Agitering av Tri-X?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av johan_lindgren » 26 november 2014, 00:26

NiklasG skrev:
RikardL skrev:Någon som testat att både överexponera och överframkalla? Ralph Gibson ska, enligt det allvetande internetet, ha skjutit Tri-X på ie100/ie200 och framkallat i Rodinal 1:25, 11min, 20 grader (vilket är rätt saftigt).
Den här bilden är en något överexponerad Tri X framkallad i D76 1+1 i 12 min. Lite åt det du frågade efter och det är på vippen att min skanner klarar av den... Jag väntar med spänning tills jag haft möjlighet att pröva den i mörkrummet.
Överexponera film is the shit har jag konstaterat :-)
Nu var det visserligen tmax i d76 på just den här bilden, men det är en iso400 film som jag mätte galet fel på. Hade två kameror den dagen och den andra var på iso50. Jag tog mätningen rakt av och tänkte ut exponeringen - slutligen var det alltså tre steg fel - 30sek istället för 4sek :P Det var då sista bilden på rullen och jag gick tjurigt hem, men såg sen att det inte blev så dumt ändå!
Sedan dess har jag hållt det som regel - varför inte överexponera lite! :mrgreen:

Bild
HolgaWPC120_tmy-6 by rubbernglue, on Flickr
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av RikardL » 26 november 2014, 14:35

johan_lindgren skrev:
Överexponera film is the shit har jag konstaterat :-)
Nu var det visserligen tmax i d76 på just den här bilden, men det är en iso400 film som jag mätte galet fel på. Hade två kameror den dagen och den andra var på iso50. Jag tog mätningen rakt av och tänkte ut exponeringen - slutligen var det alltså tre steg fel - 30sek istället för 4sek :P Det var då sista bilden på rullen och jag gick tjurigt hem, men såg sen att det inte blev så dumt ändå!
Sedan dess har jag hållt det som regel - varför inte överexponera lite! :mrgreen:

Bild
HolgaWPC120_tmy-6 by rubbernglue, on Flickr
Alltså det där såg inte dumt ut alls :) Rodinal brukar vara rätt snäll mot högdagarna, enligt min erfarenhet, så det kanske är en bra framkallare för ändamålet i alla fall.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Agitering av Tri-X?

Inlägg av RikardL » 27 november 2014, 14:48

Förövrigt finns det en tråd på apug med intressanta diskussioner om agitering:
http://www.apug.org/forums/forum216/696 ... ative.html

Posta ett svar