan göra så mycket skillnad. Vad blir det, ett kvarts eller ett halvt stopps underframkallning på sin höjd om man framkallar efter 20C istället för 18C? Ett helt stopp hit eller dit ska inte vara ett större problem för en svartvit film.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av jojonas » 16 oktober 2014, 15:04

vicnor skrev:
NiklasG skrev:Med D76 kör jag Kodaks rekommendationer. Agitering första 30s sedan ett par kraftiga skakningar var 30s därefter. Helnöjd med stunsen i mina neg. Bild
Scanningarna ser ju bra, ut så det kan vara så att jag bara är lite oroligt lagd av mig.

Jag agiterar förhållandevis mjukt (en inversion tar 5 sekunder). Jag ska nog låta 1:1-blandningen stå lite längre så den verkligen blir rumstempererad, då jag har märkt att kallvattnet från kranen i labbet är ca 18 grader och mellan tummen och pekfingret så är blandningsenergin som krävs för att blanda D76 och vatten, kanske sänker temperaturen ytterligare en grad? Alternativt lägga till en minut eller två i framkallningstiden? Jag får nog vara mer vaksam på temperaturen.

D76 (1:1) i 18 grader rekommenderas 10min45s, om man tittar i referensmaterialet. Å andra sidan känns dock lite tveksamt om 10% längre tid (jmf 9min45s) verkligen kan göra så mycket skillnad. Vad blir det, ett kvarts eller ett halvt stopps underframkallning på sin höjd om man framkallar efter 20C istället för 18C? Ett helt stopp hit eller dit ska inte vara ett större problem för en svartvit film.
ja, 10% skillnad borde inte göra så mycket. jag brukar plussa på 30% minst för att ändra ett steg hit eller dit. tror jag läste det i darkroom cookbook?

annars skriver Massive Dev Chart så här ang pressning:

PUSH PROCESSING (B/W)

These are general guidelines when no published development times are available. To use this chart multiply the published time at recommended ASA by the factor in parenthesis (ie. If Tri-X rated at 400ASA is normally developed for 6 mins in a standard soup, then when Tri-X is pushed three stops to 3200ASA development would be: 6 x 4.5 = 27 mins). Please use these recommendations as starting points only. In many cases these times will prove excessive, but when all else fails they can be a good guideline. Please note separate data for Tmax films.

Standard Developer
1 stop push = (x1.5)
2 stop push = (x2.25)
3 stop push = (x4.5)
Compensating Developer
1 stop push = (x1.4)
2 stop push = (x1.85)
3 stop push = (x2.5)
TMax Films
1 stop push = no change
2 stop push = (x1.33)
3 stop push = (x1.66)
*Compensating developers include Microphen, TMax, and any other developers which are specifically formulated for push processing

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 16 oktober 2014, 17:08

vicnor skrev: Jag agiterar förhållandevis mjukt (en inversion tar 5 sekunder). Jag ska nog låta 1:1-blandningen stå lite längre så den verkligen blir rumstempererad, då jag har märkt att kallvattnet från kranen i labbet är ca 18 grader och mellan tummen och pekfingret så är blandningsenergin som krävs för att blanda D76 och vatten, kanske sänker temperaturen ytterligare en grad? Alternativt lägga till en minut eller två i framkallningstiden? Jag får nog vara mer vaksam på temperaturen.
18grader låter lite... Har hört att vissa framkallande kemikalier blir i det närmaste overksamma under 17grader... då är 18 väldigt nära...

Går det inte att höja tempen i labbet med två grader?

Angående agitering så kommer detta från Kodaks datablad för Tri X:
Small-Tank Processing (8- or 16-ounce tank)
With small single- or double-reel tanks, drop the loaded film reel into the developer and attach the top to the tank. Firmly tap the tank on the top of the work surface to dislodge any air bubbles. Provide initial agitation of 5 to 7 inversion cycles in 5 seconds; i.e., extend your arm and vigorously twist your wrist 180 degrees.
Then repeat this agitation procedure at 30-second intervals for the rest of the development time.

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 16 oktober 2014, 17:09

vicnor skrev:
Scanningarna ser ju bra, ut så det kan vara så att jag bara är lite oroligt lagd av mig.

Tack 8-)

De ser bättre ut i riktiga mörkrumskopior... ;)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av NiklasG » 16 oktober 2014, 17:12

jojonas skrev:
ja, 10% skillnad borde inte göra så mycket. jag brukar plussa på 30% minst för att ändra ett steg hit eller dit. tror jag läste det i darkroom cookbook?
En 10-15% är bra om man bara vill korrigera kontrasten mellan tex en rulle fotat i "normalt" ljus och en i "mjukt" ljus.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av vicnor » 16 oktober 2014, 17:50

NiklasG skrev: 18grader låter lite... Har hört att vissa framkallande kemikalier blir i det närmaste overksamma under 17grader... då är 18 väldigt nära...

Går det inte att höja tempen i labbet med två grader?

Angående agitering så kommer detta från Kodaks datablad för Tri X: [...]
Har laddat ned databladet nu, och du verkar ha rätt! Jag får helt enkelt agitera mera! Tack så mycket! :D

Det är bara kallvattnet direkt ur kranen som är 18 grader, labbet är runt 20-22 (inkl D76-lösningen). 1:1-lösningen bör snarare vara kring 18-19 grader (med hänsyn tagen till den tillhöftade blandningsenergin på 1 grad). Med agitering etc, så lär vätskan automatiskt bli varmare pga friktionen i Patterson-tanken. För någon som läst kemi så låter uppgiften om 17 grader lite suspekt, men jag ska inte svära på det.

Men jag ska agitera hårdare och blanda till 1:1-lösningen kanske 20 min innan jag använder den, istället för precis innan så temperaturskillnaden blir mindre. Jag ska även kontrollmäta temperaturen. Återkommer efter nästa framkallning!

Posta ett svar