Pakon F135 plus

Specifikt tekniknörderi om utrustning, mörkrumsteknik osv.
Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av Tobias_N » 21 september 2014, 21:08

Ja precis det är det jag menar. Man får ut ett negativ och så vänder man det med hjälp av colorperfect, det var tal om just Colorperfect i någon annan tråd här för några dagar sedan. Men som sagt det känns kanske rätt onödigt när man får ut så pass bra filer utan att behöva mixtra så mycket.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jojonas » 3 oktober 2014, 09:53

jkarlsson skrev:
Tobias_N skrev:Kollade in ett par videos på youtube och det ser ju väldigt smidigt ut om man jämför med en flatbedsscanner och hastigheten gör ju att det känns lite lockande men att den repar negativen och bara går att köra på windows xp är två stora minus.
Håller helt med. Som jag ser det så behöver man inte scanna neggen mer än en gång med den vilket nog bäddar för att repningen inte blir så farlig trots allt. Jag har några rullar som gått igenom ett par gånger då jag höll på att få bukt med dammproblem och de syns det rätt väl på men är man bara lite försiktig i hanteringen och får scanningen rätt från början så verkar det ok.
jag vart lite intresserad av repningen och vad det kan bero på. kollade igenom guiden för att ta isär maskinen och såg inga direkta risker där. det verkar vara bra anpassade banor film filmen att gå efter.

läste dock detta i pakonfacebookgruppen nu:
I found that the scratches come from the case itself, not on the scanning unit. I put in a layer of plastic along the grooves of mine and it's working fine for a few strips.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jkarlsson » 3 oktober 2014, 09:57

Intressant. Tål att undersökas. Men jag tycker ändå att spåren är ganska trånga så någon sida borde ligga emot lite och film är trots allt ganska känslig. En del har tydligen också plockat av kåpan helt men jag fick lite problem med det då det verkar som att ljus kommer in och försämrar scanningen. I ett mörkt rum skulle du säkert gå bättre.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jojonas » 3 oktober 2014, 11:11

min första tanke var faktiskt att klippa upp sugrör och sätta runt kanten på öppningarna. vet inte om det skulle passa dock?

det är för övrigt ett gammalt trick jag kört i holgan när jag fotat utan 6x6-mask så att filmen inte repar sig.

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av Tobias_N » 11 oktober 2014, 22:01

Efter mycket övervägande så beställde jag en Pakon och efter att strulat en del med virtuella maskiner så har jag nu kommit igång med scanningen. Väldigt enkelt när man väl fått till allt och kvalitén går inte att jämföra med Canon 9000f, synd bara att den inte funkar med mellanformat. :)

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jkarlsson » 11 oktober 2014, 22:48

Såg att du postade i FB-gruppen. Kul :) Har själv inte gett mig på tlxclient-programvaran utan kört med den "vanliga". Vad är skillnaden egentligen?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av Tobias_N » 12 oktober 2014, 22:38

Största skillnaden är nog att man får ut 3000x2000px filer med den vanliga programvaran så kapas det lite på båda sidorna, sen är den vanliga lite mer användarvänlig så jag kommer nog köra med den hädanefter. :)

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av jkarlsson » 13 oktober 2014, 17:07

Aha. Kan man få med negativkanter också?
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Tobias_N
Inlägg: 164
Blev medlem: 5 september 2014, 09:23
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av Tobias_N » 13 oktober 2014, 21:57

jkarlsson skrev:Aha. Kan man få med negativkanter också?
Nej det går tyvärr inte. Scannade in några rullar nu ikväll och måste säga att den vanliga programvaran är mycket smidigare att använda så den kommer det bli för min del framöver.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Pakon F135 plus

Inlägg av haga » 14 oktober 2014, 19:24

Tobias_N skrev:
jkarlsson skrev:Aha. Kan man få med negativkanter också?
Nej det går tyvärr inte. Scannade in några rullar nu ikväll och måste säga att den vanliga programvaran är mycket smidigare att använda så den kommer det bli för min del framöver.
Beställde en Pakon igår. Måste få översikt över de tiotusentals bilder jag har. Har du skannat klippta negativremsor, eller hela rullar? Det nämns tidigare i tråden att negativen (riskerar att) repas, är det något du märkt av?
Min bländaröppning är större än din.

Posta ett svar