Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 24 september 2014, 01:02

Har sedan 5år använt mig av en gammal trotjänare,

Metrawatt Metrastar: (till vänster i bild)
Bild
tmax3200at1600_27

Den har väldigt mycket jag gillar..
+bred range av bländarval, 1 till 45
+slutartider från 1/4000 till 8 timmar (!)
+spegel-prisma för inriktning av noggrannare mätning (motsvarande centrumvägd mätning) med cdS-sensor
+liten och kompakt, får lätt plats i fickan
+lättavläst
+robust!!
+reflekterande eller infallande ljus (!!)
+lång batteritid
+tillförlitlig mätning! (även med px625A!!!)

Men också ett par minus som får mig att vilja titta på någon annan för att slippa ha flera (hälst)

Minus:
-PX625 batterier
-mäter inte blixtljus

Jag gillar möjligheten att rikta den mot ett föremål för att se i spegelschaktet vad jag mäter på, en finess jag endast funnit med denna mätare (då räknar jag inte in stora punktmätargrunkor med pistolgrepp).

Vad gör din mätare så utmärkt?? Vad borde jag prova??
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av jojonas » 24 september 2014, 10:16

vilken snygging!

jag kör Gossen Lunasix 3 och älskar den för jag kan mäta ned till iso 0,8 (bra när jag fotar på gammalt papper) och tider så långa som 8h. att bländartalet går ned till 90 passar okej till de nålhålskameror jag bygger, de brukar ligga runt f:99 ändå.
men den behöver gamla batterier dock. de som jag fick med verkar aldrig dö så än så länge har det inte varit nåt problem. sen är det en senare svart modell så den servas fortfarande av gossen och du kan få en batteriadapter från dom med.
just det, ingen blixtmätning på den heller. men den mäter direkt och indirekt ljus iaf.
den mäter normalt i en 30gradersvinkel men med en semi-spottillbehör så kan den mäta 15 eller 7,5 den har en sökare för det med.

men jag har en gammal spotmätare från sekonic på 10 grader (L-206) så jag har inte brytt mig om att skaffa tillbehöret.


av folk som jag träffat med moderna mätare så verkar de flesta köra på och vara riktigt nöjda med Sekonics L-308S Flashmate
Bild
http://www.sekonic.com/products/l-308s/overview.aspx
inget spottillbehör tillgängligt dock. men om du kollar på Sekonic Ljusmätare L-478 så verkar den ha. den har även touch-diplay också istället för knappar -kanske ett minus på kalla dagar?

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 24 september 2014, 13:11

Ja visst är den fin :P
Iso't på min kan ställas lågt, men inte riktigt så lågt :-)

Den där seconiken har jag haft ögonen på men Minolta auto meter IV F som har en viewfinder som tillägg verkar lite koolare då, tycker att priset drar iväg ibland på många mätare.

Hur fungerar adaptrarna som gossen skicka ut isf, har dom en inbyggd spänningsregulator eller hur funkar dom med mätaren?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av jojonas » 24 september 2014, 14:04

mig veteligen är gossen-adaptrarna helt mekaniska. den har inga elektriska kopplingar iaf på själva mätaren.
det finns en tillsats för användning under förstoringsapparaten med förresten ;)
du kan se spotmätaren på här: http://www.rogerandfrances.com/subscrip ... 0spot.html

aah, Minolta auto meter IV F. fina grejjer :mrgreen: som viss minoltafanboy så kan jag inte annat än gilla den :)

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av monotux » 24 september 2014, 22:48

Jag använder helst en spotmätare när jag ljusmäter, annars en digitalkamera även om det är mindre smidigt. Jag har tidigare ägt en Pentax Spotmeter V, men den tycks ha gått ur tiden så jag inhandlade en Minolta Spotmeter F när jag var i Japan.

Såhär ser den ut (lånad bild!):

Bild

Fördelen med en spotmätare är att jag kan få en uppfattning om kontrastomfång, förstår hur olika ytor kommer te sig på bild, deras ljusförhållande till varandra osv. Jag gillar att arbeta med spotmätaren, det handlar om kontroll. I praktiken mäter jag mest var jag vill ha min skuggpunkt, dvs, den punkt där jag får de första nyanserna i skuggorna (över maxsvärta).

Fördelen med denna modell är att den går på AA-batteri, har en synkport (kan användas med blixt), den är digital och så är den smidig att arbeta med. Den är dessutom mindre än min förra Pentax-mätare och går lätt ner i jackfickan.

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av RikardL » 29 september 2014, 17:06

Jag kör med Sekonic Flashmate 308S och är nöjd. Har börjat laborera lite med manuella blixtrar och det är riktigt fint att lätt kunna mäta blixtljuset innan man fotar. Att mäta infallande ljus istället för reflekterat är nog mycket en vanesak. Skulle jag i huvudsak fota landskap så skulle jag nog dock välja en spotmätare. För porträtt så är det dock riktigt smidigt att mäta infallande.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 30 september 2014, 19:30

Har lånat en "Solaris flash meter" ett par veckor nu och den är inte så dum, när man vänder på steken :-)

Bild

Men den har ett par nackdelar, som att inte alltid visa aktuellt iso exempelvis.

Ska titta närmare på minoltas varianter (IV + V), dom verkar klart trevliga. Vet att det var något med Sekonics 308 som jag retade mig på också, annars är den nog utmärkt.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 4 november 2014, 11:54

Har häromdan budat hem en Sekonic 408 från staterna, skillnaden mot de flästa "vanliga" mätare är just möjligheten till punktmätning! Jag insåg att punktmätning är helt klart obligatoriskt i mitt fotograferande. Många advancerade mätare klarar av en modul att sätta på mätaren som ger en enklare variant av punktmätning, men modulerna är dels dyra och sällan så bra tydligen, dessutom blir det ett smärre paralaxproblem med dem, men de är överlag inte designade för punktmätning.

L-408 är lite av en kompromiss för att få en bra punktmätare som även går ner i fickan, till skillnad från ex L-558 som jag egentligen vill ha :-) L-558 har däremot 1-graders punktmätning (408 har 5-grader) samt display i sökaren och två iso-inställningar.

Mina slutliga krav var: infallande ljus, trådlös blixtmätning, punktmätning, iso visas alltid i displayen, fick-vänlig...
Grundläggande egenskaper som jag tar för givet är väl att den mäter vettigt vid mörka förhållanden och går långt i bländarvalen (jag skjuter ju även pinhole!)

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av jojonas » 4 november 2014, 13:04

verkar som en bra modell. bra kap :)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Tips på ljusmätare? Erfarenheter?

Inlägg av johan_lindgren » 4 november 2014, 23:52

jojonas skrev:verkar som en bra modell. bra kap :)
Japp den ska nog bli utmärkt! Kom på att den fixar kontrastmätning också, att sätta samman flera värden och få ett slutligt baserat på alla :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar